شناسهٔ خبر: 67059392 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

مروری بر آخرین اخبار مرتبط با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

از انتظار برای اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده تا ضبط برنامه‌های نامزدها

صاحب‌خبر -

 [شهروند] در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، 10 خرداد وزیر کشور دستور شروع انتخابات را صادر کرد و حدود 80 نفر برای رقابت در این دوره ثبت نام کردند. باز اخبار مختلفی از تاییدصلاحیت‌ها، تبلیغات، مناظره‌ها و ... انتخاباتی به گوش می رسد. آنچه در ادامه می خوانیم بازنشر اخبار آخر هفته گذشته در این خصوص است.

جنتی: کسی جرات توصیه ندارد
دبیر شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به شورا فشار نمی‌آورند که چه کسی را تأیید  کنید یا تایید نکنید؟ گفت: اصلاً چنین چیزهایی نیست و جرات نمی‌کنند و می‌دانند که این حرف‌ها در گوش ما نمی‌رود. از ابتدا تاکنون یک خط مستقیم را انتخاب کرده‌ایم.
در سومین روز بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، گزارشی از حضور اعضای این شورا در جلسات توسط صداوسیما منتشر شد. در این گزارش برخی اعضای حقوقدان و فقهای شورا به سخنانی پرداختند که در ادامه می‌آید.
آیت‌الله جنتی، دبیر شورای نگهبان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا به شورا فشار نمی‌آورند که چه کسی را تأیید و عدم تایید کنید؟ عنوان کرد: اصلاً چنین چیزهایی نیست و جرات نمی‌کنند و می‌دانند که این حرف‌ها در گوش ما نمی‌رود. از ابتدا تاکنون یک خط مستقیم را انتخاب کرده‌ایم و ادامه می‌دهیم.
آیت‌الله اعرافی، عضو فقهای شورا، بیان کرد: مباحث ما مثل همه مباحث جدی است و البته دوستانه.
هم‌چنین آیت‌الله خاتمی، عضو فقهای شورا، نیز در این‌باره گفت: آنچه نظر عزیزان است، به‌صورت کتبی می‌نویسند و نظرات عزیزان به‌صورت کاملاً محرمانه جمع‌آوری می‌شود.
مولابیگی، عضو حقوقدان شورا، نیز در پاسخ به سوالی پیرامون میزان بی‌تعارف بودن نظرات شورای نگهبان اظهار داشت: شورا همیشه بر مبنای قانون عمل می‌کند و مبنای اصلی بررسی صلاحیت‌ها قانون اساسی و سیاست‌های کلی مربوط به انتخابات است.
پروین، دیگر عضو حقوقدان، نیز گفت: آنچه برای شورا مهم است، منافع و عزت ملی و حکمت است و حرمتی که برای قانون اساسی و آنچه وظایف و اختیارش است قائلیم.
آیت‌الله حسینی‌خراسانی، دیگر عضو فقهای شورا، درخصوص بررسی‌های صلاحیت‌ها خاطرنشان کرد: جریان‌ها و جناح‌بندی‌ها در این قصه هیچ دخالتی ندارند و معیار نیز شرع و قانون اساسی است.
آیت‌الله شب‌زنده‌دار، عضو فقهای شورای نگهبان، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه که آیا طیف و جناح‌ها در بررسی‌ها فرق دارند؟ تصریح کرد: قانون ملاک ماست.
صادقی‌مقدم، عضو حقوقدان شورا، نیز در پاسخ به این سوال که آیا نتیجهی بررسی‌ها مشخص است؟ گفت: هیچ‌کس نمی‌داند که نتیجه چیست؛ چون هنوز بحث‌ها به‌اندازه‌ کافی صورت نگرفته. هر پرونده مستقلاً بحث و رسیدگی می‌شود.
ره‌پیک، عضو حقوقدان و قائم مقام دبیر شورا، نیز گفت: هر تعدادی که شرایط را احراز کردند و احراز صلاحیت شدند، اعلام می‌شود.
آیت‌الله مدرسی‌یزدی، عضو فقها، هم تصریح کرد: امیدواریم مردم هم راضی باشند و با انتخابات پرشور و پرشکوه، قدرت و صلابت ملت نشان داده شود.
کدخدایی، عضو حقوقدان شورا، در پاسخ به این سوال که پیش‌بینی می‌شود نتایج در پنج روز اولیه‌ مهلت قانونی شورای نگهبان مشخص شود؟ بیان کرد: هیچ‌وقت در طول این بیست و چندسالی که بنده در شورا بودم، این مساله قابل پیش‌بینی نبوده و البته تلاش اعضا این بوده که در اولین فرصت اعلام کنند، ولی منوط به بررسی‌ها و تحقیقات است.

حدادعادل: نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده افزایش مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری است
حدادعادل: طبق برخی نظرسنجی‌ها سطح مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری بالاتر از انتخابات دور قبل است.

ماجرای نامه به شورای نگهبان برای تایید صلاحیت وزیر ارشاد
 بنابرآنچه رجانیوز روایت می‌کند، صبح دیروز نامه‌ای محرمانه به امضای اکثریت هیأت دولت، به غیر از وزرای مرتبط با برگزاری انتخابات و سایر کاندیداهای عضو کابینه، منتشر شد که امضاکنندگان آن، دکتر محمدمهدی اسماعیلی را گزینه‌ای مناسب برای ادامه راه دولت شهید رئیسی دانسته بودند.
این اقدام که در سالیان متمادی از سوی شخصیت‌ها و چهره‌های برجسته دینی و سیاسی کشور در تعامل با شورای نگهبان رواج داشته، در این مورد با شیطنت رسانه‌ای یک جریان بدنام رسانه‌ای مواجه و به طور گسترده در فضای مجازی منتشر شد و پس از آن در رسانه‌های رسمی نیز بازتاب داشت.
این جریان از صبح دیروز تلاش می‌کند تا این اقدام محرمانه و مرسوم اعضای دولت را نوعی تخلف انتخاباتی و فشار به اعضای شورای نگهبان برای احراز صلاحیت اسماعیلی معرفی کند، اما با نگاهی دقیق‌تر به ماجرای رخ داده و کنش‌های رسانه‌ای این جریان،‌ این نکته به وضوح مشخص می‌شود که آنچه مصداق «فشار به شورای نگهبان» است، نه شهادت شرعی اعضای کابینه، که انتشار علنی یک نامه محرمانه با هدف ایجاد هزینه برای تصمیم احتمالی شورای نگهبان است. به نظر می‌رسد دستگاه‌های امنیتی باید به‌شدت با چنین اقداماتی که صرفاً با اهداف سیاسی صورت گرفته و سعی در ایجاد تقابل علنی در فضای رسانه‌ای کشور دارند برخورد کنند، چرا که اصل مشورت دادن مومنانه و محرمانه به شورای نگهبان نه تنها محل اشکال نیست، بلکه مسبوق به سابقه و مورد استقبال شورا
بوده است.

حمایت برخی وزرای دولت سیزدهم از اسماعیلی برای انتخابات
برخی وزرا و مدیران دولت سیزدهم با ارسال نامه‌ای به شورای نگهبان از توانمندی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت سیزدهم، برای ریاست‌جمهوری اعلام حمایت کردند.
در بخشی از این نامه آمده است: «اینجانبان در این شرایط دشوار اطمینان خاطر داشته و ایشان را دارای تدبیر کافی برای مدیریت دولت آینده در امتداد مسیر خدمت‌رسانی دولت انقلابی شهید آیت‌الله رئیسی درصورت تأیید و انتخاب مردم ایران می‌دانیم.» لیست امضاها براساس آنچه در نامه آمده، عبارت است از: محسن منصوری، میثم لطیفی، علی باقری، علی بهادری جهرمی، انسیه خزعلی، سپهر خلجی، محمدعلی زلفی‌گل، کیومرث هاشمی، جواد اوجی، نیکبخت، زارع‌پور، عین‌اللهی، محرابیان، خاندوزی، سلاجقه، علی‌آبادی. یک مقام آگاه از پیگیری قضایی موضوع انتشار غیرقانونی شهادت نامه برخی اعضای دولت خبر داد و گفت: اخیرا دستگاه قضا با برخی چهره‌ها که به دنبال آلوده کردن فضا بوده‌اند برخورد داشته و انتظار این است که تحرکات چهره‌های سابقه‌دار و پرونده‌دار امنیتی و قضایی که این روزها در تخریب نامزدها فعال شده‌اند نیز در دستور کار قرار بگیرد.

توضیحات چمران درباره مرخصی زاکانی در ایام تبلیغات ریاست‌جمهوری
مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در پاسخ به این که با توجه به کاندیداتوری زاکانی در انتخابات ریاست جمهوری، آیا شهرداری تهران باید مرخصی بگیرد یا نه؟ گفت: قاعدتا چون مواقع تبلیعات، کاندیداها عموما وقت زیادی می‌گذارند؛ تا کنون در دو مورد گذشته هم شهرداران مرخصی گرفتند تا راحت‌تر و بدون دردسر به کارها بپردازند، اما این امر بستگی به گزینش شورای نگهبان دارد و این تعیین‌کننده است.

کرباسچی: خروجی این انتخابات یا قالیباف است یا لاریجانی، هردو هم برای حاکمیت قابل قبول است
غلامحسین کرباسچی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، گفت: پیش‌بینی من این است؛ با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح‌ها در انتخابات خواهیم داشت، خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می‌شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است، چرا که بقیه رأی چندانی ندارند.

کنعانی‌مقدم: رقابت در انتخابات ریاست جمهوری میان قالیباف و جلیلی خواهد بود
یک فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: به نظر می‌رسد در این ایام رقابت بین آقای جلیلی و قالیباف خواهد بود. آقای قالیباف به عنوان نماینده جمهوری‌خواهان و آقای جلیلی به عنوان نماینده‌ کسانی که به دنبال حکومت اسلامی هستند رقابت خواهند کرد.

اطلاعیه ستاد انتخابات ریاست‌جمهوری صدا و سیما درباره ضبط برنامه‌های نامزدهای انتخابات
ستاد انتخابات ریاست جمهوری صداوسیما در اطلاعیه‌ای تاکید کرد: نامزدهایی که امکان حضور خود در عرصه رقابت انتخابات را زیاد می‌دانند از هم‌اکنون برای آماده‌سازی برنامه‌های ضبطی خود اقدام کنند.
قسمتی از این بیانیه به شرح ذیل است: پیرو تصویب پیشنهادهای ستاد انتخابات ریاست جمهوری رسانه ملی در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات به اطلاع نامزدهای محترم می‌رساند علاوه بر برنامه‌های زنده، تهیه دو مستند تلویزیونی ۳۰ دقیقه‌ای، دو مستند رادیویی ۳۰ دقیقه‌ای و نیز ۳۱ برنامه ۳۰ دقیقه‌ای رو به دوربین برای گفت‌وگو با مردم هر یک استان‌های کشور از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده برای نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری است که در صورت تمایل به استفاده از این ظرفیت‌ها لازم است از زمان باقی‌مانده تا آغاز فرصت قانونی تبلیغات برای تهیه و ضبط این برنامه‌ها استفاده کنند.

کاندیداهای رسمی جبهه اصلاحات معرفی شدند: عباس آخوندی، پزشکیان و جهانگیری
سخنگوی جبهه اصلاحات در توئیتی نوشت: در نشست مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران به ترتیب حروف الفبا آقایان: عباس آخوندی، مسعود پزشکیان و اسحاق جهانگیری حائز دو سوم آراء به عنوان کاندیدا‌های معرفی شده از سوی جبهه اصلاحات ایران شدند. همچنین خانم حمیده زرآبادی حائز بیش از نصف آرای مجمع عمومی شد.

واکنش سعید حجاریان به بیانیه راه‌گشایان: امیدوارم بعد از انتخابات هم در سیاست بمانند و حزب تشکیل دهند
۱۵۱ فعال سیاسی و مدنی اصلاح طلب بیانیه ای تحلیلی تحت عنوان « راه‌گشایی» درباره انتخابات ریاست‌جمهوری و در ادامه بیانیه روزنه گشایی تنظیم کرده اند. در این باره سعید حجاریان  فعال سیاسی اصلاح طلب در رشته توئیتی در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: نقد شکلی و محتوایی بیانیه راه گشایان ( روزنه گشایان پیشین) را به بعد از انتخابات موکول می کنم اما، امیدوارم صاحبان امضاء پس از اتمام انتخابات در سیاست باقی بمانند و به سمت تشکیل حزب بروند. دستاورد سیاست ورزی تحزب است نه حزب زدایی.

بیانیه انتخاباتی جدید اصلاح‌طلبان منتشر شد
۱۵۱ فعال سیاسی و مدنیِ اصلاح‌طلب بیانیه‌ای تحلیلی دربارهٔ انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر کرده و در این بیانیه اعلام کردند که باید نامزدی اصلاحگر برای مشارکت در انتخابات پیدا کنند.
مهدی شیرزاد گفت: اولین موضوع کلیدیِ این بیانیه این است که باید تلاش کنیم با فاصله‌گرفتن و دوری‌جستن از ایجاد دوقطبی‌های کاذب در عرصهٔ سیاست و اجتماع، مانع عمیق‌تر شدن شکاف دولت و ملت بشویم و از فرصت انتخابات هم نهایت استفاده را بکنیم.
در این بیانیه تأکید ویژه‌ای بر این موضوع شده که بعد از پیروزی‌هایی که در عملیات وعدهٔ صادق برای ایران به‌وجود آمد، نیاز است که این پیروزی‌ها در عرصهٔ دیپلماسی برای جامعهٔ ایران نقد بشود و این هم میسر نیست مگر این که دولتی در این انتخابات روی کار بیاید که از پشتوانهٔ اجتماعی بالایی برخوردار باشد.

توییت قالیباف: چاره‌جویی قاطعانه برای حل مسئلهٔ چندبعدی اتباع بیگانه غیرمجاز از دغدغه‌های مهم مردم است
محمدباقر قالیباف نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در رشته توئیتی دیگر در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: چاره جویی قاطعانه برای حل مساله چندبعدی اتباع بیگانه غیرمجاز از دغدغه های مهم مردم است. بی عملی در این خصوص به ابعاد امنیتی ، اقتصادی و اجتماعی آن دامن می زند. بر این موضوع اشراف کامل داشته و داریم و در دولت بعد نگرانی های مردم را رفع خواهیم کرد.

فیلم تبلیغاتی پورمحمدی هم منتشر شد
فیلم تبلیغاتی ثبت‌نام «مصطفی پورمحمدی» در انتخابات با عنوان «قرار ما این نبود» منتشر شد.

اختصاص هزار و پانصد و پنجاه میلیارد تومان برای برگزاری انتخابات
هیات وزیران به منظور برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در تیرماه ۱۴۰۳ مبلغ هزار و پانصد و پنجاه میلیارد تومان اعتبار به وزارت کشور و شورای نگهبان اختصاص داد.

واکنش محمود صادقی به خبرها درباره انصرافش از انتخابات
محمود صادقی کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خبرها درباره انصرافش از انتخابات واکنش نشان داد. او در رشته توئیتی در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: مطالبی که درباره انصراف بعضی از نامزدهای معرفی شده به جبهه اصلاحات ایران به نفع بعضی دیگر در حال انتشار است، بی اساس است. فرایند دموکراتیک معرفی و انتخاب کاندیدا درجبهه اصلاحات نوعی انتخابات مقدماتی است که  در احزاب دنیا مرسوم است و به بلوغ احزاب  و جامعه مدنی ایران کمک می کند.

کواکبیان: در صورت تایید صلاحیت تا آخر در صحنه انتخابات حاضر خواهم بود
مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: اینجانب درصورت تایید شورای محترم نگهبان تا آخر در صحنه انتخابات حاضر خواهم بود. لذا در پاسخ به برخی گمانه زنی ها می‌گویم: اینجانب کاندیدای پوششی، برآمده از نهادهای قدرت و ردصلاحیت شده مجالس قبلی نبوده، بلکه در مجلس دهم نزدیک به مجموع آرای کل اعضای هیئت رییسه مجلس فعلی، رای آورده ام.

علی لاریجانی شماره داد
علی لاریجانی کاندیدای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در رشته توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: پیام  ها و سوالات شما از لاریجانی را می خوانم. از پیام های شما دوستان انگیزه مضاعف گرفتم. شنیدن شما بسیار مهم است ولی از آنجایی که بسیاری در توئیتر نیستند نیاز دیدم ارتباط گسترده‌تری با شما داشته باشم.  با این شماره (09368546694) در اکثر پیام رسان ها، در دسترس شما هستم. مثل سابق پاسخگوی شما در حد مقدوراتم خواهم بود.

پیغام احمدی‌نژاد به شورای نگهبان: در صورت تایید صلاحیت، بعد از پیروزی در انتخابات از مشایی و بقایی استفاده نمی‌کنم
شنیده‌ها حکایت از این دارد که محمود احمدی‌نژاد در رایزنی‌های خود با مسئولین شورای نگهبان و مقامات ارشد نظام، اعلام کرده است در صورت تایید صلاحیت، از برخی چهره‌های بحث‌برانگیز مانند مشایی و بقایی فاصله می‌گیرد. احمدی‌نژاد در این دیدارها، همچنین راهکارهایی برای عبور از شرایط فعلی کشور ارائه کرده است.

رحمانی‌فضلی: ریاست ستاد لاریجانی به من پیشنهاد نشده است
عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر اسبق کشور در‌ واکنش به برخی اخبار فضای مجازی گفت: من ارتباط و رفاقت نزدیکی با علی لاریجانی داشته و دارم اما تاکنون پیشنهادی درباره اینکه رئیس ستاد انتخاباتی ایشان بشوم به بنده ارائه نشده است. وی افزود:البته اگر لاریجانی پیشنهاد دهد، از آن استقبال خواهم کرد اما فعلا چنین پیشنهادی مطرح نیست.

انتقاد سید عباس صالحى مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از تعداد داوطلبان نامزدى ریاست‌جمهوری
سید عباس صالحى مدیرمسئول روزنامه اطلاعات از تعداد داوطلبان نامزدى ریاست‌جمهوری انتقاد کرده است. او در رشته توئیتی در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت:  حضور متکثر، شلوغ و فاقد برنامه نامزدها در روزهای ثبت نام انتخابات مشکل فقدان تحزب و تشکل را آشکارتر می کند. پس از انقلاب، تجربه نزدیک به نیم قرن انتخابات را داریم، آیا موعد رفع این نقیصه نشده است؟ تا کی این نمایش مدلینگ … را تماشا کنیم؟

علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری شد
علی اصغر احمدی رئیس ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری شد. وی شخصیت سیاسی باسابقه ای است که در کارنامه خود سه دوره معاونت در وزارت کشور را داراست.  استانداری گلستان،نماینده مردم شاهرود در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در کارنامه فعالیت سیاسی و اجرایی رئیس ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری به چشم می‌خورد.

لاریجانی با بورس شروع کرد
علی لاریجانی هم فیلم تبلیغاتی منتشر کرد. او در این فیلم تبلیغاتی با بورس شروع کرده است.  شاه بیت حرف‌های او آنجایی است که می گوید: برای بهبود وضعیت بورس دولت و سیاست‌مداران لازم نیست کاری کنند، بلکه یکسری کارهایی را نباید انجام بدهند! مثل قیمت‌گذاری دستوری، ناپایداری نرخ انرژی، وضع عوارض نابجا، سود بانکی نامتوازن . او در این فیلم  می افزاید: با عدم مداخله بورس حتما بهتر خواهد شد.

انتشار نخستین فیلم تبلیغاتی بذرپاش
نخستین فیلم انتخاباتی مهرداد بذرپاش با عنوان «ما پای وعده های رییس جمهور شهید ایستاده ایم» منتشر شد.

نظر شما