شناسهٔ خبر: 67068275 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

اخبار انتخابات۱۴۰۳؛ انصراف دو نامزد از ادامه حضور در انتخابات/ شورای نگهبان: پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری/جبهه اصلاحات:«راه رفته را تکرار نمی‌کنیم»/ضرغامی:«نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند»/علایی:« شورای نگهبان نشان دهد که هیچ نامزدی به سادگی رد صلاحیت نمی‌شود»/عبدی:«صلاح روندهاي جاري در كشور فراتر از اختيارات رييس‌جمهور است»

صاحب‌خبر -

شفقنا-طبق قانون، امروز شنبه 19 خرداد ماه آخرین روز از مهلت اولیه شورا برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری است که در صورت نیاز این بررسی دوباره تمدید می شود. با اینکه 20 روز تا انتخابات دوره چهاردهم ریاست جمهوی فاصله داریم اظهار نظر و تحلیل و واکنش فعالان سیاسی و رسانه ای درباره نامزدها و عملکرد شورای نگهبان و چگونگی مشارکت مردم و اهمیت وعده های کاندیداهای ریاست جمهوری همچنان پابرجاست.

در ادامه به بازتاب تحلیل ها و آخرین اخبار در حوزه انتخابات ریاست جمهوری می پرداریم:

یک کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کنار کشید

به گزارش شفقنا، «داود منظور»، کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم با انتشار پیامی، از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف داد.

انصراف رویانیان از داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری

محمد رویانیان مدیرعامل اسبق باشگاه پرسپولیس گفت: در زمینه حضور در انتخابات، جلسه‌ای با آقای محسن رضایی داشتیم و در آن جلسه تصمیم بر این شد که به جهت وحدت حداکثری جریان انقلاب و پرهیز از تعدد کاندیدا، اینجانب از ادامه حضور در رقابت‌­های انتخاباتی انصراف بدهم.

جزئیات مناظره کاندیدا‌های ریاست جمهوری مشخص شد

سازمان صدا و سیما در نظر دارد تا ۵ مناظره ۴ ساعته برای کاندیدا‌های ریاست جمهوری چهاردهم در شبکه یک سیما برگزار کند.

سخنگوی شورای نگهبان: مهلت ۵ روزه بررسی صلاحیت‌ها امروز تمام می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان گفت: مهلت پنج روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان ریاست جمهوری امروز شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ تمام می‌شود؛ براساس قانون این مهلت می‌تواند تمدید شود بنابراین در صورت تصمیم برای استفاده از مهلت قانونی اضافه امروز آن را اعلام می‌کنیم.

کرباسچی:«خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف»

غلامحسین کرباسچی به خبرآنلاین می گوید:«پیش بینی من این است با توجه به اینکه شورای نگهبان گفته از همه جناح ها در انتخابات خواهیم داشت خروجی این انتخابات یا آقای لاریجانی می شود یا آقای قالیباف که هر دو برای حاکمیت قابل قبول است، چرا که بقیه رأی چندانی ندارند. مگر تحرکی در آرای خاکستری ایجاد شود که من چنین زمینه ای را فعلا نمی بینم.»

رییس جبهه اصلاحات:«راه رفته را تکرار نمی‌کنیم»

نشست «جبهه اصلاحات ایران» با دستورکار کنشگری جبهه اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ برگزار شد. رئیس جبهه اصلاحات ایران در این نشست تاکید کرد: «راه رفته را تکرار نمی‌کنیم. زیر بار کاندیدای نیابتی نخواهیم رفت. شورای نگهبان نمی‌تواند برای ما کاندیدا تعیین کند. کاندیداهای ما، کاندیداهایی هستند که نشانگر عزم ما برای ورود و مشارکت فعال در انتخابات باشند. این گوی و این میدان در اختیار شورای نگهبان.»

ضرغامی:«نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: نامزدها باید بدون واهمه از شورای نگهبان نظر دهند، اشکال این است برخی ها خیال می کنند اگر در مسائل سیاسی و اجتماعی صریح نظر بدهند صلاحیت آن‌ها تائید نمی‌شود و این حتما اشکال دارد. رئیس جمهوری که نتواند حداقل در ۱۰ مورد از مهم‌ترین چالش‌های اجتماعی و فرهنگی کشور نظر دهد و طرح روشنی برای این ها نداشته باشد، حتما در اداره کشور مشکل خواهد داشت.

علایی:« شورای نگهبان نشان دهد که هیچ نامزدی به سادگی رد صلاحیت نمی‌شود»

حسین علایی در روزنامه جمهوری اسلامی نوشت:«حاکمیت چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد تا مشارکت عمومی بالا رود و مردم به صندوق‌های رای اشتیاق بیشتری نشان دهند و از آن استقبال زیادتری بکنند؟ مهم‌ترین نقش برای افزایش مشارکت مردم را شورای نگهبان می‌تواند ایفا کند و آن این است که در تایید صلاحیت‌ها نشان دهد که در بر همان پاشنه سابق نمی‌چرخد. شورای نگهبان با رفتار خود می‌تواند نشان دهد که عین متن قانون اساسی برای تایید صلاحیت نامزدها رعایت می‌شود و هیچ نامزدی به سادگی رد صلاحیت نمی‌شود. شورای نگهبان با سعه صدر می‌تواند نشان دهد که مردم با انتخاب افراد مورد نظر خود، بهتر از هرکس و نهاد دیگری به آینده امیدبخش کشور فکر می‌کنند و آنها هستند که باید صلاحیت نامزدها را تشخیص دهند.»
عبدی:«صلاح روندهاي جاري در كشور فراتر از اختيارات رييس‌جمهور است»
اعتماد نوشت:«يكي از علل مهم عدم مشاركت مردم در انتخابات همين وعده‌هاي غيرشفاف و فراتر از امكانات و توانايي‌هاي قانوني رييس‌جمهور است كه در عمل نيز اجرايي نمي‌شود. به همين علت است كه بسياري از مردم معتقدند، فرق نمي‌كند كه چه كسي رييس‌جمهور شود؛ چون اصلاح روندهاي جاري در كشور فراتر از اختيارات رييس‌جمهور است.»
فلاحت پیشه:«در نهایت ما یک رقابت اصلی بین حافظان و منتقدان وضع موجود خواهیم داشت»
حشمت الله فلاحت پیشه به ایلنا نماینده ادوار مجلس گفت: «من معتقدم در نهایت یک سمت انتخابات نه تیم دولت، بلکه تیم حاکم بر دولت، مجلس و جریانات بیرونی حاکم بر آنها خواهد بود. یعنی این جریانات سعی می‌کنند پشت یک حزب قوی باشند و اختلافات خودشان را کنار بگذارند. در طرف مقابل امکان اینکه تجمیعی پشت‌سر یک نفر قرار بگیرد که منتقد وضع موجود است وجود دارد. لذا معتقدم در نهایت ما یک رقابت اصلی بین حافظان و منتقدان وضع موجود خواهیم داشت و دیگرانی که تأیید صلاحیت شوند احتمالا نمی‌توانند موجی را چه له و چه علیه وضع موجود ایجاد کنند.»
 جوان نوشت:«در نهایت این مردم هستند که رأی‌شان سرنوشت‌ساز خواهد بود»
مهدی سعیدی در روزنامه جوان نوشت:«دستگاه‌های ناظر  باید سخت‌گیرانه میدان انتخابات حاضر باشند و با هر تخلفی برخورد کنند و در نهایت این مردم هستند که رأی‌شان سرنوشت‌ساز خواهد بود که جا دارد در این رأی سرنوشت‌ساز، اخلاق‌مداری جزو شاخص‌های وزین و رده اول انتخاب‌ها قرار گیرد. در این صورت است که حماسه دیگری که مکمل حماسه بدرقه شهیدان باشد خلق خواهد شد.»
ایران نوشت:«مبنا قرار دادن نظرسنجی‌های روباتی برای انتخابات می تواند مشکل ساز باشد»
روزنامه ایران نوشت:«در اغلب این‌گونه نظرسنجی‌های سوگیرانه و هدفمند، به راحتی می‌توان با به‌کارگیری ربات‌های مجازی که خود را در عمل به‌جای کاربران واقعی معرفی می‌کنند، تصویری غیرواقعی از سمت‌و‌سوی ترجیح و انتخاب آحاد جامعه ترسیم کرد.»
فرهیختگان :«هر طرف را که نگاه می کنیم،نزاع‌های کم‌عمق و سطحی و حتی بداخلاقی‌های تبلیغاتی دیده می‌شود»
فرهیختگان نوشت:«هر طرف را که نگاه می‌کنیم از همه‌چیز بحث است جز آنچه باید باشد، کشور ده‌ها مساله حل‌نشده و صدها پروژه نیمه‌تمام دارد اما در فضای تبلیغات کمترین اشاره‌ای به یک مجموعه ایده متصل با یک نخ تسبیح فکری به چشم نمی‌خورد که بتواند سطح حکمرانی کشور را ارتقا بدهد و به‌سمت حل مساله برود، به‌جایش تا بخواهید نزاع‌های کم‌عمق و سطحی و حتی بداخلاقی‌های تبلیغاتی دیده می‌شود. اما چرا باید مساله رقابت بر سر ایده‌های حکمرانی دال مرکزی انتخابات پیش رو باشد؟»
توصیه انجمن اقتصاد ایران به نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری: «به علم اقتصاد برگردید»
روزنامه شرق نوشت: در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری جمعی از اقتصاددانان کشور نامه‌ای سرگشاده خطاب به نامزدهای ریاست‌جمهوری نوشته و با آسیب‌شناسی اقتصاد کشور و برشمردن چالش‌های آن، راهکارهایی ارائه داده‌اند. این اقتصاددانان نوشته‌اند که راه نجات اقتصاد کشور از برگشت سیاست‌های اقتصادی به دانش اقتصاد  و رفع تحریم‌ها می‌گذرد.
اخبار روزهای گذشته در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری را در زیر بخوانید:
آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ تاجرنیا: انتخابات دوقطبی خواهد بود/ نامه برخی اعضای هیئت دولت به شورای نگهبان/ ذوالنوری: شرایط قدری سخت شده است/ پیش بینی کنعانی مقدم و کرباسچی از رئیس جمهور چهاردهم
آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ وحیدی: در تلاشیم اخذ رای به صورت الکترونیکی باشد/ مخبر: امکانات دولتی نباید به نفع یا ضرر نامزدها استفاده شود
آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ تشکیل کمیسیون بررسی تبلیغات در وزارت کشور/مرحله دوم انتخابات ۱۵ تیر/ بیانیه سید محمد خاتمی درباره انتخابات
جهانگیری، قالیباف، پورمحمدی، وکیلی و رویانیان ثبت‌نام کردند/ اباذری: «متمرکز شدن به تخریب و تمسخرِ رقیب، نشان از ضعف، زبونی  و حقارت فاعل دارد»/ احمد مازنی: «پرسش‌های اصلی برای رئیس‌جمهور طراز »

گزارش تصویری: ثبت نام عبدالناصر همتی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام علی لاریجانی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام «علیرضا زاکانی»در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام «وحید حقانیان»در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

گزارش تصویری ۸: سومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ راهنمای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری/ قائمی: «گمانه‌زنی‌ها درباره حضور زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری قوی است»/ سیاوشی: «اگر شورای نگهبان کمک کند در انتخابات پیش رو می‌تواند یک صحنه بهتر در کشور رقم بخورد»/ مهاجری: «تنها یک سونامی سیاسی می‌تواند باعث رشد شدید مشارکت مردم در انتخابات باشد»

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ وزیر کشور دستور شروع انتخابات را صادر کرد/ کاندیداتوری جلیلی قطعی شد؟/ «ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، حضوری انجام می‌شود»

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ تصمیم نهایی اصلاح طلبان پس از ثبت نام ها / کم رنگ شدن احتمال کاندیداتوری قالیباف / نو اصوگرایان در تامل / ارزیابی حضور حسن روحانی

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ احتمال نامزدی محمد رضا ظفرقندی و جدی تر شدن محمد صدر / میراحمدی رئیس کمیته امنیت ستاد انتخابات کشور شد

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری/ جلیلی و کواکبیان ثبت‌نام کردند

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ لاریجانی و همتی ثبت نام کردند/ جامعه اسلامی مهندسین: «ما وارد مذاکره با مصداق‌ها نشدیم اما درباره مصادیقی که در مظان بودند بررسی داشتیم»

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ حقانیان، پزشکیان، زاکانی و رسولی‌نژاد ثبت‌نام کردند/ضرغامی:«شورای نگهبان بعضی از رویه‌های گذشته‌اش را اصلاح کند»

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ احمدی‌نژاد، اسماعیلی، مقیمی، صادقی و زریبافان ثبت‌نام کردند/ ثبت نام از ۱۰ داوطلب در چهارمین روز /قوچانی: «انتخابات پیش رو به نوعی بازسازی و اصلاح است»/ زاکانی: «به دعواهای سیاسی نه ورود پیدا می‌کنم و نه آنها را زیبنده می‌دانم»

نظر شما