شناسهٔ خبر: 67086318 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین اخبار انتخابات1403؛ اعلام اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری/انصراف پنج داوطلب دیگر از انتخابات ریاست جمهوری/ احتمال اعلام نتایج صلاحیت ها تا فردا/ پنج مناظره چهار ساعته از شبکه یک سیما/کیهان:«هرطیف نامزد خود را قدیس معرفی می کند»/صادقی:« بازگرداندن اميد مردم به صندوق‌هاي راي زمانبر است»/جوادی حصار:«بعید می دانم که شورای نگهبان بخواهد راه گذشته را طی کند»/جمهوری اسلامی:«مسئولان در روش های گذشته بررسی صلاحیت‌ها تجدید نظر اساسی نمایند»

صاحب‌خبر -

شفقنا- طبق گفته شورای نگهبان مهلت پنج روز اولیه برای بررسی صلاحیت‌ها روز گذشته به پایان رسید و زمان بررسی صلاحیت‌ کاندیداهای ریاست جمهوری تمدید شد و این نهاد از مهلت پنج روزه دوم استفاده می کند. در این میان شاهد انصراف دو تن از کاندیداها «داود منظور و محمد رویانیان» از ادامه حضور در انتخابات ریاست جمهوری بودیم.

در ادامه به بازتاب تحلیل ها و آخرین اخبار در حوزه انتخابات ریاست جمهوری می پرداریم:

وزارت کشور اسامی نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد

به گزارش شفقنا، اسامی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری (به ترتیب حروف الفبا):

آقای «مسعود پزشکیان»
آقای «مصطفی پورمحمدی»
آقای «سعید جلیلی»
آقای «علیرضا زاکانی»
آقای «امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی»
آقای «محمدباقر قالیباف»

زاهدی، دهمرده و الهیان انصراف دادند

به گزارش شفقنا، محمدمهدی زاهدی، حبیب‌الله دهمرده و زهره الهیان، قدرت الله حشمتیان، محمدرضا میرتاج الدینی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری از این رقابت‌ها انصراف دادند. همچنین روز گذشته داود منظور و محمد رویانیان هم از ادامه حضور در انتخابات انصراف دادند.

طحان نظیف: اسامی احراز صلاحیت‌ها به وزارت کشور ارسال شد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با اتمام بررسی‌ صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در شورای نگهبان، فهرست اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده به وزارت کشور ارسال شد.

شورای نگهبان:«بررسی صلاحیت ها احتمالا فردا اعلام می شود»

سخنگوی شورای نگهبان گفت: جلسات فشرده شورا برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در حال برگزاری است.کار در مورد هیچ یک از ا فراد تمام نشده و نتیجه نهایی به صورت یکجا اعلام می‌شود و احتمالا نتایج تا فردا اعلام شود.

جزئیات استعفای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه در دو ماده قانون انتخابات ریاست جمهوری بر لزوم استعفای داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری تاکید شده است، گفت: ماده «۳۷» این قانون اظهار دارد که «کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست جمهوری به صورت اجرا و یا نظارت دارند، در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا نموده و در آن سمت شاغل نباشند.»

پخش مناظره از شبکه یک سیما 

سازمان صدا و سیما در نظر دارد در راستای فضای تبلیغاتی انتخابات ریاست جمهوری، پنج مناظره چهار ساعته را از شبکه یک سیما تهیه و پخش کند.

جبلی:«بسترهای «بی‌اخلاقی و بداخلاقی» در مناظرات کاهش می‌یابد»

پیمان جبلی در گفت وگو با شفقنا درباره برنامه صدا و سیما برای جلوگیری از بی اخلاقی های احتمالی در مناظرات تلویزیونی اظهار کرد: کمیسیون برررسی تبلیغات به لحاظ قانونی ناظر بر تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است و ما در زمینه جلوگیری از بی اخلاقی های احتمالی در برنامه های زنده صدا و سیما از سوی کاندیداها، پیشنهاداتی را به این کمیسیون ارایه دادیم. علاوه بر آن سعی داریم بسترهایی که موجب بی اخلاقی یا بداخلاقی انتخاباتی می شود را از طریق ورود تخصصی نامزدها به بحث های مربوط به برنامه هایشان کاهش دهیم.در تبلیغات انتخاباتی صدا و سیما اساساً برنامه محوری و برنامه نامزدها مورد تأکید قرار خواهد گرفت.

آذر منصوری:«هیچ تکلیفی در مورد هیچ‌کدام از کاندیداها برای خود تعریف نکردیم»

آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات به ایلنا گفت: «ما هیچ تکلیفی در مورد هیچ‌کدام از کاندیداها برای خود تعریف نکردیم. تأکید کردیم که راهبرد مصوب‌ ما این است که اصلاح‌طلبان بتوانند کاندیدای خودشان را داشته باشند.»

صادقی:« بازگرداندن اميد مردم به صندوق‌هاي راي زمانبر است»

محمود صادقی به اعتماد گفت:«همين امروز مشخص نيست حتي در صورت باز شدن فضا و رقابتي‌تر شدن انتخابات، مردم مشاركت كنند. مي‌گويند ويران كردن راحت‌تر از ساختن و آباداني است. به راحتي مي‌توان اميد مردم را از صندوق‌هاي راي از ميان برد، اما بازگرداندن اميد مردم به صندوق‌هاي راي زمانبر است. اگر نظام نخواهد انتخابات را به صورت رقابتي برگزار كند، سرمايه آسيب ديده اجتماعي، مجالي براي ترميم پيدا نمي‌كند و در ابعاد مختلف از جمله حوزه امنيتي با مشكلات عديده‌اي مواجه مي‌شويم.»

اقلیما:«در شرایط کنونی گزینه معتدل و پیشرو در انتخابات وجود ندارد»

مصطفی اقلیما به روزنامه آرمان ملی گفت:«در شرایط کنونی گزینه معتدل و پیشرو در انتخابات وجود ندارد و گروه‌هایی که وجود دارند کارنامه آنها برای مردم مشخص است. به عنوان مثال آقای جلیلی تاکنون مدیریت اجرایی نکرده و کارنامه وی نشان نمی‌دهد که بتواند مشکلات کشور را حل کند. آقای لاریجانی نیز با اقداماتی که در گذشته انجام داده شرایطی را به وجود آورده که گروه‌های اجتماعی از ایشان راضی نیستند. وی زمانی که ریاست مجلس را برعهده داشتند در زمینه حل مشکلات کشور تلاش موفقیت آمیزی نداشتند. آقای قالیباف از نظر مدیریتی وضیعت بهتری دارند و می‌تواند وی را یک مدیر لقب داد. با این وجود ایشان نیز در گذشته و به گروه و جناح متصل بوده و به همین دلیل از شرایط یک رئیس‌جمهور ملی و بی‌طرف فاصله گرفته است.»

دنیای اقتصاد:برگزاری انتخابات چندمرحله‌ای راهگشاست

دنیای اقتصاد نوشت:«برگزاری انتخابات چندمرحله‌ای به ویژه در شرایط بی‌تفاوتی سیاسی که این روزها گریبانگیر جامعه شده و درصد مشارکت را در سه انتخابات متوالی به زیر ۵۰ درصد کشانده است، راهگشا خواهد بود؛ چراکه باعث ایجاد بحث‌ها و گفت‌وگوهای سیاسی ناظر به مصادیق مشخص در انبوه گروه‌های کوچک خواهد شد و حس توانمندی و عاملیت را در فرد فرد آحاد جامعه افزایش خواهد داد.»

جوادی حصار:«بعید می دانم که شورای نگهبان بخواهد راه گذشته را طی کند»

محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی به ایلنا گفت:«من بعید می دانم که شورای نگهبان بخواهد راه گذشته را طی کند. اگر بخواهند تایید صلاحیت کنند از جناح اصلاح طلب هم تایید خواهند کرد. »

هاشمی طبا:«شورای نگهبان علاوه بر بررسی سوابق کاری  باید به اخلاقیات هم توجه کند»

هاشمی طبا گفت:«شورای نگهبان علاوه بر بررسی سوابق کاری به نظر من باید از نظر اخلاقیات و این مسائل آدم‌ها را بررسی کند که متاسفانه نمی‌کند.نمونه این کار تائید احمدنژاد بعد از آن همه بی اخلاقی و بی‌ادبی و لجن پراکنی بود، شورای نگهبان باید ضمن این که به اخلاق و خلقیات افراد توجه می‌کند ببیند این آدم در عمرش چه کرده است؟ این آدم، آیا آدمی است که از مدرسه و دانشگاه در آورده‌اند و با حلوا حلوا کردن حکم به او داده‌اند؟ یا آدمی است که مشاغل مختلفی را با موفقیت گذارنده است؟ این بسیار مهم است.»

کیهان:«هرطیف نامزد خود را قدیس معرفی می کند»

کیهان نوشت:«به آنچه این روزها در میان برخی از جریانات انقلابی می‌گذرد، نیم نگاهی بیندازید! چه می‌بینید، تخریب هواداران این کاندیدا علیه نامزد دیگری از همین طیف و تهمت و تخریب متقابل از آن سوی به این سوی! هرطیف نیز نامزد خود را قدیس و برحق و طرف مقابل را بیرون از این دایره معرفی می‌کند.»

اطلاعات:«شورای نگهبان در اقناع افکار عمومی و رد صلاحیت افراد موفق عمل نکرده است»

اطلاعات نوشت: «متأسفانه در موارد متعددی این شورا در اقناع افکار عمومی و رد صلاحیت افراد موفق عمل نکرده و سابقه خوبی از خود به جای نگذاشته که اسناد مهمی در بی‌طرفی و عدم مهندسی به حساب آید.»

اعتماد:«نامه ۱۶ تن از اعضای دولت به شورای نگهبان هیچ توجیه سیاسی ندارد»

اعتماد نوشت: انتشار نامه ۱۶ تن از اعضای دولت به شورای نگهبان و درخواست تایید صلاحیت نفر هفدهم، یعنی وزیر ارشاد و نیز نامزدی تعدادی دیگر از آنان برای انتخابات ریاست‌جمهوری نشان داد که، این دولت دربست سیاست‌زده است. سیاسی بودن دولت عیب نیست که نیکو و قابل فهم است، ولی سیاست‌زده و بیگانه بودن با بدیهیات ملاحظات سیاستِ عملی، نشان از سطح نازل این سیاست‌زدگی دارد و این عیبی نابخشودنی است.

هم میهن: خارج شدن انتخابات از شور و شوق اصیل انتخاباتی

هم میهن نوشت: شاید یکی از علل اصلی افول کارایی در چند سال اخیر، خارج شدن انتخابات از شور و شوق اصیل انتخاباتی است. چنین وضعیتی ناشی از فقدان زمینه مناسب برای بروز کنش سیاسی است.‌ سیاست مناسک نیست که بدون هدف و فقط به‌صورت شکلی برگزار شود. سیاست معطوف به تامین خیر عمومی از طریق رقابت سالم و قانونی است.

جوان:« اصلاحات به اعتراف برخی نویسندگان پرکار این جبهه در زمانه حاضر پایگاه رأی ندارد»

جوان نوشت:«اگر اصلاحات درباره حضور واقعی در انتخابات، صادق بود، می‌توانست با فهرست دیگری از آن همه رجالی که سال‌هاست به‌خط کرده‌اند وارد انتخابات شود، اما چنین نکردند. اصلاحات به اعتراف برخی نویسندگان پرکار این جبهه در زمانه حاضر پایگاه رأی ندارد.»

جمهوری اسلامی:«مسئولان در روش های گذشته بررسی صلاحیت‌ها تجدید نظر اساسی نمایند»

جمهوری اسلامی نوشت: فقط در صورتی که زمینه برای رقابت واقعی فراهم شود، مشارکت بالای مردمی تحقق خواهد یافت. در غیر اینصورت، ریزش مشارکت ادامه خواهد داشت و این به زیان کشور و نظام است. وقت آنست که مسئولان نظام، شجاعت به خرج دهند و در روش گذشته بررسی صلاحیت‌ها تجدید نظر اساسی نمایند.

 

اخبار روزهای گذشته در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری را در زیر بخوانید:

گزارش تصویری: ثبت نام عبدالناصر همتی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام علی لاریجانی در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام «علیرضا زاکانی»در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام مسعود پزشکیان در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

تصاویر: ثبت نام «وحید حقانیان»در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری

گزارش تصویری ۸: سومین روز ثبت نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ تاجرنیا: انتخابات دوقطبی خواهد بود/ نامه برخی اعضای هیئت دولت به شورای نگهبان/ ذوالنوری: شرایط قدری سخت شده است/ پیش بینی کنعانی مقدم و کرباسچی از رئیس جمهور چهاردهم
آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ وحیدی: در تلاشیم اخذ رای به صورت الکترونیکی باشد/ مخبر: امکانات دولتی نباید به نفع یا ضرر نامزدها استفاده شود
آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ تشکیل کمیسیون بررسی تبلیغات در وزارت کشور/مرحله دوم انتخابات ۱۵ تیر/ بیانیه سید محمد خاتمی درباره انتخابات
جهانگیری، قالیباف، پورمحمدی، وکیلی و رویانیان ثبت‌نام کردند/ اباذری: «متمرکز شدن به تخریب و تمسخرِ رقیب، نشان از ضعف، زبونی  و حقارت فاعل دارد»/ احمد مازنی: «پرسش‌های اصلی برای رئیس‌جمهور طراز »

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ راهنمای ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری/ قائمی: «گمانه‌زنی‌ها درباره حضور زاکانی در انتخابات ریاست‌جمهوری قوی است»/ سیاوشی: «اگر شورای نگهبان کمک کند در انتخابات پیش رو می‌تواند یک صحنه بهتر در کشور رقم بخورد»/ مهاجری: «تنها یک سونامی سیاسی می‌تواند باعث رشد شدید مشارکت مردم در انتخابات باشد»

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ وزیر کشور دستور شروع انتخابات را صادر کرد/ کاندیداتوری جلیلی قطعی شد؟/ «ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، حضوری انجام می‌شود»

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ تصمیم نهایی اصلاح طلبان پس از ثبت نام ها / کم رنگ شدن احتمال کاندیداتوری قالیباف / نو اصوگرایان در تامل / ارزیابی حضور حسن روحانی

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ احتمال نامزدی محمد رضا ظفرقندی و جدی تر شدن محمد صدر / میراحمدی رئیس کمیته امنیت ستاد انتخابات کشور شد

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ آغاز ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری/ جلیلی و کواکبیان ثبت‌نام کردند

 

آخرین اخبار از انتخابات ۱۴۰۳؛ لاریجانی و همتی ثبت نام کردند/ جامعه اسلامی مهندسین: «ما وارد مذاکره با مصداق‌ها نشدیم اما درباره مصادیقی که در مظان بودند بررسی داشتیم»

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ حقانیان، پزشکیان، زاکانی و رسولی‌نژاد ثبت‌نام کردند/ضرغامی:«شورای نگهبان بعضی از رویه‌های گذشته‌اش را اصلاح کند»

آخرین اخبار انتخابات ۱۴۰۳؛ احمدی‌نژاد، اسماعیلی، مقیمی، صادقی و زریبافان ثبت‌نام کردند/ ثبت نام از ۱۰ داوطلب در چهارمین روز /قوچانی: «انتخابات پیش رو به نوعی بازسازی و اصلاح است»/ زاکانی: «به دعواهای سیاسی نه ورود پیدا می‌کنم و نه آنها را زیبنده می‌دانم»

اخبار انتخابات۱۴۰۳؛ انصراف دو نامزد از ادامه حضور در انتخابات/ شورای نگهبان: پایان بررسی صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری/جبهه اصلاحات:«راه رفته را تکرار نمی‌کنیم»

نظر شما