شناسهٔ خبر: 67073982 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

این چند خبر را بخوانید

تمدید مهلت ارسال آثار به جشنواره سراسری نقالی، جدیدترین مستند پایه شناس کلید خورد، جدیدترین خبر از نمایش «رستم و سهراب» و... از جمله خبرهای دریافتی سینما و تئاتر است.

صاحب‌خبر -

مهلت ارسال آثار به ششمین جشنواره سراسری نقالی و پرده‌خوانی غدیر(نقالان علوی) تا ۲۵ خردادماه تمدید شد.

به گزارش ایسنا، ششمین جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر از ۱ الی ۴ تیر ماه در تهران برگزار می‌شود و علاقه‌مندان تا ۲۵ خرداد ماه فرصت دارند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

فراخوان ششمین جشنواره نقالی و پرده خوانی غدیر(نقالان علوی) نیمه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ در بخش‌های مسابقه بزرگسالان، بخش طلاب، مسابقه دانش آموزی ۲ مقطع(ابتدایی و متوسطه) در ۴ سطح، مسابقه طومار نویسی، پژوهش و پایان نامه های برتر دانشجویی و بخش نمایشگاه پرده ها، و نقاشی خیالی سازی منتشر شد.

علاقه مندان برای دریافت جزئیات فراخوان و مجموعه طومارهای مورد نظر این جشنواره به صفحه https://naghalialavi.ir/  مراجعه کنند.

«آب‌راه کوچکی در میان هور» کلید خورد

مستند بلند «آب‌راه کوچکی در میان هور» به کارگردانی مرتضی پایه‌شناس و تهیه‌کنندگی یاسر فریادرس کلید خورد.

مستند «آب‌راه کوچکی در میان هور» روایتی است درباره آنهایی که در بن بست، امیدوارانه به جستجوی کشف راه‌های تازه هستند. فیلمبرداری این مستند اوایل خردادماه در هورالعظیم آغاز شده است. گروه سازنده این پروژه امیدوارند «آب‌راه کوچکی در میان هور» برای حضور در هجدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» آماده شود.

این چند خبر را بخوانید

عوامل این پروژه عبارتند از تهیه‌کننده: یاسر فریادرس، کارگردان و تدوینگر: مرتضی پایه‌شناس، مدیرتولید: فرهاد درودگر،سرپرست گروه تحقیق: مرتضی قاضی، تصویربردار: ضیا حاتمی، دستیار تصویربردار: احمدرضا ثنایی، صدابردار: اکبر یعقوبی، تصویربردار هوایی: حسن مهجوری. محصول: سازمان سینمایی سوره.

مرتضی پایه‌شناس کارگردانی مستندهای «فیلم ناتمامی برای دخترم سمیه»، «گلوله باران»، «وطن دوستی»، مجموعه مستند «هم‌مسیر» و ... را در کارنامه دارد.

امیر کاوه آهنین جان و علی فرحناک بازیگران نمایش نبرد «رستم و سهراب» شدند

امیر کاوه آهنین جان و علی فرحناک به عنوان جدیدترین بازیگران نمایش نبرد رستم و سهراب به کارگردانی حسین پارسایی معرفی شدند. 

نمایش میدانی «نبرد رستم و سهراب» به تهیه کنندگی سید محمود شبیری و حسین پارسایی تابستان امسال روی صحنه خواهد رفت.

امیر کاوه آهنین جان ایفاگر نقش هومان و علی فرحناک ایفاگر دو نقش شاه سمنگان و توس نوذر در این نمایش خواهند بود. 

نبرد رستم و سهراب برداشتی آزاد از شاهنامه فردوسی به قلم متین ایزدی است.

«خورشت خون» به تئاترشهر می‌آید

نمایش «خورشت خون» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مرتضا امینی‌پور و تهیه‌کنندگی آزاده تقی‌آبادی از بیست و پنجم خرداد ماه در تالار قشقایی تئاترشهر به روی صحنه می‌رود.
نمایش «خورشت خون» به نویسندگی، طراحی و کارگردانی مرتضا امینی‌پور پیش از این در سال ۱۳۹۹ در جشنواره «هنر زنده است» و همچنین دی ماه ۱۴۰۲ در جشنواره «هم آغاز» به روی صحنه رفته بود و از ۲۵ خرداد در تالار قشقایی تئاتر شهر به روی صحنه می‌رود.
نمایش «خورشت خون» در ژانر درام اسطوره‌ای با محوریت زن و زنانگی کار شده است و در جشنواره هم آغاز موفق به کاندید جایزه در بخش‌های طراحی صحنه، بازیگری نقش اول زن و بازیگری نقش مکمل زن شد.
این نمایش که اقتباسی آزاد از نمایشنامه‌ی مده‌آ نوشته‌ی اوریپید است تمرینات جدید خود را از مرداد ۱۴٠۱ با گروه بازیگران جدید آغاز کرد و در طول تمرینات، متن نمایشنامه با توجه به شرایط اجتماعی روز چندین‌بار بازنویسی شد. 

در خلاصه‌ی این نمایش که پیش‌فروش روزهای نخست آن در سایت تیوال و گیشه‌تئاتر آغاز شده آمده است که: اکنون تنها هستم و همه چیز را از دست داده‌ام... کاش راهی جز مرگ برای انتقام بود.

پوستر نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» رونمایی شد

پوستر نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» هم‌زمان با آغاز پیش‌فروش بلیت روزهای نخست این نمایش رونمایی شد.

نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» نوشته داود فتحعلی بیگی و کارگردانی علی طربی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شفیعی، از ۲۱ خرداد تا ۱۵ تیر؛ ساعت: ۱۹:۳۰ در تماشاخانه سنگلج روی صحنه می‌رود.

طراحی پوستر و بروشور این اثر نمایشی را مهدی دوایی با نگاهی به نقاشی‌های کهن ایرانی انجام داده است.

مهدی وثوقی، علی طربی، علی باهری، آرزو کریمی زند، محمدرضا صفری، محسن قصری، مریم مهریان و محمدرضا لوانی در نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» به‌عنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند.

این چند خبر را بخوانید

در خلاصه داستان این اثر که در قالب نمایش‌های کمدی ایرانی و سیاه‌بازی اجرا می‌شود؛ آمده است: قوام‌الدین که می‌خواهد به سفر حج برود تمام امورات زندگی‌اش را به برادر کوچک‌تر می‌سپارد، اما برادر او نااهل است و ...

دیگر عوامل این نمایش که با حمایت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تولید شده‌است؛ عبارتند از: مدیر تولید: محمد رضا صفری، برنامه ریز: محمد علایی، طراح صحنه: کیانوش ایازی، منشی صحنه و مدیر صحنه: سارا سعادت نیا، ساخت دکور:رسول نجفی، طراح و اجرای نور: میثم کحالی، طراح و دوخت لباس: مریم طربی و محبوبه طربی، تصویربردار و تولید محتوا: محسن قنداق ساز، مدیر اجرا: سپیده ناصحی، مدیر پشتیبانی: علیرضا فتاحی، مشاوره رسانه: میترا رضائی، نوازنده تنبک: مهدی محتشم، نوازنده کمانچه: مهرپاد زحمتکش، نوازنده دف: رضا کیایی، خواننده و نوازنده دف: نوید نوبخت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه بلیت نمایش «مبارک و خاتون پرده‌نشین» به سایت تیوال و گیشه تئاتر مراجعه کنند.

پرستو کرمی با «خیلی زود عادت می‌کنیم» به صحنه می‌آید

نمایش «خیلی زود عادت می‌کنیم» به کارگردانی پرستو کرمی به‌زودی در تئاترشهر روی صحنه خواهد رفت.

نمایش «خیلی زود عادت می‌کنیم» به نویسندگی وحید جباری با کارگردانی پرستو کرمی از اواخر خرداد میزبان مخاطبان خواهد شد. «شطرنج سوئیسی»، «قطعه گمشده»، «تندیس»، «نی‌نوا»، «مده‌آ» و «فرود اضطراری» ازجمله دیگر آثار کرمی در مقام کارگردان هستند. بازیگران و عوامل این نمایش که قرار است از اواخر خرداد در مجموعه تئاترشهر میزبان علاقه‌مندان به تئاتر باشد، به‌زودی معرفی خواهند شد.


 «به عبارتی» در حوزه هنری اکران و نقد می‌شود
فیلم سینمایی «به عبارتی» که درسینماهای منتخب هنر و تجربه در حال اکران است، فردا یکشنبه ۲۰ خرداد با حضور هادی مقدم دوست در حوزه هنری اکران می‌شود. 
این اثر سینمایی با حضور هادی مقدم دوست فیلمساز و با اجرای میثم کریمی بعد از نمایش ویژه در سالن سوره حوزه هنری مورد بررسی و نقد قرار می‌گیرد. 
«به عبارتی» نخستین فیلم بلند محمدمهدی کتیراچی به تهیه کنندگی امیر فکری است که در ژانر کمدی، ماجرای تلاش‌های نافرجام کاوه برای خرید خدمت سربازی را روایت می‌کند. 
نویسندگی این فیلم بلند را طاها محمدی و بازنویسی فیلمنامه آن را محمدمهدی کتیراچی برعهده داشته‌اند و طاها محمدی، عاطفه اکبری، مهری آل‌آقا، فوژان قبادیان، مرتضی خالقی، علی‌اصغر نوعی و... در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند؛ همچنین محمدرضا حسن‌زاده، ابوالفضل وزیری، امیر اسم زمانی، میلاد مرتضوی، احمد هاشمی، مهدی صفاری، بیژن فیضی، فرید گلریز، کوروش ولیدی، علی زمانی، تینا حاج محمدرضا، زینب علی حسینی، هاله حسن‌زاده، سیروان صوفی صالحی، مجتبی اکبری، کنتارو اندو، محمدرشید ارجمندی و امیرحسین زمانی دیگر نقش‌آفرینان این فیلم هستند.
اکران این فیلم در حوزه هنری فردا یکشنبه ۲۰ خرداد از ساعت ۱۷ صورت می‌گیرد و حضور در این جلسه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.


فیلمبرداری «آیگل» به پایان رسید
فیلم کوتاه «آیگل» با اتمام فیلمبرداری در حال حاضر در مراحل فنی قرار دارد.

فیلمبرداری فیلم کوتاه «آیگل» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی نفیسه زهری پس از سه جلسه تولید در اطراف منطقه فیروزکوه به تازگی به پایان رسیده است و در حال حاضر فیلم در مراحل فنی قرار دارد. این فیلم با فیلم‌نامه‌ای از مهران مرادی برای شرکت و رقابت در فستیوال‌های بین‌المللی آماده می‌شود.
در «آیگل» با مضمونی اجتماعی بازیگرانی نظیر مهری آل‌آقا، سارا نیکبخت، امین مقدم، حسین شکرایی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

این چند خبر را بخوانید


سایر عوامل پشت دوربین این فیلم کوتاه عبارت هستند از: مشاور کارگردان: محمد صفایی‌پور، مدیر فیلمبرداری: داود امیری، مجری طرح: موسسه فرهنگی - هنری الفبای سبز تهران ایستا، برنامه‌ریز و دستیار کارگردان: ریحانه فلاح عباسی، مشاور رسانه‌ای: امین اعتمادی‌مجد، بازیگردان کودک: فاطمه نصرتی، دستیار دوم کارگردان: پاشا شمس، منشی صحنه: شیدا فیروزبخت، عکاس: رز ارغوان‌آذر، دستیاران فیلمبردار: رضا کاظمی، امیر اردلان دین‌صفت، مدیر صدابرداری: افشین ملکی، دستیار صدا: طاها یگانه‌والا، طراح صحنه و لباس: ابولفضل شاهی، دستیار صحنه و لباس: شیدا فیروزبخت، طراح گریم: الهام طهرانی، تدوین، صداگذاری و اصلاح رنگ و نور: محمد صفایی‌پور، جانشین تهیه: اشرف‌السادات نوری، مدیر تولید: سیاوش سجادی‌مقدم، دستیار تولید: شاهین علیزاده، تدارکات: آرمان کریمی‌ساری، موسیقی: محمد جدیدی، طراح پوستر: محمد صفایی‌پور.

«زیر سایه بلوط» آماده نمایش شد

فیلم «زیر سایه بلوط» ساخته حسین الهیاری آماده نمایش و حضور در جشنواره‌های جهانی شد.

فیلم «زیر سایه بلوط» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین الهیاری، پس از پایان مراحل فنی آماده نمایش و حضور در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی شد.

این فیلم تاریخی که در شرایط سخت کوهستانی و با عوامل حرفه‌ای سینما ساخته شده است، داستان زندگی قافله‌ای در اقوام لُر را روایت می‌کند. 

این چند خبر را بخوانید

امین شعرباف، یوسف صفری بختیاری، پرهام غلاملو، مرتضی علیدادی، سپاس رضایی، سیما صادقی با هنرمندی فتح الله طاهری گروه بازیگران «زیر سایه بلوط» هستند.

دیگر عوامل این فیلم نیز عبارتند از: مدیر فیلمبرداری: محمد خمیس آبادی، مدیر تولید: آرش صالحی، تدوین: مجتبی اسماعیل‌زاده، موسیقی: نادر مشایخی و بهزاد وحیدزاده‌، طراح گریم: شهرام خلج، طراح لباس: نیاز حمیدی، طراح صحنه: مرضیه محمدی، مدیر جلوه‌های ویژه بصری: مصطفی مطوری، مدیر جلوه‌های ویژه میدانی: مجید حیدری، مدیر صدابرداری: میثم کیامرثی، طراحی و ترکیب صدا: رضا گدازگر، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: مسعود بیگلری، عکاس: سهراب خان‌زاده، فیلمبردار پشت صحنه: امیرحسین منصوری، مدیر تدارکات: جواد باقری، اصلاح نور و رنگ: محمدمهدی سخنور، آنونس: نیما کزازی، مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی: مریم قربانی‌نیا.


داستان مریضخانه‌ای در شهر و تلاش‌های پدر و پسری برای ناک اوت قُلدران

داوود مرادیان، نویسنده و منتقد سینما،در دوازدهمین جلسه از فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه به بررسی چهار فیلم کوتاه «مریضخانه مرکزی»، «وضعیت آرام»، «ناک اوت»، «تحت فشار» خواهد پرداخت.

دوازدهمین جلسه از نهمین فصل پاتوق فیلم کوتاه، روز یک‌شنبه ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳ با نمایش ۴ فیلم کوتاه در پردیس سینمایی بهمن برگزار خواهد شد.

در این جلسه از فصل نهم پاتوق که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، فیلم‌های‌ کوتاه «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی مشترک وحید نامی و نوید نامی، «وضعیت آرام» به کارگردانی مهدی دواچی، «ناک اوت» به کارگردانی محسن با نصیری، «تحت فشار» به کارگردانی وحید رابودان روی پرده خواهند رفت.

داوود مرادیان، منتقد سینما، نویسنده و مدرس دانشگاه و سینما کارشناس این جلسه از پاتوق فیلم کوتاه خواهد بود که  پس از اکران آثار با کارگردان‌های فیلم‌های کوتاه به نمایش درآمده به گفت‌وگو می‌نشیند و آثار را مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهد.
محمد صابری، به عنوان مجری‌کارشناس برنامه حضور خواهد داشت.
 
«مریضخانه مرکزی» به کارگردانی مشترک وحید نامی و نوید نامی و تهیه‌کنندگی نیلوفر زیوردار و انجمن سینمای جوانان ایران در ژانر فانتزی-گروتسک ساخته شده و روایت مریضخانه مرکزی شهری است که در آن یک غده بسیار بزرگ از شکم شهردار خارج شده و باعث به‌وجود آمدن بحران‌های زیادی در شهر می‌شود.
این فیلم در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم لس‌آنجلس (IFS) به نمایش در خواهد آمد.
 
«وضعیت آرام» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مهدی دَواچی داستان دختری به نام آرام است که در خوابگاه پسرانه گیر افتاده است... . آرمین حمدی‌پور، ماهان رجایی، محیا بابالو و صمد فرهنگ بازیگران این فیلم هستند.
 
«ناک اوت» کاری است از محسن بانصیری که داستان پدری را با بازی علیرضا ثانی‌فر روایت می‌کند که خود توانایی ایستادگی در برابر قلدری را ندارد اما تلاش می‌کند به پسرش آموزش بدهد در برابر قلدری بایستد.
 
«تحت فشار» اثری از وحید رابودان است که  آن را به طور مشترک با ساسان نعمت‌اللهی تهیه‌کنندگی کرده. مینا سلیمی، علی ابدالی، نازنین نادرپور، نسترن امیر، مبین سپاس‌زاده و رضا عیسی‌آبادی، نقش‌آفرینان این فیلم هستند.
 
دوازدهمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه با همکاری موسسه فرهنگی، تبلیغاتی بهمن سبز – پخش رویش، یک‌شنبه‌ ۲۰ خردادماه ۱۴۰۳ ساعت ۱۵ در پردیس سینمایی بهمن برگزار می‌شود و شامل نمایش آثار و جلسه نقد و بررسی خواهد بود.
 
خواهش‌مندیم مخاطبانی که در هفته‌های گذشته پاتوق فیلم کوتاه تهران حضور داشته‌اند، حتما کارت عضویت باشگاه مخاطبان (پاتوق فیلم کوتاه) را همراه خود داشته باشند.
حضور برای تمامی علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.

انتهای پیام

نظر شما