شناسهٔ خبر: 67063687 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بزرگراه راهجرد، اراک، شازند و بروجرد مشکل مهم استان مرکزی

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان‌ در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی‌ از مشکلات اصلی استان بزرگراه راهجرد، اراک، شازند و بروجرد است و مشکل اصلی این است که از کریدور شمال به جنوب از بندر انزلی تا خرمشهر تنها قسمت مغفول مانده همین بزرگراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، نادرقلی ابراهیمی صبح امروز در نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان مرکزی اظهار داشت: شورای برنامه‌ریزی یک شورای برنامه‌محوری و فرایندمحوری است و باید فرصت‌های تقنینی و‌ نظارتی را به نتیجه برساند تا جایگاه استان به جایگاه مطلوب و واقعی برسد‌ و‌ نگاه دانش فرهیختگی و دانشمندی استان در رده‌های نخست کشور مشاهده شود.

وی افزود: تمام برنامه‌های ارائه شده برای سال 1403 نیز به عنوان برنامه‌های سال نخست برنامه هفتم است و باید بدانیم آیا برش سال نخست برنامه هفتم را پوشش می‌دهد؟ مهم‌ترین سند هر استان سند آمایش استان است و آیا سند آمایش استان در شورای برنامه‌ریزی استان به تصویب رسیده و آیا بر اساس سند آمایش استان پروژه‌ها بارگزاری می‌شود؟ باید با برنامه‌های پیش بینی شده برای امسال، بسیاری از کسری‌ها و عقب ماندگی‌های از دست رفته گذشته در برنامه هفتم جبران شود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تأمین مالی مهم‌ترین موضوع برای تحقق شعار سال است و قطعاً نیاز به ورود سرمایه و سرمایه‌گذار به استان برای جلوگیری از انحصاری کردن موضوع و استفاده از روش‌هایی برای توسعه تعاونی‌های عمران شهری است، ورود سرمایه و سرمایه‌گذار نه به صورت انحصاری بلکه به صورت عام ضرورت دارد و باید این مهم به صورت جدی دنبال شود، 76  همت از منابع عمومی قطعا پاسخگوی نیاز استان نخواهد بود بنابراین بیشترین تاکید بر ورود سرمایه و استفاده از سرمایه‌های خرد و کلان در اختیار مردم به ویژه تعاونی‌ها است و باید مورد توجه قرار گیرد.

ابراهیمی بیان کرد: بسیاری از زنجیرهای مطرح استان در توسعه شهری لحاظ نشده است به عنوان مثال  زنجیره‌های تولید پروتئین حیوانی، رنجیره میوه‌های هسته‌دار، زنجیره گردشگری و پزشکی در استان مرکزی از زنجیرهای مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد، همچنین آب به عنوان ابرچالش دنیای امروز جهان، ایران و استان مرکزی است بنابراین تولید گلخانه‌ای از مهم‌ترین زنجیره‌های تولید است، فرش دستباف ساروق از جمله زنجیره‌های دارای ارزش افزوده استان است که مغفول مانده و باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: یکی‌ از مشکلات اصلی استان بزرگراه راهجرد، اراک، شازند و بروجرد است و مشکل اصلی این است که از کریدور شمال به جنوب از بندر انزلی تا خرمشهر تنها قسمت مغفول مانده همین بزرگراه است که برای این مهم از وزیر راه و شهرسازی پیگیری‌هایی برای أخذ مجوز ماده 23‌ انجام شده تا این محور تکمیل شود، توسعه ناوگان حمل و نقل برقی یکی از اولویت‌های کاهش آلودگی‌ هوای اراک تلقی می‌شود، توسعه دانش بنیان و شرکت‌های خلاق نیز در افزایش بهره‌وری مؤثر است و‌ خانه‌های خلاق باید در استان افزایش پیدا کند چراکه مسیر ارتقای بهره‌وری استان را به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان‌ در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: استفاده از آب‌های برگشتی ضرورت دارد و آبفا و آب منطقه‌ای باید در پروژه‌های خود استفاده از آب‌های برگشتی و مدیریت منابع و مصارف را لحاظ کنند باید تا بخش اعظم آب صنعت از آب برگشتی تأمین شود. همچنین ایجاد و‌ توسعه میادین میوه و تره بار و محصولات پروتئینی با قیمت مناسب در برنامه‌های سال 1403 پیش بینی نشده ‌و این مهم در اراک باید رقم بخورد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط تغییر دولت، این مدت کوتاه فرصت مغتنمی برای أخذ اعتبارات ملی از وزرا است که می‌تواند شرایط را برای گشایش اعتباری استان فراهم کند. بنابراین مدیران کل باید نسبت به به اخذ اعتبارات اقدام کنند.

انتهای پیام/711/

نظر شما