شناسهٔ خبر: 67045631 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

اجرای طرح مبارزه با حیوانات موذی در اصفهان

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: اقدامات ضربتی برای از بین بردن حیوانات موذی از منطقه ۵ شهرداری اصفهان آغاز شده است و حدود ۱۵ نفر از کارشناسان مبارزه با جوندگان موذی مشغول هستند.

صاحب‌خبر -

غلامرضا ساکتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: حوزه خدمات شهری بسیار متنوع است که یکی از موضوعات آن‌ها، کنترل جمعیت مربوط به حیواناتی از جمله سگ‌های بی‌سرپرست و موش و سگ‌های ولگرد است.

وی افزود: کنترل جمعیت به این معنا است که هیچ‌وقت گونه‌ها را به صورت کامل از بین نمی‌بریم؛ این موجودات نیز بخشی از اکوسیستم هستند، اما زمانی که جمعیت آن‌ها افزایش پیدا می‌کند، به‌عنوان آفت تلقی می‌شوند و مشکلات زیادی را در محدوده زندگی خود به وجود می‌آورند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان ادامه داد: مشکلاتی که در سطح شهر اصفهان به دلیل وجود اینگونه حیوانات با آن مواجه هستیم، موش نروژی است که اگر جمعیت آن‌ها کنترل نشود، مشکلاتی از جمله مشکلات بهداشتی و بیماری ایجاد می‌کند.

ساکتی تصریح کرد: در این راستا اقدامات ضربتی را در مناطق پانزده‌گانه تعریف کرده‌ایم که این اقدامات در شهرداری منطقه ۵ شهرداری اصفهان از سه‌راه حکیم نظامی آغاز شده است و حدود ۱۵ نفر از کارشناسان مبارزه با جوندگان موذی مشغول هستند و اقدامات کلاسیک و برنامه‌ای در حوزه کنترل جمعیت حیوانات موذی و موش است.

وی گفت: اقدامات در سه بخش تعریف می‌شود، مبارزه بیولوژیکی، شیمیایی و مکانیکی که از تله‌موش استفاده می‌کنند؛ البته مبارزه‌ای که در حال انجام است، ترکیبی از این سه نوع مبارزه است.

ساکتی ادامه داد: در درجه اول بازدید و شناسایی کلونی‌ها انجام می‌شود؛ یعنی از محل نقشه‌برداری و پس از شناسایی لانه‌کوبی آغاز می‌شود، روز بعد برای لانه‌های فعال شده اقدامات اصلاحی انجام و به این دلیل که موش وابسته به آب، غذا و مکان مناسب است، زنجیره غذایی در محدوده لانه‌ها قطع می‌شود.

وی اظهار کرد: در مرحله بعد سوراخ لانه‌ها پس از سم‌گذاری در محدوده لانه‌ها با مصالح مناسب پرسازی می‌شود و اگر لانه‌ها مجدد فعال نشود به این معنا است که موش در این محدوده‌ها از بین رفته است و در آخر توسط کارشناسان هر منطقه نگهداری محل‌ها صورت می‌پذیرد و چرخه کنترل مستمر ادامه دارد.

نظر شما