شناسهٔ خبر: 67042472 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایجاد کتابخانه استاندارد دامغان در گیر و دار تخصیص زمین

سمنان - ایرنا - برنامه‌ریزی‌ها برای ساخت یک باب کتابخانه استاندارد و بزرگ در دامغان از مدت‌ها قبل با تلاش اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان آغاز شد که فرایند انتخاب و اختصاص زمین و سپس تخصیص اعتبار، چشم‌اندازهای آن برای تحقق است و به هماهنگی بین دستگاه‌ها نیازمند است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان سمنان گفت: ساخت کتابخانه استاندارد در شهر دامغان باید تسریع شود.

علی‌اکبر علیزاده گفت: شهر دامغان نیازمند توسعه مجموعه‌های فرهنگی است، با شروع کار دولت جدید مکاتبات برای اخذ قانونی ردیف بودجه برای ساخت این طرح را آغاز خواهیم کرد.

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی با تبیین ارزش و جایگاه کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه و نقش آن در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، بر پرداخت به‌موقع سهم نیم درصد کتابخانه‌های عمومی از درآمدهای شهرداری‌ها تأکید کرد.

وی با تأکید بر لزوم اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، حمایت تمام‌قد نمایندگان برای تصویب و اصلاح قانون تاسیس نهاد در مجلس دوازدهم را خواستار شد .

نماینده دامغان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری خدمات ارزنده دولت آیت‌الله رئیسی، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی را نیاز ضروری جامعه دانست و بیان کرد: حمایت از متولیان حوزه کتاب و کتاب‌خوانی که باهدف ارتقای شاخص‌های مطالعه در جامعه گام برمی‌دارند، امری ضروری است.

وی ادامه داد: اصلاح قانون تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در مجلس از اقدامات مؤثر نمایندگان است و امید است نمایندگان با حمایت تمام‌قد از این طرح و تصویب نهایی آن نقش بسزایی در تعالی فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشند.

ایجاد کتابخانه استاندارد در دامغان در گیر و دار تخصیص زمین

علیزاده افزود: قطع و یقین با اعمال این اصلاحات، کیفیت فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی ارتقا می‌یابد و به بهبود شرایط معیشتی کتابداران نیز کمک می‌شود و درنتیجه منجر به ارتقای سطح فرهنگی و موفقیت چشمگیر افراد جامعه در همه عرصه‌ها خواهد شد.

کندی فرایند اختصاص زمین از آموزش و پرورش برای ساخت کتابخانه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان هم گفت: بدون شک نمایندگان منتخب مردم در این دوره مجلس شورای اسلامی نیز همانند دوره‌های قبل افرادی فرهنگ‌دوست با سوابق فرهنگی هستند و حامی کتابخانه‌های عمومی استان خواهند بود.

محمد طاهریان با ارایه گزارشی از وضعیت زمین قبلی که برای ساخت کتابخانه استاندارد در دامغان در نظر گرفته‌شده بود و همچنین زیرساخت‌های کتابخانه‌های عمومی و وضعیت کتاب و کتاب‌خوانی در این شهرستان، افزود: تمام دغدغه در استان سنان پیشبرد امور فرهنگی در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه در استان است.

وی با اشاره به اینکه آموزش‌وپرورش دامغان بی‌نیازی خود را در خصوص زمین موردنظر در خیابان جمهوری این شهر اعلام کرد و آماده واگذاری آن برای احداث کتابخانه است، گفت: انتظار می رود مسئولان شهرستان همت بیشتر و نگاه دقیق‌تری به این طرح داشته باشند تا هر چه سریع‌تر خدمت‌رسانی این مجموعه عظیم فرهنگی به مردم دامغان رقم بخورد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی سمنان با اشاره به اینکه شهرستان دامغان ۱۰ باب کتابخانه عمومی نهادی دارد و شهرداری این شهر نیز سهم نیم درصد را به‌صورت ناقص پرداخت می‌کند، واریز این حق قانونی را یک تکلیف دانست و تاکید کرد: پرداخت نکردن کامل سهم نیم درصد به کتابخانه‌های عمومی یا پرداخت فقط جزئی از آن، مانعی برای ترویج کتاب‌خوانی است و این باعث می‌شود برخی فرصت‌ها از جوانان و علاقه‌مندان به کتاب گرفته شود.

زمینی در خیابان جمهوری دامغان با موقعیت مکانی مناسب برای ساخت کتابخانه استاندارد در دامغان جانمایی شده و یک خیر نیک‌اندیش نیز برای همکاری در ساخت آن اعلام آمادگی کرده است.

استان سمنان ۷۵ کتابخانه عمومی دارد و حدود ۹۵ درصد روستاهای دارای جمعیت بالای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر در استان دارای کتابخانه عمومی هستند.

نظر شما