شناسهٔ خبر: 67041049 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معرفی حریف هفتم مردان والیبال ایران در لیگ ملت‌ها

بلغار‌ها یکی از قدیمی‌ترین قدرت‌های والیبال دنیا به شمار می‌روند که از بدو شروع رقابت‌های قهرمانی جهان ۱۹۴۹ و المپیک و قهرمانی اروپا به جز دو دهه اخیر جزو مدعیان بوده‌اند.

صاحب‌خبر -
معرفی حریف هفتم مردان والیبال ایران در لیگ ملت‌ها
 
به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دپارتمان ارتباطات فدراسیون والیبال، ملی‌پوشان ایران از ساعت ۶:۳۰ دقیقه صبح جمعه ۱۸ خرداد در هفتمین مسابقه خود در لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ به مصاف بلغارستان می‌رود، تیمی که مدال نقره المپیک ۱۹۸۰ مسکو، قهرمانی جهان ۱۹۷۰ صوفیه و مدال نقره قهرمانی اروپا ۱۹۵۲ پاریس برجسته‌ترین عناوین والیبال این کشور در منطقه بالکان محسوب می‌شود.
 
بلغارستان به عنوان یکی از پیشگامان والیبال دنیا، مهد پرورش صد‌ها ستاره بزرگ در طول چندین دهه بوده که معروف‌ترین‌های آنها دیمیتار زالتانوف بوده که در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۷۰ صوفیه از سکوی نایب قهرمانی بالا رفته است و بعد از او هم می‌توان از بزرگانی، چون خریستو‌نووا، ولادیمیر نیکولوف، دوبرومیر دیمتریوف، آندری ژکوف، ماتی کازییسکی، تسواتان سوکولوف، سالپاروف، کراسیمیر گایدارسکی، گانف و خیلی‌های دیگر یاد کرد.
 
والیبال بلغارستان از اواخر دهه ۹۰ میلادی و بخصوص یک دهه اخیر سخت رو به افول است، تا جایی که بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن والیبال بلغارستان دیگر نه رنگ مدال المپیک را بخود دیده است و نه مقام و جایگاه معتبری به جز موفقیت تیم‌های پایه‌ای خود نتوانستند در دیگر مسابقات معتبر مثل لیگ ملت‌ها، قهرمانی اروپا و جهان بدست آورد.
 
شرایط والیبال شیر‌های منطقه بالکان امروز به گونه‌ای درآمده که بسیاری از ستارگان شاغل در اروپا در این دوره از لیگ ملت‌ها، به بهانه‌های مختلف رغبتی از خود در همراهی تیم ملی نشان نداده‌اند و فدراسیون مجبور شد تا زودتر از موعد و پایان المپیک پاریس، پروژه المپیک بعدی را با لورنزو بلنجینی ایتالیایی استارت بزند. تیمی که در این دوره از مسابقات لیگ ملت‌ها در جمع ۱۶ تیم حاضر، پائین‌ترین میانگین سنی را دارد.
 
تیم ملی والیبال بلغارستان که هم اکنون با یک برد و چهار امتیاز در رتبه چهاردهم لیگ ملت‌ها قرار دارد، سابقه ۸ بار حضور در رقابت‌های المپیک را دارد که بهترین عملکرد آنها به المپیک ۱۹۸۰ باز می‌گردد که آنها به مدال نقره المپیک دست یافتند.
 
بلغار‌ها ۱۹ بار نیز در رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان حضور یافتند که در این رقابت‌ها نیز سابقه کسب عنوان نایب قهرمانی در سال ۱۹۷۰ را دارند.
 
جام جهانی والیبال دیگر مسابقه مهم جهان است که بلغار‌ها تجربه حضور در دو دوره آن را دارند و مدال برنز و مقام سومی سال ۲۰۰۷ از جمله افتخارات این تیم در این رقابت‌ها است.
 
تیم ملی والیبال بلغارستان ۲۰ بار نیز سابقه حضور در لیگ جهانی والیبال را دارد که عنوانی بهتر از چهارمی بدست نیاورده اند.
 
بلغار‌ها در هر پنج دوره لیگ ملت‌ها حضور داشتند که کسب عنوان یازدهم در سال ۲۰۱۸ بهترین دستاورد آنها به حساب می‌آید.
 
ایران و بلغارستان در طول تاریخ ۱۰ بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم دو کشور از این بابت هر کدام با ۵ برد برابر است. نخستین رویارویی ۲ تیم در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۷۰ برگزار شد که تیم ایران در مجموع سه ست فقط ۱۲ امتیاز گرفت.
 
نخستین پیروزی ایران مقابل بلغارستان در لیگ جهانی ۲۰۱۶ رقم خورد. از پنج بازی اخیر ۲ تیم، ایران چهار بار به پیروزی رسیده است.
 
هدایت تیم ملی والیبال بلغارستان برعهده لورنزو بلنجینی است و بازیکنان این تیم در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال عبارتند از:
پاسور: اسوتوسلاو استانکوف، سیمون نیکولوف، دوبرومیر دیمیتروف، استویل پالف، لیوبوسلاو تلکیسکی
مدافع میانی: الکس گرازدانوف، ایلیا پتکوف، نیکولا کولف، استفان چاوداروف، سوتوسلاو گوتسف، کراسیمیر گئورگیف، نیکولای کارتف، بوریس ناچف، لازار بوچکوف
دریافت کننده قدرتی: الکساندر نیکولوف، آسپار آسپاروف، مارتین آتاناسوف، دنیس کاریاگین، گئورگی پتروف، ولادیمیر گارکوف، گئورگی تاتاروف، ساموئل والچینوف، دیمیتار واسیلوف، دنیسلاو بارداروف
قطر پاسور: ونیسلاو آنتوف، دیمیتار دیمیتروف
لیبرو: کالوین بوتف، دیمتر کولف، سیمن دوبرو، مارتین بوژیلوف
 
فهرست و نتایج دیدار‌های دو تیم ملی والیبال ایران و بلغارستان در طول تاریخ به قرار زیر است:
۱۹۷۰ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – بلغارستان (۳)
۲۰۰۶ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – بلغارستان (۳)
۲۰۱۶ (لیگ جهانی): ایران (۳) – بلغارستان (یک)
۲۰۱۸ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – بلغارستان (یک)
۲۰۱۸ (قهرمانی جهان): ایران (۳) – بلغارستان (یک)
۲۰۱۸ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – بلغارستان (۳)
۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – بلغارستان (صفر)
۲۰۲۱ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – بلغارستان (صفر)
۲۰۲۲ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – بلغارستان (۳)
۲۰۲۳ (لیگ ملت‌ها): ایران (۲) – بلغارستان (۳)

نظر شما