شناسهٔ خبر: 67050535 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ایران ۲-۳ بلغارستان: بازنده‌ترین تیم جهان

تیم ملی والیبال ایران هفتمین شکست خود را در لیگ ملت‌ها تجربه کرد.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ملی‌پوشان ایران از ساعت 6:30 دقیقه صبح روز جمعه 18 خرداد در هفتمین مسابقه خود در لیگ ملت‌های 2024 به مصاف بلغارستان رفتند و با نتیجه سه بر دو مغلوب رقیب خود شدند، تیمی که مدال نقره المپیک ۱۹۸۰ مسکو، قهرمانی جهان ۱۹۷۰ صوفیه و مدال نقره قهرمانی اروپا ۱۹۵۲ پاریس برجسته‌ترین عناوین والیبال این کشور در منطقه بالکان محسوب می‌شود.

ست اول: ایران ۲۵ - بلغارستان ۲۰

بازی با شروع خوب تیم ملی والیبال ایران و اشتباهات بلغارستان همراه شد و با دفاع خوب بچه های تیم ملی نتیجه نه بر پنج سود ایران شد تا بلنجینی سرمربی بلغارها مجبور به گرفتن وقت استراحت شود. بازی خوب تیم ملی والیبال همچنان ادامه داشت و باز هم دفاع های خوب جلوه و آبشار های امین اسماعیل نژاد بازی را شانزده بر یازده به سود ایران کرد. در ادامه ایران برتری خود را حفظ کرد و با استفاده از اشتباهات بلغارستان در حمله و حملات عالی اسماعیل نژاد و دفاع های خوب، تیم ملی با اختلاف خوبی این ست را پیروز شد.در این ست دفاع های ایران و اشتباهات بلغارستان کاملا نمود داشت.2031104

کد خبر : 2026814 | 18 خرداد 1403 ساعت 07:26 | 129.3K بازدید | 251 دیدگاه

این تیم ببر نیست؛

ایران ۲-۳ بلغارستان: بازنده‌ترین تیم جهان

تیم ملی والیبال ایران هفتمین شکست خود را در لیگ ملت‌ها تجربه کرد.

ایران ۲-۳ بلغارستان: بازنده‌ترین تیم جهان

به گزارش "ورزش سه"، ملی‌پوشان ایران از ساعت 6:30 دقیقه صبح روز جمعه 18 خرداد در هفتمین مسابقه خود در لیگ ملت‌های 2024 به مصاف بلغارستان رفتند و با نتیجه سه بر دو مغلوب رقیب خود شدند، تیمی که مدال نقره المپیک ۱۹۸۰ مسکو، قهرمانی جهان ۱۹۷۰ صوفیه و مدال نقره قهرمانی اروپا ۱۹۵۲ پاریس برجسته‌ترین عناوین والیبال این کشور در منطقه بالکان محسوب می‌شود.

ست اول: ایران ۲۵ - بلغارستان ۲۰

بازی با شروع خوب تیم ملی والیبال ایران و اشتباهات بلغارستان همراه شد و با دفاع خوب بچه های تیم ملی نتیجه نه بر پنج سود ایران شد تا بلنجینی سرمربی بلغارها مجبور به گرفتن وقت استراحت شود. بازی خوب تیم ملی والیبال همچنان ادامه داشت و باز هم دفاع های خوب جلوه و آبشار های امین اسماعیل نژاد بازی را شانزده بر یازده به سود ایران کرد. در ادامه ایران برتری خود را حفظ کرد و با استفاده از اشتباهات بلغارستان در حمله و حملات عالی اسماعیل نژاد و دفاع های خوب، تیم ملی با اختلاف خوبی این ست را پیروز شد.در این ست دفاع های ایران و اشتباهات بلغارستان کاملا نمود داشت.2031104

ست دوم؛ ایران ۲۲ - بلغارستان ۲۵ 

در این ست تیم ملی والیبال ایران شروع خوبی داشت و با آبشار های خوب امین اسماعیل نژاد و شریفی و عملکرد خوب وادی نه بر پنج پیش افتاد. این اختلاف باعث شد تا بلغارستان و بلنجینی وقت استراحت بگیرند. پس از این وقت استراحت بلغارستانی ها به طرز عجیبی به بازی برگشتند و با استفاده از اشتباه بازیکنان تیم ملی والیبال ایران و بازی‌سازی خوب نیکولوف چندین و چند امتیاز پشت سر هم را کسب کردند و در ادامه نیز تعویض ها و تایم اوت های موریس موتا پائز نیز جواب نداد تا بلغارستانی‌ها در حالی که چند امتیاز در این ست عقب بودند با سه اختلاف پیروز شوند.

2031106

ست سوم: ایران ۲۳ - بلغارستان ۲۵

در آغاز ست سوم تیم ملی با امتیاز سرویس شریفی چهار بر یک پیش افتاد، اما بلغارستان با دفاع های خوب تاتاروف و آبشارهای آسپاروف نتیجه را نه بر هفت به سود خود کرد. تا امتیاز شانزده شاگردان بلنجینی توانستند دو اختلاف امتیاز خود را حفظ کنند و نتیجه ۱۶ بر ۱۴ به سود آنها شد. بازی که با وقفه های زیادی همراه شده بود، سرانجام با ضربه نرم گرازدانوف هجده بر پانزده به سود بلغارستان شد تا سرمربی ایران وقت استراحت بگیرد. برای سومین چرخش پیاپی سرویس های مرتضی شریفی به داد تیم ملی رسید تا اختلاف به یک برسد و این بار بلنجینی درخواست تایم اوت بکند. پس از این تایم اوت، عملکرد خوب ایران ادامه داشت و با یک دفاع به موقع از علیرضا مصلح آبادی تیم ملی ۲۱ بر ۲۰ جلو افتاد تا بلنجینی دومین وقت استراحت خود را نیز گرفت. در حالی که ایران می توانست دو امتیاز پیش بیفتد با دو اشتباه اسماعیل نژاد نتیجه ۲۲ بر ۲۱ به سود بلغارستان شد تا این بار پائز وقت استراحت بگیرد. همچنان اشتباهات امین اسماعیل نژاد در اواخر بازی ادامه داشت و باعث شد بلغارستان با اختلاف دو امتیاز پیروز شود.

2031103

ست چهارم: ایران ۲۵ - بلغارستان ۲۰،  به نام سرعتی زن های ایران 

همانند سه ست قبل ایران بازی را طوفانی آغاز کرد و درخشش علیرضا مصلح آبادی و محمد ولی زاده بازی را پنج بر یک به سود ایران کرد تا بلنجینی وقت استراحت بگیرد. طبق  معمول این شروع خوب با واکنش بلغارستان همراه شد و با دفاع های خوب این تیم نتیجه ده بر ده مساوی شد. دوباره در چرخش بعدی که مصلح آبادی به خط سرویس رفت تیم ملی دوازده بر ده پیش افتاد تا بلنجینی دومین وقت استراحت خود را هم استفاده کند. سرویس های دیدنی مصلح آبادی همچنان ادامه داشت و نتیجه را چهارده بر ده کرد.  بلغارستان خیلی سریع با سرویس های عالی ایلیا پتکوف به بازی برگشت و نتیجه چهارده بر چهارده مساوی شد تا موریس موتا پائز درخواست وقت استراحت بکند. در یک سوم آخر بازی سرویس های عالی محمد ولی زاده و مصلح آبادی دو سرعتی زن ایران بازی را به سود تیم ملی کرد تا کار به ست پنجم کشیده شود.

ست پنجم: ایران ۱۱  - بلغارستان ۱۵

بازی در ست پنجم با سرویس خوب بلغارستان آغاز شد و امتیاز اول را کسب کردند، در ادامه سرویس های خوب ایلیا پتکوف بازی را پنج بر دو به نفع بلغارستان کرد اما دفاع های محمد ولی زاده و سرویس‌های خوب مصلح آبادی بازی را در عدد پنج مساوی کرد. سرویس و آبشار خوب پوریا حسین خانزاده بازی را هشت بر هفت به سود ایران کرد تا بلنجینی وقت استراحت بگیرد. این وقت استراحت جواب داد و بلغار ها نه بر هشت پیش افتادند تا این بار سرمربی تیم ملی وقت استراحت بگیرد. دفاع خوب ایلیا پتکوف بازی را یازده بر نه به سود بلغارستان کرد تا پائز دومین وقت استراحت خود را بگیرد. سرانجام ضعف در دریافت بازیکنان تیم ملی و سرویس های خوب آسپاروف بلغارستان را به پیروزی در این ست به پبروزی رساند.

بلغارستان به‌عنوان یکی از پیشگامان والیبال دنیا، مهد پرورش صدها ستاره بزرگ در طول چندین دهه بوده که معروف‌ترین‌های آنها دیمیتار زالتانوف بوده که در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۷۰ صوفیه از سکوی نایب قهرمانی بالا رفته است و بعد از او هم می‌توان از بزرگانی چون خریستو‌نووا، ولادیمیر نیکولوف، دوبرومیر دیمتریوف، آندری ژکوف، ماتی کازییسکی، تسواتان سوکولوف، سالپاروف، کراسیمیر گایدارسکی، گانف و خیلی‌های دیگر یاد کرد.

والیبال بلغارستان از اواخر دهه ۹۰میلادی و بخصوص یک دهه اخیر سخت رو به افول گذاشته است، تا جایی که بعد از المپیک ۲۰۱۲ لندن والیبال بلغارستان دیگر نه رنگ مدال المپیک را بخود دیده است و نه مقام و جایگاه معتبری به جز موفقیت تیم‌های پایه‌ای خود نتوانستند در دیگر تورنمنت‌های معتبر مثل لیگ ملت‌ها، قهرمانی اروپا و جهان بدست آورد.

2026955

شرایط والیبال شیرهای منطقه بالکان امروز به گونه‌ای درآمده که بسیاری از ستارگان شاغل در اروپا در این دوره از لیگ ملت‌ها، به بهانه‌های مختلف رغبتی از خود در همراهی تیم ملی نشان نداده‌اند و فدراسیون مجبور شد تا زودتر از موعد و پایان المپیک پاریس، پروژه المپیک بعدی را با لورنزو بلنجینی ایتالیایی استارت بزند. تیمی که در این دوره از مسابقات لیگ ملت‌ها در جمع ۱۶ تیم حاضر، پایین‌ترین میانگین سنی را دارد.

تیم ملی والیبال بلغارستان که هم اکنون با یک برد و چهار امیتاز در رتبه چهاردهم لیگ ملت‌ها قرار دارد، سابقه 8 بار حضور در رقابت‌های المپیک را دارد که بهترین عملکرد آن‌ها به المپیک 1980 باز می‌گردد که آن‌ها به مدال نقره المپیک دست یافتند.

بلغارها 19 بار نیز در رقابت‌های والیبال قهرمانی جهان حضور یافتند که در این رقابت‌ها نیز سابقه کسب عنوان نایب قهرمانی در سال 1970 را دارند.
جام جهانی والیبال دیگر تورنمنتی مهم جهان است که بلغارها تجربه حضور در دو دوره آن را دارند و مدال برنز و مقام سومی سال 2007 از جمله افتخارات این تیم در این رقابت‌ها است.

تیم ملی والیبال بلغارستان 20 بار نیز سابقه حضور در لیگ جهانی والیبال را دارد که عنوانی بهتر از چهارمی به دست نیاورده‌اند. بلغار‌ها در هر پنج دوره لیگ ملت‌ها حضور داشتند که کسب عنوان یازدهم در سال 2018 بهترین دستاورد آن‌ها به حساب می‌آید.

تاریخچه رویارویی‌های والیبال ایران و بلغارستان در طول تاریخ 10 بار به مصاف هم رفته‌اند که سهم دو کشور از این بابت هر کدام با ۵ برد برابر است. نخستین رویارویی ۲ تیم در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۷۰ برگزار شد که تیم ایران در مجموع سه ست فقط ۱۲ امتیاز گرفت.

2030855

نخستین پیروزی ایران مقابل بلغارستان در لیگ جهانی ۲۰۱۶ رقم خورد. از پنج بازی اخیر ۲ تیم، ایران چهار بار به پیروزی رسیده است. هدایت تیم ملی والیبال بلغارستان برعهده لورنزو بلنجینی است و بازیکنان این تیم در رقابت‌های لیگ ملت‌های والیبال عبارتند از:
پاسور: اسوتوسلاو استانکوف، سیمون نیکولوف، دوبرومیر دیمیتروف، استویل پالف، لیوبوسلاو تلکیسکی
مدافع میانی: الکس گرازدانوف، ایلیا پتکوف، نیکولا کولف، استفان چاوداروف، سوتوسلاو گوتسف، کراسیمیر گئورگیف، نیکولای کارتف، بوریس ناچف، لازار بوچکوف
دریافت‌کننده قدرتی: الکساندر نیکولوف،آسپار آسپاروف، مارتین آتاناسوف، دنیس کاریاگین، گئورگی پتروف، ولادیمیر گارکوف، گئورگی تاتاروف، ساموئل والچینوف، دیمیتار واسیلوف، دنیسلاو بارداروف
قطر پاسور: ونیسلاو آنتوف، دیمیتار دیمیتروف
لیبرو: کالوین بوتف، دیمتر کولف، سیمن دوبرو، مارتین بوژیلوف

فهرست و نتایج پنج بازی اخیر دو تیم:
2018 (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – بلغارستان (3)
2019 (لیگ ملت‌ها): ایران (3) – بلغارستان (صفر)
2021 (لیگ ملت‌ها): ایران (3) – بلغارستان (صفر)
2022 (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – بلغارستان (3)
2023 (لیگ ملت‌ها): ایران (2) – بلغارستان (3)

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما