شناسهٔ خبر: 67028502 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز | لینک خبر

باختن کافی ست، این غول را بکشید و طلسم را بشکنید

تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها به مصاف برزیل می‌رود.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش "ورزش سه"، هفته دوم مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها 2024 از 15 خرداد در شهرهای کوکورا ژاپن (گروه سوم) و اوتاوا کانادا (گروه چهارم) آغاز شده‌است و با 32 مسابقه در مدت 6 روز تا 20 خرداد پیگیری خواهد شد.

تیم ملی والیبال ایران از ساعت 6:30 دقیقه روز پنج‌شنبه 17 خرداد در دومین دیدار خود در هفته دوم لیگ ملت‌ها به مصاف برزیل می‌رود، تیمی که مدال‌آورترین تیم والیبال دنیاست.

مردان برزیل با 14 دوره حضور در بازی‌های المپیک 6 مدال شامل سه طلا و سه نقره مسابقات والیبال این رویداد مهم جهان را در گنجینه افتخارات خود دارند و امسال برای پانزدهمین بار در المپیک شرکت می‌کنند. آن‌ها در المپیک‌های 1992، 2004 و 2016 به مقام قهرمانی دست یافتند.

زردپوشان والیبال این کشور همچنین سابقه حضور در 17 دوره رقابت‌های قهرمانی مردان جهان دارند که در هفت دوره روی سکو رفته‌اند. سه مدال طلا و قهرمانی (سال‌های 2002، 2006 و 2010)، سه نایب قهرمانی و یک مدال برنز ره‌آورد والیبال برزیل از رقابت‌های جهانی است.

حضور در 12 دوره جام جهانی از سال 1969 تاکنون نیز از دیگر افتخارات تیم ملی والیبال برزیل است که سه مقام قهرمانی و سه مدال برنز به دست آورده است.

همچنین 9 جام قهرمانی، هفت مدال نقره و چهار مدال برنز لیگ جهانی در گنجینه افتخارات تیم ملی والیبال مردان برزیل که بزرگترین گنجینه افتخارات جهان است، وجود دارد. تیم ملی والیبال برزیل در هر پنج دوره لیگ جهانی حضور داشته و در سال 2021 نیز موفق به کسب مدال طلای این رقابت‌ها شد.

چگونه برزیل با رزنده طلایی و پرافتخارتر شد؟

والیبال برزیل سال‌هاست جزو قدرت های برتر ورزش است اما شرایط تیم ملی این کشور تا پیش از آغاز هزاره سوم، به گونه دیگری بود. تا پایان قرن بیستم سه مدال طلا در المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، لیگ جهانی ۹۳ و جام قهرمانان بزرگ جهان ۹۷، افتخارات بزرگ والیبال برزیل بود. اما از سال ۲۰۰۱ که «برناردو رزنده» یا به قول خود برزیلی‌ها «برناردینیو» هدایت تیم ملی را بر عهده گرفت، تاریخ والیبال این کشور و اصلاً تاریخ والیبال جهان به گونه دیگری ورق خورد.

برزیل در ۱۶ سال سرمربیگری رزنده به افتخاراتی رسید که بسیار بعید است هیچ مربی دیگری در تاریخ بتواند حتی به آن نزدیک شود. این تیم در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ در المپیک ۳ بار، در قهرمانی جهان ۳ بار، در جام جهانی ۲ بار، در جام قهرمانان بزرگ جهان ۳ بار و در لیگ جهانی ۹ بار به مدال طلا رسید. تازه این فقط مدال‌های طلا بود، نقره‌ها و برنزها بماند.

بد نیست این آمار را هم بدانید که برزیل در آن ۱۶ سال، در هر چهار المپیک و چهار دوره مسابقات قهرمانی جهان به فینال صعود کرد و از ۱۵ لیگ جهانی هم ۱۳ بار تا مسابقه نهایی رسید. همان سه دوره باقی مانده لیگ جهانی هم تنها تورنمنت‌هایی بود که برزیل از آن‌ها بدون مدال خارج شد.

رزنده در آغاز کارش، یک نسل طلایی در تیم ملی برزیل پروراند و شروع به افتخارآفرینی کرد اما هر وقت همه فکر می‌کردند این نسل به پایان راه خود رسیده، دوباره ستاره‌های جدیدی رو می‌کرد تا والیبال جهان غافلگیر شود.

این مربی نامدار سرانجام پس از تصاحب مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو از سرمربیگری برزیل کنار رفت تا «رنال دال زاتو» هدایت این تیم را بر عهده بگیرد. این تیم با سرمربی جدید هم همچنان تیمی قدرتمند بوده است و در سال‌های اخیر صاحب افتخاراتی شده که آخرین آن نقره قهرمانی جهان ۲۰۱۸ و مدال طلای لیگ ملت‌ها ۲۰۲۱ در ریمنی ایتالیا بوده است.

والیبال برزیل قدرت بلامنازع آمریکای جنوبی در طول تاریخ محسوب می‌شود. در ۳۴ دوره برگزاری مسابقات قهرمانی آمریکای جنوبی، ۳۳ مدال طلا گرفته و تنها یکبار قافیه را به آرژانتین باخته است .

تیم‌های ملی والیبال ایران و برزیل در طول تاریخ 21 بار به مصاف یکدیگر رفتند که تنها سه برد سهم ایران در جدال‌ها بوده و در هیجده مسابقه برزیل فاتح میدان بوده است. آخرین رویارویی دو تیم در مسابقات رسمی هم در انتخابی المپیک 2024 به میزبانی برزیل بود که تیم ایران سه بر صفر مغلوب حریف قدرتمند خود شد. از سوی دیگر ملی‌پوشان کشورمان پیش از آغاز مسابقات لیگ ملت‌ها 2024 سه دیدار تدارکاتی برابر برزیل برگزار کردند که در هر سه دیدار مغلوب حریف شدند و در مسابقه پیش رو با توجه به شناختی که از حریف به دست آوردند باید به دنبال انتقام از برزیل باشند.

سه برد ایران مقابل این تیم نیز به لیگ جهانی 2014 برمی‌گردد که خولیو ولاسکو هدایت تیم ملی والیبال را برعهده داشت و اگر مردان والیبال ایران در ششمین مسابقه خود در لیگ ملت‌های 2024 موفق به شکست برزیل شوند، موریس موتا پائز دومین سرمربی خارجی تیم ایران است که به این عنوان دست می‌یابد.

پائز در این دیدار انگیزه‌های بسیاری برای شکست حریف دارد چرا که برابر تیم زادگاهش قرار خواهد گرفت.

سرمربی تیم ملی برزیل برناردو رزنده است و بازیکنان این تیم برای لیگ ملت‌ها عبارتند از:

پاسور: برونو رزنده، فرناندو کرلینگ، ماتئوس گونزالز، تیاگو تیاگوینیو، رندریک رسلی

مدافع میانی: لوکاس ساتکمپ، ایساک سانتوس، فلاویو گالبرتو، جودسون نونز، اوتاویو هنریکه پینتو، دو سانتوس ماتئوس

دریافت کننده قدرتی: ریکاردو لوکارلی، یواندی لئال، هنریکه هونوراتو، لوکاس برگمان، آدریانو خاویر، مائوریسو بورگس، پائولو وینیسیوس، آرتور بنتو، ویکتور کاردوسو، دانیل کالیاری

قطر پاسور: آلان سوزا، دارلان سوزا، والاس دسوزا، ابوبکر نتو، فلیپه روک، چیزوبا نوس

لیبرو: تالس هوس، مایکه ریس، الکساندر الیاس

نتایج پنج دیدار اخیر دو تیم به شرح زیر است:

نتایج 2019 (جام جهانی): ایران (یک) – برزیل (3)

2021 (لیگ ملت‌ها): ایران (یک) – برزیل (3)

2022(لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – برزیل (3)

2022 (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – برزیل (3)

2023 (انتخابی المپیک): ایران (صفر) – برزیل (3)

 

نظر شما