شناسهٔ خبر: 67032031 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

تامین آب سیستان و بلوچستان به همت دولت سیزدهم

تهران - ایرنا - ۲۸ طرح آبی و برقی در سیستان وبلوچستان و به همت دولت سیزدهم روز پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد که یکی از آنها افتتاح بزرگترین آب‌ شیرین‌کن فراساحلی است تا مردم سیستان وبلوچستان شاهد تحقق تلاش‌های رئیس جمهور شهید و رفع یکی از دغدغه‌های او باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادی ایرنا، تامین آب موردنیاز مردم استان سیستان و بلوچستان همواره تا پیش از دولت سیزدهم با مشکل مواجه بوده و وابستگی تامین آب به حق آبه هیرمند همواره مشکلات آبی برای مردم این خطه از کشورمان ایجاد کرده است.

دولت سیزدهم پس از سکانداری امور تلاش ویژه‌ای برای تامین آب موردنیاز سیستان و بلوچستان با کمترین وابستگی به هیرمند را در دستور کار خود قرار داد.

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب سال گذشته از اجرای سه طرح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای تأمین آب موردنیاز سیستان و بلوچستان خبر داد.

وی حفر چاه و تامین اضطراری آب را طرح کوتاه‌مدت و انتقال آب از دریا را از جمله طرح‌های بلندمدت برای این استان اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، تامین آب موردنیاز استان سیستان و بلوچستان که همواره یکی از دغدغه‌های مهم رئیس‌جمهور شهید بود، اکنون و در نبود وی به ثمر می‌نشیند تا کام مردم این خطه را شیرین سازد.

افتتاح بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در سیستان و بلوچستان

فردا (پنجشنبه ۱۷ خرداد) بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن فراساحلی در استان سیستان و بلوچستان و با حضور هیات دولت و علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در این استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

همچنین چهار پروژه طرح تأمین آب زاهدان و سیستان از سه‌راهی دشتک به‌منظور رفع مشکل تأمین آب شرب این مناطق، آبرسانی و رفع تنش آبی از ۷۵ روستا در قالب جهاد آبرسانی و تصفیه‌خانه مجتمع ۳۱۵ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب، ایستگاه پمپاژ شمارهB فاضلاب شهر چابهار و توسعه شبکه فاضلاب، ایستگاه پمپاژ شماره D فاضلاب شهر کنارک و توسعه شبکه فاضلاب به بهره‌برداری می‌رسد.

بنا بر این گزارش، از دیگر پروژه‌های صنعت آب و برق استان سیستان و بلوچستان آبگیری سد مخزنی «شهری‌کور» جهت مصارف کشاورزی و افتتاح طرح آبرسانی اضطراری از سد کهیر به ۴۰ روستای پایین‌دست و طرح آبرسانی به شهرهیدوچ از سد ماشکید علیا و ایستگاه پمپاژ ۱۱۰۰ لیتر بر ثانیه‌ای به همراه اجرای حدود ۲۰ کیلومتر خط لوله جهت آبرسانی از آب‌شیرین‌کن هامون هیرمند به منطقه سیستان است.

بادهای سیستان هم برای تامین برق به خدمت در آمدند

علاوه بر افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب، نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی مپنا موسوم به میل نادر و نیروگاه مقیاس متوسط زاهدان (واحدهای گازی زاهدان ۱ الی ۳) در دولت سیزدهم به بهره‌برداری می‌رسد.

۱۵ پروژه مربوط به شرکت برق منطقه‌ای استان سیستان و بلوچستان از جمله احداث خطوط اسپکه - نیک‌شهر (قطعه دوم) و خاش به خاش ۲، افزایش ظرفیت پست‌های چاه کیچی، سراوان، دامن، سرباز، جالق، چابهار ۲۳۰، جبرآباد، میل نادر، زابل ۱، زابل ۲، کهیر، نیروگاه گازی زاهدان افتتاح می‌شود.

در سفر هیات دولت به استان سیستان و بلوچستان در کنار افتتاح پروژه‌های بزرگ و مهم صنعت آب و برق منطقه‌ای، طرح‌ها و پروژه‌های توزیع برق شامل برق‌رسانی و توسعه شبکه برق روستایی، اصلاح و بهینه‌سازی و رفع افت ولتاژ و برق‌رسانی به چاه‌های آب طرح اضطراری (چاه‌های آبخوان‌های شرقی، بندان و دشتک) افتتاح می‌شود.

بهره‌برداری از طرح‌های مهم آبی سیستان و بلوچستان به همت دولت سیزدهم

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو در آستانه بهره‌برداری از طرح‌های مهم آبی سیستان و بلوچستان، همت دولت سیزدهم برای توسعه زیرساخت‌های آبرسانی و رفع محرومیت در این استان را بی‌سابقه دانست و از افتتاح ۲۸ طرح آب و برق در این استان با سفر هیات دولت خبر داد.

وی افزود: اجرای طرح‌های کلان در سه مرحله از جمله تامین آب شهرهای سیستان و زاهدان، انتقال آب از مرزهای شرقی به زاهدان (تهلاب)، انتقال آب از دریای عمان، و جهاد آبرسانی به یک هزار و ۷۵۱ روستای سیستان و بلوچستان از جمله گام‌های مهم و بزرگی است که در این مسیر برداشته شده است.

وزیر نیرو احداث سدها و واگذاری پساب تصفیه‌خانه فاضلاب زابل به صنعت را از دیگر اقدام‌های اساسی و مهم دولت رئیس‌جمهور شهید برشمرد که در ۳۳ ماه فعالیت به سرانجام رسید.

محرابیان ادامه داد: طرح تأمین آب منطقه سیستان و شهر زاهدان با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد تومان شامل احداث خطوط انتقال آب، برق و کارخانه آب‌شیرین‌کن در آستانه بهره‌برداری قرار دارد. طرح انتقال آب از آبخوان شرقی استان با اجرای بیش از ۲۶۰ کیلومتر لوله‌گذاری، بخشی از کمبود آب شرب زاهدان را رفع خواهد کرد.

وی بیان کرد: قرار است همه روستاهای تحت پوشش از نعمت آب شرب بهره‌مند شوند که در این راستا از ابتدای شروع به کار این طرح ۴۰۱ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیتی بالغ بر ۱۴۸ هزار نفر آبرسانی و رفع تنش آبی شدند.

نظر شما