شناسهٔ خبر: 67324058 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

افزایش تولید مرغ و تخم مرغ بومی در اصفهان

تولید مرغ و تخم مرغ بومی در اولین و بزرگترین مرکز اصلاح نژاد و تکثیر مرغ بومی کشور در اصفهان افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

رئیس مرکز اصلاح نژاد و تکثیر مرغ بومی سپاهان اصفهان گفت: در این مرکز وابسته به سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با بهبود دستگاه‌ها و افزایش توسعه کار، تولید جوجه بومی یک روزه، از یک میلیون و ۲۰۰ قطعه در سال ۱۴۰۱ به یک میلیون و ۵۰۰ قطعه رسیده است.


محمدحسن فرهادی افزود: این مرکز به وسعت ۶ و نیم هکتار، هفت سالن شامل دو سالن پرورش پولت تخم گذار (پرورش جوجه یک روزه و تبدیل آن به نیمچه ۹۰ تا ۱۱۰ روزه تخم گذار)، یک سالن اصلاح نژاد مرغ تخم گذار و چهار سالن مرغان تکثیری دارد.


معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: در این مرکز طی ۲۸ نسل یعنی طی ۲۸ سال، روی مرغ ها، کار اصلاح نژادی شد و الان مرغی داریم که صفات در آن تثبیت شده و با عنوان سپاهان در مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور ثبت شده است.


حسین ایراندوست به صفات مرغ بومی اصفهان اشاره کرد و افزود: تعداد تخم گذاری هر قطعه مرغ بومی اصفهان از ۷۰ به ۲۳۰ عدد در مراکز صنعتی و ۱۸۰ عدد در مناطق روستایی/ وزن تخم مرغ از ۳۵ به ۵۵ گرم/وزن مرغ ماده از هزار و ۲۰۰ به هزار و ۹۲۰ گرم/ وزن خروس از هزار و ۴۰۰ به دو هزار و ۳۰۰/سن تخم گذاری مرغ از ۲۰۰ به ۱۳۰ روزگی و میزان جوجه درآوری از تخم مرغ نطفه دار از ۴۵ به بیش از ۸۲ درصد رسیده است.


وی اضافه کرد: تولیدات این مرکز با توجه به کیفیت بالا، با استقبال زیاد خانوار‌های روستایی برای پرورش مرغ بومی در کشور روبرو شده است و این مرکز توانسته است علاوه بر حفظ نژاد‌های با ارزش بومی، در افزایش اشتغالزایی، تأمین بخشی از پروتئین حیوانی مورد نیاز و افزایش درآمد خانوار‌های روستایی و نیز کمک به سلامت جامعه از طریق تولید محصولات طبیعی موثر باشد.


مسئول بازرگانی مرکز اصلاح نژاد و تکثیر مرغ بومی اصفهان گفت: ۱۶ واحد مراکز ترویجی در استان اصفهان و بیش از ۴۰ واحد در خارج از استان فعالیت دارند.


امیر شیخ هادیان افزود: هر هفته، میانگین، ۳۶ هزار قطعه جوجه یک روزه بومی مرکز به این واحد‌ها ارسال و جوجه ۴۵ روزه در بیش از هزاران روستای کشور توزیع می‌شود.


سرمایه گذار مرکز هم گفت: ۳۰ نفر به طور مستقیم و سه هزار نفر غیر مستقیم از مرغ بومی اصفهان، امرارمعاش می‌کنند.


محمدابراهیم شریفی پیش بینی کرد: با اخذ تسهیلات و تعویض دستگاه‌های جوجه کشی، تا پایان سال، تولید جوجه‌های یک روزه به بیش از دو میلیون قطعه برسد.

نظر شما