شناسهٔ خبر: 67324121 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

افزایش فصلی تقاضا برای تبلت و لزوم تنظیم عرضه و تقاضا

معمولاً در تابستان شاهد افزایش تقاضا برای خرید تبلت هستیم که عدم توجه به تنظیم بازار و موضوع عرضه و تقاضا می‌تواند به افزایش قاچاق و نابسامانی قیمت در کل بازار تلفن همراه منجر شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در سالهای اخیر یک روند جدید در بازار مصرف اقلام دیجیتال ایجاد شده که بر این اساس به صورت سنتی  تقاضا بعد از فصل بهار در مورد تبلت با افزایش چشم‌گیری مواجه می‌شود. در این برهه در صورت عدم تامین به موقع کالا شوک قیمتی می‌تواند یک سیگنال افزایشی برای کلیت بازار اقلام دیجیتال تلقی گردد.

نکته دیگری که وجود دارد این است که وقتی ارز تخصیص داده نشود قاچاق تشدید می‌شود. علت آن نیز اختلاف قیمتی است که در اثر کاهش تخصیص و در نتیجه کاهش عرضه کالا به وجود آمده است. این موضوع سبب خارج شدن ارز از چرخه رسمی، تشدید روندهای پولشویی و فرار مالیاتی و همچنین واردات کالاهای بی‌کیفیت به کشور می‌شود.

جهش قیمت چند ده درصدی پس از خرید از واردکننده

بحث دیگری که وجود دارد این است که دریافت مجوز استاندارد، سه ماه و در شرایط فعلی حدود 5 ماه نیز صرف تخصیص ارز می‌شود. این بازه زمانی نسبتاً طولانی عامل اصلی کاهش عرضه تبلت در بازار و کاهش قیمت بوده است. با این وجود طبق برخی پیگیری‌ها واردکننده ادعا می‌کند که کالای خود را با یک قیمت معمول به فروش رسانده اما در حلقه‌های بعدی شاهد جهش قیمت عجیب تا چند ده درصد هستیم.

کاهش اعتبار رجیستری با گسترش مصرف کالای قاچاق

تغییر سیاست‌های ارزی و محدودیت‌های بیشتری که به دلیل مشکلات در منابع ارزی کشور به وجود آمده است، سبب افزایش بازه تخصیص و در مقابل، کاهش بازه تامین ارز شده است. این سیاست جدید که به جهت کنترل مشکلات ارزی و جلوگیری از تکرار تراز تجاری به شدت منفی تجاری در سال 1403 در نظر گرفته شده است، باعث افزایش بازه وارادات و کاهش عرضه کالاهایی مانند تبلت شده است.

با توجه به اینکه جلوگیری از نوسانات ارزی در کشور اولویت دارد نمی‌توان به اعمال سیاست‌های ارزی جدید انتقاد جدی داشت با این وجود لازم است تا دستگاه‌های نظارتی جلوی گسترش عرضه کالاهای قاچاق و گران‌فروشی را بگیرند. به ویژه اینکه گسترش عرضه محصولات قاچاق تبعات بسیار جدی‌تری به دنبال دارد که یکی از موارد آن کاهش اعتبار رجیستری است.

انتهای پیام/

نظر شما