شناسهٔ خبر: 67029931 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

شاید وقت آن رسیده که با اسپری آسم خداحافظی کنیم

صاحب‌خبر -

دانشمندان چینی از سلول درمانی پیشگامانه‌ای رونمایی کرده‌اند که نوید تسکین طولانی مدت مبتلایان به آسم را با یک بار تزریق می‌دهد.

به گزارش سینا از آی ای، این روش جدید که بر اساس روش‌های پیشرفته‌ای است که معمولا برای سرطان استفاده می‌شود، در حیوانات امیدبخش بوده است. این روش به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان که با این بیماری مزمن تنفسی دست و پنجه نرم می‌کنند، کمک خواهد کرد.

یک بیماری تنفسی فراگیر است که بیش از ۳۰۰ میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد و سالانه به مرگ بیش از ۲۵۰ هزار نفر منجر می‌شود. بنیاد آسم و آلرژی آمریکا اشاره می‌کند که تنها در ایالات متحده، بیش از ۲۷ میلیون نفر از آسم رنج می‌برند که نشان دهنده حدود یک نفر از هر دوازده نفر است.

درمان‌های سنتی، مانند استنشاق‌ دارو و تزریق آنتی‌بادی، نیاز به تجویز مداوم و مادام‌العمر بدون ارائه درمان قطعی دارند. با این حال، این درمان جدید، که در آن از گیرنده آنتی ژن کایمریک سلول تی CAR-T استفاده شده است، با هدف تغییر این رویکرد از راه رسیده است.

درمان آسم

دکتر پنگ مین(Peng Min) و گروهش از دانشگاه تسینکهوا(Tsinghua) کشف کرده‌اند که برخی سیتوکین‌ها، از جمله IL-۴، IL-۵، و IL-۱۳، محرک‌های کلیدی آسم در حدود نیمی از بیماران هستند.

سیتوکین‌ها پروتئین‌های سیگنال دهی هستند که برای کنترل التهاب ضروری به شمار می‌روند، اما وجود مقادیر بیش از حد آنها می‌تواند منجر به شرایط التهابی شدید، از جمله بیماری‌های خود ایمنی شود. درمان‌های زیستی کنونی که این پروتئین‌ها را هدف قرار می‌دهند مؤثر هستند، اما نیاز به درمان مداوم دارند.

محققان مطالعه روش جدیدی را برای هدف قرار دادن همزمان این سیتوکین‌ها با استفاده از سلول درمانی CAR-T ایجاد کردند. این درمان شامل مهندسی ژنتیکی سلول‌های تی بیمار که نوعی از گلبول‌های سفید خون ضروری برای مبارزه با عفونت‌ها است، برای شناسایی و حذف اهداف خاص، مانند سلول‌های سرطانی بود. همین اصل برای رسیدگی به آسم تطبیق داده شد که منجر به نتایج قابل توجهی شد.

نتایج امیدوار کننده در مطالعات حیوانی

تیم تحقیقاتی دریافتند که یک تزریق واحد از این سلول‌های مهندسی شده باعث سرکوب مداوم التهاب ریه و کاهش علائم آسم برای بیش از یک سال در موش‌ها می‌شود.

تیم پنگ گزارش داد: سلول درمانی جدید گزینه‌ای برای بیماران آسم است که بتوانند به بهبودی طولانی‌مدت علائم دست یابند و با یک بار مصرف دارو زندگی عادی داشته باشند.

این یک راه حل بالقوه برای بیماری‌هایی است که در حال حاضر نیاز به مدیریت مادام العمر دارد.

پیامدهای این کشف فراتر از آسم است. محققان پیشنهاد می‌کنند که سایر بیماری‌های ناشی از فرآیندهای التهابی مشابه، مانند آلرژی، درماتیت آتوپیک، یا بیماری انسدادی ریه نیز ممکن است با این سلول درمانی نوآورانه قابل درمان باشند.

این می‌تواند راه جدیدی را برای درمان بیماری‌های التهابی طولانی‌مدت مختلف آغاز کند و نحوه برخورد با این بیماری‌ها را کاملا تغییر دهد.

نظرات کارشناسان و ملاحظات آینده

به رغم نتایج امیدوارکننده، کارشناسان هشدار می‌دهند که تحقیقات بیشتری برای ارزیابی امکان سنجی و ایمنی این رویکرد در محیط‌های بالینی مورد نیاز است.

بارت لامبرشت(Bart Lambrecht)، متخصص پزشکی از دانشگاه گنت در بلژیک، و همکارش بر اهمیت انتخاب بیمار و شناسایی نشانگرهای زیستی که می‌توانند برتری این درمان را بر درمان‌های موجود پیش‌بینی کنند، تاکید کردند. آنها خاطرنشان کردند که در حالی که نتایج مطالعات حیوانی دلگرم کننده است، تعمیم این یافته‌ها به بیماران انسانی با چالش‌های مهمی همراه است.

این نیاز به آزمایش‌های بالینی کامل را نشان می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که درمان به خوبی کار می‌کند و برای افراد بی‌خطر است.

کپی لینک لینک کپی شد

نظر شما