شناسهٔ خبر: 67272608 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

آیین نکوداشت محمدرضا اسحاقی برگزار شد

آیین نکوداشت محمدرضا اسحاقی گرجی، موسیقیدان و نوازنده محلی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

آیین نکوداشت محمدرضا اسحاقی برگزار شد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ این مراسم نکوداشت که با حضور جمعی از هنرمندان، فعالان عرصه موسیقی، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران و معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  برگزار شد.

محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور در سخنرانی خود ضمن تمجید از آثار این خنیاگر گفت: در طول تاریخ و تا پیش از دوران معاصر، خنیاگرانِ بداهه پرداز، ادبیات و متن منظوم بیشترِ مقام‌ها، لحن‌ها و خرده آواز‌ها را خلق و پردازش می‌کردند. این سازوکار که مردم‌شناسان، موسیقی پژوهان و زبان‌شناسان آن را مکتب‌های خنیایی و شفاهی نامیده‌اند، توان جذب و هضم همۀ سروده‌های فولکلور یا مردمی را داشته‌اند. 

وی افزود: نکته قابل توجه این که عنوان شرخون‌ها (خنیاگران) در مازندران با تحریفی نه چندان متمایز در گیلان به شیرخون و در گلستان و سمنان نیز به شیرخوان شهرت دارند. همه این حافظان موسیقی، ادبیات و فرهنگ شفاهی، کم و بیش عهده دار حفظ اشاعه و ارائه کارگاهی هستند که منظومه‌ها و داستان‌های موسیقایی با مضامین حماسی، پهلوانی و... اساس محتوایی آن را تشکیل می‌دهد.

این مراسم با سخنرانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مازندران یافت و پس از آن قطعه موسیقی محلی به وسیله محمدرضا اسحاقی گرجی نواخته شد.

انتهای این مراسم ضمن تجلیل و قدردانی از سال ها فعالیت این خنیاگر اهل مازندران، کتابی با عنوان «زندگی نامه و خدمات فرهنگی و هنری استاد محمدرضا گرجی» رونمایی شد.

نظر شما