شناسهٔ خبر: 67029611 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اولین سفر علی باقری در مقام سرپرست وزارت امور خارجه به ۲ کشور سوریه و لبنان گفت: این سفر نشان می‌دهد که سیاست راهبردی ایران در برابر مقاومت تغییر نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، «علی باقری» صبح روز دوشنبه ۱۴ خردادماه در اولین سفر خارجی خود به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عازم بیروت شد و در سفر به این کشور عربی و اسلامی با مقامات ارشد لبنانی دیدار و رایزنی کرد.

باقری در ابتدای این سفر به دیدار «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان رفت و پس از انجام گفت‌وگوی دوجانبه با این مقام لبنانی، به همراه او در یک کنفرانس خبری مشترک حضور پیدا کرد.

مقاومت اسلامی در لبنان لنگرگاه ثبات و آرامش در منطقه است

به گزارش ایسنا، این دیپلمات ارشد ایرانی در نشست خبری خود با وزیر خارجه لبنان با اشاره به رایزنی های صورت گرفته در این دیدار گفت: روابط متین و مستحکم ۲ کشور ایران و لبنان شاخص محوری برای منطقه است، همان‌طور که مقاومت اسلامی در لبنان لنگرگاه ثبات و آرامش در منطقه است.

باقری افزود: در این دیدار علاوه بر موضوعات مربوط به لبنان در خصوص اوضاع در غزه و به ویژه در رفح با آقای وزیر خارجه رایزنی کردیم و در این زمینه اتفاق نظر داشتیم همه کشورهای منطقه به ویژه کشور های اسلامی باید یک حرکت جمعی برای مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها در فلسطین به ویژه رفح داشته باشند.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترکی اظهار کرد: در دیدار با آقای باقری درباره شرایط موجود در غزه گفت‌وگو کردیم و در زمینه خطرات ناشی از تداوم جنگ علیه غزه، دیدگاه‌های ما به یکدیگر شباهت دارد.

بوحبیب گفت: تداوم جنگ علیه غزه و جنایات مستمر در حق فلسطینی‌ها فرصت‌های صلح در منطقه را تضعیف می‌کند.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

مساله فلسطین، اولویت ایران است

سرپرست وزارت خارجه ایران در ادامه دیدار با مقامات لبنان با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و رایزنی کرد.

این مقام ارشد لبنانی ۲ هفته پیش برای شرکت در مراسم تشییع و ادای احترام به شهدای خدمت «شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان و همراهانشان» به تهران سفر کرده بود.

دیدار با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان از دیگر برنامه‌های باقری در جریان این سفر بود.

سرپرست وزارت خارجه ایران در بعداظهر ظهر روز دوشنبه در «روضه الشهدا» بیروت نیز حاضر شد و با قرائت فاتحه، به روح بلند شهدای مقاومت و همچنین مادر «سید حسن نصرالله» ادای احترام کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در جریان این سفر در دیدار با هیاتی از گروه‌های مقاومت فلسطین تاکید کرد که راه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه شهید ایران در دیپلماسی ادامه خواهد یافت و ایران به حمایت‌های خود از مقاومت فلسطین و منطقه ادامه خواهد داد.

وی در این دیدار که «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در آن حضور داشت تاکید کرد که مساله فلسطین، اولویت ایران است.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

قدردانی دبیرکل حزب‌الله از موضع ثابت و راسخ ایران در حمایت از مقاومت

باقری در این سفر به همراه هیات همراه خود به محل اقامت سید حسن نصر الله رفت و با دبیر کل حزب الله لبنان نیز دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس گزارش شبکه خبری المنار، سید حسن نصرالله در این دیدار شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت.

طی این دیدار آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به‌ویژه تحولات ۲ جبهه غزه و لبنان و راهکارهای مطرح‌شده مورد بررسی قرار گرفت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان این دیدار از رهبری، دولت و مردم جمهوی اسلامی ایران به‌خاطر حمایت بی‌وقفه از مردم منطقه و جنبش‌های مقاومت و همچنین موضع ثابت و راسخ آن‌ها به‌رغم تمامی موانع و تهدیدها تقدیر و تشکر کرد.


چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

ایران مسیر مذاکرات را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد

باقری در جریان این سفر همچون شهید امیرعبداللهیان در محل سفارت ایران در لبنان با تعدادی از نمایندگان رسانه های فعال در این کشور عربی دیدار و به سوالات آنها در مورد آخرین تحولات منطقه و بین الملل از نگاه جمهوری اسلامی ایران پاسخ گفت.

در این نشست مطبوعاتی سرپرست وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل پیام‌ها در جریان است، گفت رایزنی‌های ما با مقامات مختلف مرتبط با مذاکرات ادامه دارد و ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد.

باقری در مورد طرح اخیر بایدن در ارتباط با آتش‌بس در غزه نیز گفت: مقاومت در میدان ثابت کرده است که از بلوغ کافی برای تصمیم گیری در مورد موضوع فلسطین برخوردار است. بارها مقاومت اعلام کرده در صورت توقف جنایت‌ها و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و عقب‌نشینی کامل اشغالگر از غزه و آزادی اسرای فلسطینی، حاضر است که مسیر سیاسی را با جدیت پیگیری کند.

دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها بعد از هشت ماه به فکر سازوکاری برای توقف نسل‌کشی افتادند، در حالی که خودشان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی هستند، نشان‌دهنده این است که آمریکایی‌ها تا چه حد در ارائه این طرح صداقت و راستی دارند.

باقری تاکید کرد: حکومتی که بیشترین نقش را در حمایت نظامی و ارائه تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم غزه داشته و همچنان این کمک‌ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد، نمی‌تواند صادقانه خواهان آتش بس باشد.

او افزود: آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند صادق باشند، نیازی نیست که طرح آتش‌بس بدهند، بلکه کمک‌های خود را به رژیم صهیونیستی قطع کنند، چراکه اگر این کار را انجام دهند، دست صهیونیست‌ها خالی می‌شود و آن‌ها از کشتار دست برمی‌دارند و دیگر سلاح و تجهیزاتی برای ادامه کشتار نخواهند داشت.


چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

ایران حامی ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند

به گزارش ایسنا، علی باقری در روز سه شنبه ۱۵ خردادماه، بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد و در اولین برنامه خود در سفر به سوریه با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق برگزار شد و «حسین اکبری» سفیر ایران نیز حضور داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک خبر داده در این دیدار، گروه‌های فلسطینی بر «پایداری موضع ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین با وجود همه شرایطی که منطقه می‌گذرد، تاکید کردند».

باقری نیز گفت: ایران به حمایت از ملت فلسطین و مقاومت آن‌ها در برابر رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد.

ایران و سوریه ستون‌های اصلی ثبات در منطقه هستند

باقری در ادامه سفر به سوریه، به دیدار فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه رفت و پس از رایزنی با او، به همراه این دیپلمات ارشد سوری در یک کنفرانس خبری مشترک حضور پیدا کرد.

سرپرست وزارت خارجه ایران در این کنفرانس خبری گفت: به‌رغم فشارها، ایران توانست با ابتکار وعده صادق، رژیم صهیونیستی را در وضعیت انفعالی قرار دهد.

علی باقری افزود: سفر من به سوریه، این پیام را دارد که ایران همچون گذشته و راسخ‌تر از گذشته در کنار مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است. ایران و سوریه ۲ همراه، ۲ همکار و ۲ دوست صمیمی در مسیر توسعه همکاری دوجانبه و ۲ ستون اصلی ثبات در منطقه هستند.

وزیر خارجه سوریه نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: «ادعاهایی که درباره روابط ایران و سوریه منتشر می‌شود، صرفا توهم یا آرزوی برخی‌هاست».

المقداد ضمن تاکید بر اهمیت ادامه روابط ایران و سوریه، گفت: این روابط راهبردی است و تاکید کردیم بر عمق روابطی که ایران و سوریه و همچنین کشورهای دیگر عربی را با هم مرتبط می‌کند و اعلام آمادگی کردیم برای اینکه این مسیر را ادامه دهیم.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

روابط ایران و سوریه عمیق و راهبردی باقی خواهد ماند

باقری همچنین در این سفر یک روزه با حضور، با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس آنچه که ریاست جمهوری سوریه اعلام کرده است طرفین در این دیدار «درباره روابط دوجانبه میان سوریه و ایران و تحولات در اراضی اشغالی فلسطین و همچنین پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک گفت‌وگو کردند».

بشار اسد در این دیدار تصریح کرد : رژیم صهیونیستی هر چه به شکست در برابر استواری مقاومت نزدیکتر می‌شود، علیه ملت فلسطین خونریزتر می‌شود.

باقری نیز در این دیدار تاکید کرد که روابط ایران و سوریه عمیق و راهبردی باقی خواهد ماند؛ چراکه بر اصول مستحکم و منافع مشترک و صادقانه استوار است.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته بعد از انجام این دیدارها، دمشق را به مقصد تهران ترک کرد و صبح امروز در جلسه هیات دولت حضور پیدا کرد.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

سیاست راهبردی ایران در برابر مقاومت تغییری نکرده است

«حسن عابدینی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر وی چرا سرپرست وزارت امور خارجه در اولین سفر خارجی خود به ۲ کشور سوریه و لبنان سفر کرده است و انتخاب این دو کشور به عنوان اولین مقصد سفر وی چه پیام‌هایی را دارد، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات کانونی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از محور مقاومت است و شهید امیرعبداللهیان نیز در طول دوران مسئولیت‌شان همواره موضوع محور مقاومت را به صورت جدی پیگیری می‌کردند و طبعا این سفر نشان می‌دهد که سیاست راهبردی ایران در برابر مقاومت تغییری نکرده است.

وی با بیان این‌که در طول هشت ماه گذشته موضوع فلسطین و غزه در کانون رصد رسانه‌ها و دیپلمات‌های جهان بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در طول این مدت تلاش کرده که موضوع فلسطین را زنده نگه دارد و آقای باقری نیز در اولین سفر خارجی خود به ۲ کشور محور مقاومت سفر کرده است تا بر این موضوع تاکید مجدد داشته باشد.

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته آقای باقری به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیشتر بر روی حوزه‌هایی همچون مذاکرات رفع تحریم‌ها و حوزه‌های دیگر متمرکز بودند و شهید امیرعبداللهیان بیشتر موضوع مقاومت و مسائل منطقه را دنبال می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر طبیعی است با توجه به این‌که آقای باقری مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده گرفته است رفت و آمدهای خود به منطقه را بیشتر کرده و این موضوع را به صورت جدی‌تر دنبال کند.

مساعدت کشورهای منطقه باعث افزایش فشارها به رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شود

عابدینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که در حال حاضر رژیم صهیونیستی در نزد افکار عمومی به شدت منفور شده و به عنوان یک رژیم جنایتکار شناخته می‌شود، تصریح کرد: در همین چارچوب هماهنگی، همکاری و مساعدت کشورهای عضو محور مقاومت و حتی فراتر از محور مقاومت می‌تواند منجر به افزایش فشارها به رژیم صهیونیستی و حامیانش شود.

وی تاکید کرد: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از آرمان فلسطین بوده، بنابراین سفر صورت گرفته از سوی باقری نیز در همین چارچوب انجام شده و ان‌شاءالله ثمرات خوبی برای منطقه به همراه داشته باشد.

310310

به گزارش خبرآنلاین، «علی باقری» صبح روز دوشنبه ۱۴ خردادماه در اولین سفر خارجی خود به عنوان سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عازم بیروت شد و در سفر به این کشور عربی و اسلامی با مقامات ارشد لبنانی دیدار و رایزنی کرد.

باقری در ابتدای این سفر به دیدار «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان رفت و پس از انجام گفت‌وگوی دوجانبه با این مقام لبنانی، به همراه او در یک کنفرانس خبری مشترک حضور پیدا کرد.

مقاومت اسلامی در لبنان لنگرگاه ثبات و آرامش در منطقه است

به گزارش ایسنا، این دیپلمات ارشد ایرانی در نشست خبری خود با وزیر خارجه لبنان با اشاره به رایزنی های صورت گرفته در این دیدار گفت: روابط متین و مستحکم ۲ کشور ایران و لبنان شاخص محوری برای منطقه است، همان‌طور که مقاومت اسلامی در لبنان لنگرگاه ثبات و آرامش در منطقه است.

باقری افزود: در این دیدار علاوه بر موضوعات مربوط به لبنان در خصوص اوضاع در غزه و به ویژه در رفح با آقای وزیر خارجه رایزنی کردیم و در این زمینه اتفاق نظر داشتیم همه کشورهای منطقه به ویژه کشور های اسلامی باید یک حرکت جمعی برای مقابله با تجاوزات صهیونیست‌ها در فلسطین به ویژه رفح داشته باشند.

«عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان نیز در این کنفرانس مطبوعاتی مشترکی اظهار کرد: در دیدار با آقای باقری درباره شرایط موجود در غزه گفت‌وگو کردیم و در زمینه خطرات ناشی از تداوم جنگ علیه غزه، دیدگاه‌های ما به یکدیگر شباهت دارد.

بوحبیب گفت: تداوم جنگ علیه غزه و جنایات مستمر در حق فلسطینی‌ها فرصت‌های صلح در منطقه را تضعیف می‌کند.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

مساله فلسطین، اولویت ایران است

سرپرست وزارت خارجه ایران در ادامه دیدار با مقامات لبنان با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان دیدار و رایزنی کرد.

این مقام ارشد لبنانی ۲ هفته پیش برای شرکت در مراسم تشییع و ادای احترام به شهدای خدمت «شهیدان رئیسی و امیرعبداللهیان و همراهانشان» به تهران سفر کرده بود.

دیدار با «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان از دیگر برنامه‌های باقری در جریان این سفر بود.

سرپرست وزارت خارجه ایران در بعداظهر ظهر روز دوشنبه در «روضه الشهدا» بیروت نیز حاضر شد و با قرائت فاتحه، به روح بلند شهدای مقاومت و همچنین مادر «سید حسن نصرالله» ادای احترام کرد.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در جریان این سفر در دیدار با هیاتی از گروه‌های مقاومت فلسطین تاکید کرد که راه حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه شهید ایران در دیپلماسی ادامه خواهد یافت و ایران به حمایت‌های خود از مقاومت فلسطین و منطقه ادامه خواهد داد.

وی در این دیدار که «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در آن حضور داشت تاکید کرد که مساله فلسطین، اولویت ایران است.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

قدردانی دبیرکل حزب‌الله از موضع ثابت و راسخ ایران در حمایت از مقاومت

باقری در این سفر به همراه هیات همراه خود به محل اقامت سید حسن نصر الله رفت و با دبیر کل حزب الله لبنان نیز دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس گزارش شبکه خبری المنار، سید حسن نصرالله در این دیدار شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان آن‌ها را تسلیت گفت.

طی این دیدار آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به‌ویژه تحولات ۲ جبهه غزه و لبنان و راهکارهای مطرح‌شده مورد بررسی قرار گرفت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان این دیدار از رهبری، دولت و مردم جمهوی اسلامی ایران به‌خاطر حمایت بی‌وقفه از مردم منطقه و جنبش‌های مقاومت و همچنین موضع ثابت و راسخ آن‌ها به‌رغم تمامی موانع و تهدیدها تقدیر و تشکر کرد.


چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

ایران مسیر مذاکرات را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد

باقری در جریان این سفر همچون شهید امیرعبداللهیان در محل سفارت ایران در لبنان با تعدادی از نمایندگان رسانه های فعال در این کشور عربی دیدار و به سوالات آنها در مورد آخرین تحولات منطقه و بین الملل از نگاه جمهوری اسلامی ایران پاسخ گفت.

در این نشست مطبوعاتی سرپرست وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌ها و تبادل پیام‌ها در جریان است، گفت رایزنی‌های ما با مقامات مختلف مرتبط با مذاکرات ادامه دارد و ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد.

باقری در مورد طرح اخیر بایدن در ارتباط با آتش‌بس در غزه نیز گفت: مقاومت در میدان ثابت کرده است که از بلوغ کافی برای تصمیم گیری در مورد موضوع فلسطین برخوردار است. بارها مقاومت اعلام کرده در صورت توقف جنایت‌ها و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی و عقب‌نشینی کامل اشغالگر از غزه و آزادی اسرای فلسطینی، حاضر است که مسیر سیاسی را با جدیت پیگیری کند.

دیپلمات ارشد ایران تصریح کرد: اینکه آمریکایی‌ها بعد از هشت ماه به فکر سازوکاری برای توقف نسل‌کشی افتادند، در حالی که خودشان بزرگترین حامی رژیم صهیونیستی هستند، نشان‌دهنده این است که آمریکایی‌ها تا چه حد در ارائه این طرح صداقت و راستی دارند.

باقری تاکید کرد: حکومتی که بیشترین نقش را در حمایت نظامی و ارائه تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی برای کشتار مردم غزه داشته و همچنان این کمک‌ها را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد، نمی‌تواند صادقانه خواهان آتش بس باشد.

او افزود: آمریکایی‌ها اگر می‌خواهند صادق باشند، نیازی نیست که طرح آتش‌بس بدهند، بلکه کمک‌های خود را به رژیم صهیونیستی قطع کنند، چراکه اگر این کار را انجام دهند، دست صهیونیست‌ها خالی می‌شود و آن‌ها از کشتار دست برمی‌دارند و دیگر سلاح و تجهیزاتی برای ادامه کشتار نخواهند داشت.


چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

ایران حامی ملت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند

به گزارش ایسنا، علی باقری در روز سه شنبه ۱۵ خردادماه، بیروت را به مقصد دمشق ترک کرد و در اولین برنامه خود در سفر به سوریه با رهبران گروه‌های مقاومت فلسطین در دمشق دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیدار در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق برگزار شد و «حسین اکبری» سفیر ایران نیز حضور داشت.

خبرگزاری اسپوتنیک خبر داده در این دیدار، گروه‌های فلسطینی بر «پایداری موضع ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین با وجود همه شرایطی که منطقه می‌گذرد، تاکید کردند».

باقری نیز گفت: ایران به حمایت از ملت فلسطین و مقاومت آن‌ها در برابر رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد.

ایران و سوریه ستون‌های اصلی ثبات در منطقه هستند

باقری در ادامه سفر به سوریه، به دیدار فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه رفت و پس از رایزنی با او، به همراه این دیپلمات ارشد سوری در یک کنفرانس خبری مشترک حضور پیدا کرد.

سرپرست وزارت خارجه ایران در این کنفرانس خبری گفت: به‌رغم فشارها، ایران توانست با ابتکار وعده صادق، رژیم صهیونیستی را در وضعیت انفعالی قرار دهد.

علی باقری افزود: سفر من به سوریه، این پیام را دارد که ایران همچون گذشته و راسخ‌تر از گذشته در کنار مقاومت در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها ایستاده است. ایران و سوریه ۲ همراه، ۲ همکار و ۲ دوست صمیمی در مسیر توسعه همکاری دوجانبه و ۲ ستون اصلی ثبات در منطقه هستند.

وزیر خارجه سوریه نیز در این کنفرانس خبری مشترک گفت: «ادعاهایی که درباره روابط ایران و سوریه منتشر می‌شود، صرفا توهم یا آرزوی برخی‌هاست».

المقداد ضمن تاکید بر اهمیت ادامه روابط ایران و سوریه، گفت: این روابط راهبردی است و تاکید کردیم بر عمق روابطی که ایران و سوریه و همچنین کشورهای دیگر عربی را با هم مرتبط می‌کند و اعلام آمادگی کردیم برای اینکه این مسیر را ادامه دهیم.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

روابط ایران و سوریه عمیق و راهبردی باقی خواهد ماند

باقری همچنین در این سفر یک روزه با حضور، با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه نیز دیدار و رایزنی کرد.

بر اساس آنچه که ریاست جمهوری سوریه اعلام کرده است طرفین در این دیدار «درباره روابط دوجانبه میان سوریه و ایران و تحولات در اراضی اشغالی فلسطین و همچنین پرونده‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مشترک گفت‌وگو کردند».

بشار اسد در این دیدار تصریح کرد : رژیم صهیونیستی هر چه به شکست در برابر استواری مقاومت نزدیکتر می‌شود، علیه ملت فلسطین خونریزتر می‌شود.

باقری نیز در این دیدار تاکید کرد که روابط ایران و سوریه عمیق و راهبردی باقی خواهد ماند؛ چراکه بر اصول مستحکم و منافع مشترک و صادقانه استوار است.

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته بعد از انجام این دیدارها، دمشق را به مقصد تهران ترک کرد و صبح امروز در جلسه هیات دولت حضور پیدا کرد.

چرا باقری در اولین سفر خارجی خود به لبنان و سوریه رفت؟

سیاست راهبردی ایران در برابر مقاومت تغییری نکرده است

«حسن عابدینی» کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که به نظر وی چرا سرپرست وزارت امور خارجه در اولین سفر خارجی خود به ۲ کشور سوریه و لبنان سفر کرده است و انتخاب این دو کشور به عنوان اولین مقصد سفر وی چه پیام‌هایی را دارد، خاطر نشان کرد: یکی از موضوعات کانونی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران حمایت از محور مقاومت است و شهید امیرعبداللهیان نیز در طول دوران مسئولیت‌شان همواره موضوع محور مقاومت را به صورت جدی پیگیری می‌کردند و طبعا این سفر نشان می‌دهد که سیاست راهبردی ایران در برابر مقاومت تغییری نکرده است.

وی با بیان این‌که در طول هشت ماه گذشته موضوع فلسطین و غزه در کانون رصد رسانه‌ها و دیپلمات‌های جهان بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران نیز در طول این مدت تلاش کرده که موضوع فلسطین را زنده نگه دارد و آقای باقری نیز در اولین سفر خارجی خود به ۲ کشور محور مقاومت سفر کرده است تا بر این موضوع تاکید مجدد داشته باشد.

این روزنامه‌نگار با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته آقای باقری به عنوان معاون سیاسی وزیر امور خارجه بیشتر بر روی حوزه‌هایی همچون مذاکرات رفع تحریم‌ها و حوزه‌های دیگر متمرکز بودند و شهید امیرعبداللهیان بیشتر موضوع مقاومت و مسائل منطقه را دنبال می‌کردند، اظهار کرد: در حال حاضر طبیعی است با توجه به این‌که آقای باقری مسئولیت وزارت امور خارجه را برعهده گرفته است رفت و آمدهای خود به منطقه را بیشتر کرده و این موضوع را به صورت جدی‌تر دنبال کند.

مساعدت کشورهای منطقه باعث افزایش فشارها به رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌شود

عابدینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این‌که در حال حاضر رژیم صهیونیستی در نزد افکار عمومی به شدت منفور شده و به عنوان یک رژیم جنایتکار شناخته می‌شود، تصریح کرد: در همین چارچوب هماهنگی، همکاری و مساعدت کشورهای عضو محور مقاومت و حتی فراتر از محور مقاومت می‌تواند منجر به افزایش فشارها به رژیم صهیونیستی و حامیانش شود.

وی تاکید کرد: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی حمایت از آرمان فلسطین بوده، بنابراین سفر صورت گرفته از سوی باقری نیز در همین چارچوب انجام شده و ان‌شاءالله ثمرات خوبی برای منطقه به همراه داشته باشد.

310310

نظر شما