شناسهٔ خبر: 67017494 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

لبنان و سوریه میزبان اولین سفر سرپرست وزارت خارجه بودند

سفر باقری در ۵ برداشت

دنیای‌اقتصاد : علی باقری‌‌کنی به عنوان سرپرست وزارت خارجه ایران صبح روز دوشنبه ۱۴ خرداد در اولین سفر خود با هدف گفت‌‌وگو با مقامات لبنانی درباره تداوم و گسترش مناسبات دو جانبه و همچنین رایزنی درباره موضوعات منطقه‌‌ای و بین‌المللی به‌‌ویژه آخرین تحولات فلسطین، به بیروت رفت و با مقامات ارشد لبنانی دیدار و گفت‌وگو داشت.دومین مقصد باقری، سوریه بود و وی صبح روز سه‌‌شنبه به دمشق رفت. سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز شنبه از سفر منطقه‌‌ای خود به کشورهای سوریه و لبنان در چارچوب رایزنی برای «هم‌‌افزایی جدی به منظور مواجهه جدی و موثر برای مبارزه با جنایت صهیونیست‌‌ها» خبر داده بود.

صاحب‌خبر -

اولین دیدار باقری با «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجه لبنان بود. سپس سرپرست وزارت خارجه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه لبنان با بیان اینکه مقاومت اسلامی در لبنان لنگرگاه ثبات و آرامش در منطقه است، بر حرکت جمعی برای مقابله با تجاوزات صهیونیست‌‌ها در فلسطین به‌ویژه رفح تاکید کرد. به گزارش «ایسنا»، علی باقری گفت: «در همین چارچوب برگزاری نشست وزیران امور خارجه عضو سازمان همکاری اسلامی برای انجام یک اقدام مشترک و جدی در این مسیر مورد توجه قرار گرفت.»دیدار بعدی وی با نبیه بری، رئیس مجلس و نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان بود. همچنین باقری روز دوشنبه با هیاتی از گروه‌‌های مقاومت فلسطین دیدار کرد.سرپرست وزارت امور خارجه ایران در سفر به بیروت، با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌‌الله لبنان هم دیدار و گفت‌‌وگو کرد. طبق گزارش المنار، سید حسن نصرالله در این دیدار شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌‌جمهور،  حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهان آنها را تسلیت گفت. طی این دیدار آخرین تحولات سیاسی و امنیتی منطقه به‌‌ویژه تحولات ۲ جبهه غزه و لبنان و راهکارهای مطرح‌‌شده مورد بررسی قرار گرفت.

تبادل پیام‌‌ها در جریان است

در ادامه سفر باقری به لبنان وی با حضور در یک کنفرانس خبری در محل سفارت ایران در بیروت به بیان نکات مهمی درباره تبادل پیام‌‌ها بین ایران و آمریکا، مذاکرات رفع‌‌ تحریم‌‌ها، مناسبات تهران و ریاض، آتش‌‌بس پیشنهادی واشنگتن و تلاش‌‌های دستگاه دیپلماسی ایران در قبال جنگ غزه پرداخت. باقری در این کنفرانس خبری با بیان اینکه مذاکرات رفع تحریم‌‌ها و تبادل پیام‌‌ها در جریان است، گفت: «رایزنی‌‌های ما با مقامات مختلف مرتبط با مذاکرات ادامه دارد و ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد.» دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با آخرین وضعیت مذاکرات ایران و آمریکا و اخبار منتشر شده در مورد رایزنی‌‌های تهران و واشنگتن در عمان پیش از سقوط بالگرد حامل رئیس‌‌جمهور ایران گفت: «ما همواره با طرف‌‌های مذاکراتی، مذاکرات را ادامه داده‌‌ایم و هیچ‌گاه انقطاعی در این مسیر صورت نگرفته است، چراکه ایران برای تبیین مواضع خود، رفع سوءتفاهم‌‌ها و دستیابی به راه‌‌حل پایدار همواره پشت میز مذاکره حاضر بوده و در راستای تحقق منافع خود قدم برداشته است.»

در همین رابطه متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اظهارات «علی باقری کنی» را درباره برقرار بودن روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و تبادل پیام‌‌ها تایید می‌کند، گفت: «همیشه به صراحت اعلام کرده‌‌ایم که وقتی در راستای منافعمان باشد، توانمندی و امکان انتقال پیام به ایران را داریم ولی قرار نیست هیچ‌گونه مکالمه بخصوصی را تایید یا بیان کنم.»

تداوم مذاکرات رفع‌‌ تحریم‌‌ها

باقری که پیش‌تر در مذاکرات رفع تحریم‌‌ها حضور داشت، با بیان اینکه «جمهوری اسلامی ایران از اراده لازم برای رسیدن به یک راه‌‌حل پایدار در مورد مذاکرات رفع تحریم‌‌ها برخوردار است»، گفت: «در حال حاضر نیز مذاکرات جاری است و تبادل پیام‌‌ها ادامه دارد و رایزنی‌‌های ما با مقامات مختلف مرتبط با مذاکرات ادامه دارد و ایران این مسیر را با جدیت و اقتدار ادامه می‌دهد.» او در ادامه تاکید کرد: «البته طرف غربی چه آمریکایی‌‌ها، چه اروپایی‌‌ها از آزمونی که در منطقه بود، به‌‌ویژه جنگ در غزه و به‌ویژه بعد از عملیات طوفان‌‌الاقصی سربلند بیرون نیامدند. توصیه ما به آنها این است که بیش از این فرصت را از دست ندهند و اقدامات گذشته‌‌ای را که باید انجام می‌‌دادند و انجام ندادند، جبران کنند.»

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین در کنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی در مورد احتمال تغییر سیاست خارجی ایران در زمینه پرونده‌‌هایی چون مذاکرات رفع تحریم‌‌ها با وقوع برخی از فشارها گفت: «سیاست فشار علیه ایران، یک سیاست جدید نیست که توسط آمریکا علیه ملت ایران اتخاذ می‌شود؛ هرچه فشارها بیشتر شود، ملت ایران هوشمندانه و با خلاقیت تهدیدها را تبدیل به فرصت می‌کند.» باقری تاکید کرد: «در سایه این فشارها ایران توانست به کشورهای سوریه و عراق در مبارزه با تروریسم و ریشه‌‌کنی تروریسم در این کشورها کمک کند و در سایه این فشارها بود که ایران توانست با ابتکار وعده صادق، رژیم صهیونیستی را در یک وضعیت انفعالی قرار دهد.»او افزود: «با وجود این فشارها، ایران توانست با پیوستن به ۲ نهاد بریکس و شانگهای، به عنوان یکی از ارکان چندجانبه‌‌گرایی، در میان قدرت‌‌های دنیا نقش‌‌آفرینی کند.»

تهران و ریاض در مسیر درست

محور دیگر صحبت‌‌های باقری به روابط ایران و عربستان مرتبط بود. سرپرست دستگاه دیپلماسی در این خصوص گفت: «مناسبات ایران و عربستان در مسیر درست خود قرار دارد. از زمانی که روابط ۲ کشور به صورت رسمی احیا شد تاکنون اقدامات و تلاش‌‌های زیاد، جدی و موثری برای گسترش مناسبات در زمینه‌‌های مختلف انجام شده است. ایران و عربستان اراده جدی دارند که با تعامل و همکاری با یکدیگر در کنار دیگر کشورهای منطقه، منطقه‌‌ای همراه با آرامش ایجاد کنند.» او با اشاره به رایزنی‌‌های اخیر خود با وزیر خارجه عربستان توضیح داد که طرفین درباره جنایات اسرائیل در غزه و رفح گفت‌وگو کردند و بر انجام اقدامات موثر و جدی تاکید داشتند.

نقدی بر طرح آتش‌‌بس بایدن

همچنین جانشین موقت وزیر خارجه فقید، امیرعبداللهیان به سیاست آمریکا در قبال آتش‌‌بس در غزه به ‌ویژه طرح اخیر بایدن درباره آتش‌‌بس نیز پرداخت و تاکید کرد: «مقاومت بارها اعلام کرده در صورت توقف جنایت‌‌ها و نسل‌‌کشی رژیم صهیونیستی و عقب‌‌نشینی کامل اشغالگر از غزه و آزادی اسرای فلسطینی، حاضر است که مسیر سیاسی را با جدیت پیگیری کند. به گفته باقری، حکومتی که بیشترین حمایت‌‌ها را از رژیم صهیونیستی در جنگ داشته نمی‌تواند صادقانه خواهان آتش‌‌بس باشد. او افزود: «آمریکایی‌‌ها اگر می‌‌خواهند صادق باشند، نیازی نیست که طرح آتش‌‌بس بدهند، بلکه کمک‌‌های خود را به رژیم صهیونیستی قطع کنند.»

تداوم تلاش‌‌های ایران برای پایان جنگ

سرپرست وزارت خارجه همچنین به تلاش‌‌های وزارت خارجه ایران از آغاز جنگ برای توقف این نسل‌‌کشی پرداخت و گفت: «در این سفر نیز در دیدار با مقام‌‌‌‌های عالی‌‌رتبه لبنان در ارتباط با موضوع آتش‌‌بس، توقف جنایت‌‌های صهیونیست‌‌ها علیه مردم فلسطین به‌ویژه در رفح و حمایت از مردم فلسطین رایزنی و گفت‌‌وگو کردیم و بر اهمیت برگزاری نشست فوق‌العاده وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی برای انجام یک حرکت جمعی جهت حمایت از مردم فلسطین و توقف جنایت‌‌های صهیونیست‌‌ها تاکید داشتیم.»

چرا باقری به لبنان رفت؟

سرپرست وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که چرا اولین سفر خارجی خود را لبنان انتخاب کرده است، نیز توضیح داد: «لبنان مهد مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است و روابط ایران با لبنان روابط صرفا دولت نیست بلکه یک رابطه تاریخی بین دو ملت است که دارای ریشه‌‌های عمیق در عرصه‌‌های مختلف است.» باقری افزود: «انتخاب لبنان به عنوان اولین مقصد سفر، انتخابی هوشمندانه است برای اینکه نشان دهیم که اراده ایران در حمایت از مقاومت ملت‌‌ها در برابر تجاوزات، اشغالگری و نسل‌‌کشی یک اراده راسخ و با صلابت است.» علی باقری در ادامه سفر منطقه‌‌ای خود در سوریه با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد. همچنین باقری با رهبران گروه‌‌های مقاومت فلسطینی نیز دیدار و گفت‌‌وگو داشت. این دیدار در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق صورت گرفت و حسین اکبری، سفیر ایران نیز حضور داشت.خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داده که در این دیدار، گروه‌‌های فلسطینی بر «پایداری موضع ایران در حمایت از حقوق مردم فلسطین با وجود همه شرایطی که در منطقه می‌‌گذرد، تاکید کردند.» باقری سپس با فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه دیدار داشت. این مقام سوری در کنفرانس خبری مشترک با باقری با تاکید بر اهمیت ادامه روابط دو کشور، گفت: «این روابط راهبردی است و عمق روابطی که ایران و سوریه و همچنین کشورهای دیگر عربی را با هم مرتبط می‌کند تاکید و اعلام آمادگی کردیم برای اینکه این مسیر را ادامه دهیم.»او همچنین تاکید کرد که ادعاهایی که درباره روابط ایران و سوریه منتشر می‌شود، صرفا توهم یا آرزوی برخی‌‌هاست.روابط ایران و سوریه در بهترین شرایط است.

نظر شما