شناسهٔ خبر: 67022138 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

استفاده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در حمله مناطق لبنان

فسفر سفید یک ماده شیمیایی خطرناک بوده که در برخی مهمات، از جمله گلوله‌های توپخانه‌ای، بمب، راکت یا نارنجک استفاده می‌شود و رژیم صهیونیستی بار‌ها در حمله به مناطق لبنان از این ماده خطرناک استفاده کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس تاکنون همواره قوانین بین‌المللی و حقوق بشری را نادیده گرفته و نقض کرده است.

با رجوع به گزارش کارشناس‌ها و سازمان‌های حقوق بشری می‌توان دریافت که این رژیم به هیچ وجه به حقوق بشر پایبند نیست.‌

می‌توان به استفاده از فسفر سفید در حمله به مناطق غیرنظامی در لبنان و همچنین در غزه به‌عنوان یکی از معدود موارد نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی اشاره کرد. 

دیده‌بان حقوق بشر به‎تازگی اعلام کرد که استفاده گسترده رژیم صهیونیستی از فسفر سفید در جنوب لبنان غیرنظامیان را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد و به آوارگی غیرنظامیان کمک می‌کند.

براساس گزارش مذکور، استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در دست‌کم ۱۷ منطقه شهری در سراسر جنوب لبنان از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) تایید شده است. در ۵ منطقه شهری از مهمات انفجاری حاوی فسفر سید در مناطق مسکونی پرجمعیت استفاده شده است.

رمزی کیس، محقق لبنانی، می‎گوید: استفاده اسرائیل از مهمات حاوی فسفر سفید در مناطق پرجمعیت به‌طور بی‌رویه به غیرنظامیان آسیب می‌زند و باعث شده بسیاری از آن‌ها خانه‌های خود را ترک کنند. نیرو‌های اسرائیل باید به‌طور فوری استفاده از مهمات حاوی فسفر سفید را در مناطق پرجمعیت متوقف کنند.

 

گزارش دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل از فسفر سفید در حمله به ۱۷ منطقه لبنان استفاده کرده است

 

دیده‌بان حقوق بشر با تعدادی از ساکنان جنوب لبنان مصاحبه کرد و ۴۷ عکس و ویدیو از جنوب لبنان را که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده بود، یا به‌طور مستقیم با محققان به اشتراک گذاشته شده بود، تایید و مکان‌یابی کرد.

عکس‌ها و فیلم‌ها از ۵ منطقه نشان می‌دهد که مهمات انفجاری حاوی فسفر سفید بر بالای ساختمان‌های مسکونی در روستا‌های مرزی جنوب لبنان، یعنی روستا‌های کفرکیلا، میس الجبل، بوستان، مرکبه و عیتا الشعب فرود آمده است.

مقام ارشد روستای بوستان، می‎گوید: در پی حمله ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر ۱۴۰۲)، ۲ نفر از اهالی روستا بر اثر خفگی ناشی از استنشاق دود فسفر سفید به سرعت به بیمارستان منتقل شدند. این افراد در زمان حمله داخل خانه‌های خود حضور داشتند. یکی از این افراد کارمند شهرداری و دیگری یک کشاورز بود.

اهالی معتقدند که استفاده از فسفر سفید در مناطق پرجمعیت جنوب لبنان به آواره شدن ساکنان چندین روستا در مرز لبنان و اراضی اشغالی منجر شده است.

وزارت بهداشت عمومی لبنان، گفت که از اکتبر (مهر ۱۴۰۲) تا ۲۸ می (۸ خرداد)، قرار گرفتن در معرض فسفر سفید دست‌کم ۱۷۳ نفر را مجروح کرده است. دیده‌بان حقوق بشر گزارش‌هایی مبنی بر آسیب احتمالی تنفسی شنید ناشی از قرار گرفتن در معرض فسفر سفید را کسب کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر، می‎گوید که استفاده گسترده اسرائیل از فسفر سفید در جنوب لبنان نیاز به قوانین بین‌المللی قوی‌تر در مورد سلاح‌های آتش‌زا را برجسته می‌کند. 

پروتکل سوم کنوانسیون سلاح‌های متعارف تنها سند الزام‌آور قانونی است که به‌طور خاص به سلاح‌های آتش‌زا می‌پردازد. لبنان یکی از طرفین پروتکل سوم بوده و این در حالی که رژیم صهیونیستی از آن تبعیت نمی‌کند.

فسفر سفید چیست؟

فسفر سفید ماده‌ای موم مانند و سمی است که در دمای بیش از ۸۰۰ درجه سانتیگراد (تقریباً هزار و ۵۰۰ درجه فارنهایت) شعله‌ور می‌شود. آتش‌زا بودن فسفر سفید در حدی است که فلز را ذوب می‌کند.

توانایی فسفر سفید در شعله‌ور کردن آتش‌های سریع و ایجاد دود غلیظ در مناطق وسیع، آن را به ماده انتخابی برای ارتش رژیم صهیونیستی برای ایجاد پرده‌های دود تبدیل کرده است. 

فسفر سفید اغلب بی‌رنگ، سفید یا زرد است و بویی شبیه سیر دارد.

خاموش کردن آتش ناشی از فسفر سفید دشوار است و تا زمانی که فسفر بسوزد یا دیگر در معرض اکسیژن قرار نگیرد به آتش‌زایی ادامه می‌دهد.

از این ماده در گلوله‌های توپخانه‌ای، بمب، راکت یا نارنجک استفاده می‌شود.

احمد بنچمسی، یک کارشناس، گفت: فسفر سفید در هوا، بسته به ارتفاع انفجار، ماده را در یک منطقه گسترده پخش می‌کند و غیرنظامیان و زیرساخت‌های بیشتری را در مقایسه با انفجار زمینی در معرض خطر قرار می‌دهد.

آیا فسفر سفید برای انسان مضر است؟

فسفر سفید می‌تواند پوست را تا استخوان بسوزاند و مواد شیمیایی ممکن است جذب بدن شده و باعث اختلال در عملکرد چندین اندام از جمله کبد، کلیه‌ها و قلب شود. 

استاد جراحی فک و صورت و جراحی پلاستیک در پاریس، گفت: سوختگی ناشی از فسفر سفید اثر مضاعف دارد. این ماده یک اثر موضعی به دلیل خود سوختگی ایجاد می‌کند که عموما کاملا شدید و بسیار عمیق است و سپس اثر دوم متابولیک است که می‌تواند بیماران را در معرض مرگ قرار دهد. 

اختلال‌های متابولیک می‌تواند شامل سطوح غیر طبیعی پتاسیم باشد که باعث نارسایی قلبی می‌شود.

اگر پزشکان سوختگی را ناشی از فسفر سفید تشخیص ندهند، قربانی ممکن است مراقبت‌های لازم را برای خطر‌های نارسایی اندام دریافت نکند. سوختگی ناشی از فسفر سفید همچنان پوست را سوراخ می‌کند و به استخوان می‌رسد مگر اینکه ماده به درستی شسته شود.

فسفر سفید که می‌تواند به بسیاری از سطوح مانند لباس بچسبد و در صورت تماس مجدد با پوست نیز می‌تواند دوباره مشتعل شود.

این ماده همچنین در صورت استنشاق می‌تواند کشنده باشد و بخار آن می‌تواند چشم‌ها را به‌شدت تحریک و به نور حساس کند.

انتهای پیام/

نظر شما