شناسهٔ خبر: 67024242 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد:

استفاده صهیونیست‌ها از فسفر سفید در جنوب لبنان

سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد نیرو‌های اشغالگر در حملات به روستا‌های جنوب لبنان از فسفر سفید استفاده کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جام‌جم انلاین از العالم، سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد نظامیان رژیم صهیونیستی از اکتبر ۲۰۲۳ در حمله به ۱۷ شهرک در جنوب لبنان از فسفر سفید استفاده کرده‌اند.

در گزارش این سازمان تصریح شده است: اسرائیل در حمله به مناطق مسکونی در جنوب لبنان ۵ بار به طور غیر قانونی از فسفر سفید که در هوا منفجر می‌شود استفاده کرده است. "

در این گزارش آمده است: " استفاده اسرائیل از فسفر سفید در چنین سطح گسترده‌ای لزوم تدوین قانون بین‌المللی قاطع‌تر و محکم‌تری درباره استفاده از سلاح‌های آتش‌زا را گوشزد می‌کند.

از زمان آغاز جنگ غزه، مرز‌های لبنان و اراضی اشغالی نیز شاهد تبادل آتش میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم صهیونیستی است.

حزب‌الله لبنان بر توقف جنگ غزه به عنوان شرط خود برای توقف حملاتش علیه رژیم صهیونیستی تاکید کرده است.

مدافعان حقوق بشر تصریح کرده‌اند  بر اساس قوانین بین‌المللی، شلیک مهمات بحث‌برانگیز به مناطق پرجمعیت جرم است.

فسفر سفید یک ماده شیمیایی است که می‌تواند ساختمان‌ها را به آتش بکشد و بدن انسان را تا استخوان بسوزاند. آسیب دیدگان آن در معرض خطر عفونت و نارسایی عضو یا تنفسی هستند، حتی اگر سوختگی آنها کم باشد.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر با شمار زیادی از شهروندان لبنانی در جنوب لبنان مصاحبه کرده  و تصاویری شامل ۴۷ عکس و فیلم را به دست آورده است که نشان می‌دهند گلوله‌های فسفری  روی ساختمان‌های ۵ شهر و روستای مرزی فرود آمده اند.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده‌است حداقل ١٧٣ نفر پس از قرار گرفتن در معرض فسفر سفید به مراقبت‌های پزشکی نیاز پیدا کرده‌اند.

محققان دریافتند که مواد آتش‌زای فسفری در مناطق مسکونی در کفارکیلا، میس الجبل، بوستان، مرکبه و عیتا الشعب، شهر‌هایی که در هشت ماه درگیری‌ها بیشترین ضربه را دیده‌اند، استفاده شده است.

گروه حقوق بشر مستقر در نیویورک و عفو بین‌الملل، هم رژیم صهیونیستی را به استفاده از فسفر سفید در مناطق مسکونی در امتداد مرز جنوبی لبنان در اکتبر ٢٠٢٣ متهم کردند.

رمزی کیس، محقق HRW لبنان، گفت:استفاده اخیر اسرائیل از فسفر سفید در لبنان باید سایر کشور‌ها را وا دارد تا اقدامات فوری در خصوص آن انجام دهند. 

نظر شما