شناسهٔ خبر: 67016451 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

اخبار خواندنی ها و دیدنی ها

شمشیر هزارسالۀ کمیابی که در هنگام جمع‌آوری «زباله» کشف شد

یک کشاورز نروژی و پسرش، در حالیکه مشغول جمع‌آوری زباله‌ها از گوشه و کنار مزرعه‌شان در منطقۀ سولدال نروژ بودند، یک شمشیر کمیاب وایکینگی را کشف کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فرادید، بر اساس خبر منتشرشده از موزه باستان‌شناسی دانشگاه استاوانگر در روز دوشنبه ۲۷ مه، این پدر و پسر در حال تمیز کردن زمین متروکی در مزرعه خانوادگی‌شان در سولدال بودند که آقای لُورای پدر مقداری زباله فلزی را برداشت تا دور بیندازد، اما بعدتر متوجه شد چیزی که برداشته یک سلاح کمیاب وایکینگ است. 

لارس سوگارد سورنسن باستان‌شناس با ۲۵ سال تجربه و کیم تونهایم باستان‌شناس با ۱۵ سال تجربه، هرگز با کشفی مانند این مواجه نشده بودند. پس از تماس یابنده با شورای شهرستان برای ثبت این یافته استثنایی، این دو متخصص به محل کشف رفتند تا با فردی که شمشیر را یافته ملاقات کنند و این مصنوعات کمیاب را از نزدیک بینند. 

لارس سوگارد سورنسن از بخش میراث فرهنگی شورای شهرستان می‌گوید: «این کشف بسیار نادر است. این شمشیر، بزرگترین نماد عصر وایکینگ‌ها بوده و اجازه حمل چنین شمشیری را داشتن، یک امتیاز بوده است.» 

این احتمالاً نخستین بار است که چنین شمشیری در روگالند پیدا می‌شود. با کمک عکاسی اشعه ایکس، خطوط کتیبه‌ها با طرح ضربدری و شاید حروف روی تیغه کشف شده است. 

باستان‌شناسان کشف کردند که این سلاح یک شمشیر نادر وایکینگی است که قدمت آن بین ۹۰۰ تا ۱۰۵۰ است. این شمشیر سالم، کمی کوتاه‌تر از نیمی از طول اولیه‌اش (۳۷ سانتی‌متر) است. دسته T شکل آن به راحتی قابل تشخیص است و انتهای آن صاف و مستطیلی به نظر می‌رسد. 

آهنگرهای نروژی عصر وایکینگ‌ها توانستند از سنت طولانی آهنگری که مدت‌ها پیش از دوره وایکینگ‌ها قدمت داشته، الهام بگیرند. همچنین، باستان‌شناسان با مطالعه شمشیرهای وایکینگ دریافتند که واردات شمشیر در این دوره رایج بوده است. 

شمشیر,کشف شمشیر هزارسالۀ کمیاب در نروژ

طبق قانون گولاتینگ (Gulatng)، قدیمی‌ترین متن حقوقی نروژی باقیمانده، شمشیر یک سلاح اجباری بوده که مردان آزاد هنگام حضور در جلسات مهم باید حمل می‌کردند. 

مطالعه این مصنوع با کمک اشعه ایکس، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار داده است. به گفته موزه، باستان‌شناسان شمشیر را در معرض پرتو ایکس قرار دادند و از یافتن کتیبه روی تیغه آن شگفت زده شدند. این کتیبه دارای نقش صلیب و احتمالاً مقداری نوشته بوده است. 

شمشیر,کشف شمشیر هزارسالۀ کمیاب در نروژ

این کشف تازه می‌تواند نمونه‌ای از شمشیرهای معروف VLFBERHT از عصر وایکینگ یا اوایل قرون وسطی باشد. 

زیگموند اوهرل، استاد باستان‌شناسی دانشگاه استاوانگر، توضیح می‌دهد که این شمشیرهای باکیفیت در امپراتوری فرانک (آلمان کنونی) تولید شدند و نام سازنده سلاح روی آن‌ها حک شده است. 

محققان حدود ۱۷۰ شمشیر از این نوع را می‌شناسند. بیشتر آن‌ها در اسکاندیناوی یافت شدند. شمشیرهای دارای کتیبه ولفبرث در عصر وایکینگ‌ها در اروپا رواج داشتند. «ولفبرث» یک نام فرانسوی است که احتمالاً به عنوان «علامت تجاری» روی این شمشیرها حک شده است. این شمشیرها به طور خاص محتوای کربن بالایی دارند که آن‌ها را بسیار قوی می‌کند. 

شمشیر,کشف شمشیر هزارسالۀ کمیاب در نروژ

نظر شما