شناسهٔ خبر: 66992970 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

کاوشگر فضایی چین با موفقیت روی نیمه تاریک ماه فرود آمد

سازمان فضایی چین اعلام کرد که کاوشگر «چانگ -ای۶» روز یکشنبه دوم ژوئن با موفقیت بر روی ماه فرود آمد. به گفته این نهاد ملی مدیریت کننده امور فضایی در چین، فرود این کاوشگر بر نیمه تاریک ماه که تاکنون به ندرت مورد کاوش قرار گرفته، نقطه عطفی در اکتشافات فضایی محسوب می‌شود. این فرود موفقیت‌آمیز، گامی مهم در پیشرفت برنامه‌های فضایی چین تحت ریاست شی جین پینگ به شمار می‌رود و این کشور را به رقابت تنگاتنگ با ایالات متحده و روسیه در اکتشاف ماه نزدیک‌تر می‌کند.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سازمان فضایی چین اعلام کرد که کاوشگر «چانگ‌‌-ای۶» روز یکشنبه دوم ژوئن با موفقیت بر روی ماه فرود آمد.
 
به گفته این نهاد ملی مدیریت کننده امور فضایی در چین، فرود این کاوشگر بر نیمه تاریک ماه که تاکنون به ندرت مورد کاوش قرار گرفته، نقطه عطفی در اکتشافات فضایی محسوب می‌شود.
 
این فرود موفقیت‌آمیز، گامی مهم در پیشرفت برنامه‌های فضایی چین تحت ریاست شی‌ جین پینگ به شمار می‌رود و این کشور را به رقابت تنگاتنگ با ایالات متحده و روسیه در اکتشاف ماه نزدیک‌تر می‌کند.
 
هدف از این مأموریت، جمع‌آوری نمونه‌های سنگ و خاک از نیمه پنهان ماه و انجام آزمایش‌های علمی در سطح آن است.
 
این نمونه‌ها می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد تاریخ شکل‌گیری ماه، ترکیب و پتانسیل منابع آن ارائه دهند و نتیجه آزمایش‌ها در نهایت به درک بهتر از محیط و شرایط حاکم بر ماه کمک خواهد کرد.
 
این کاوشگر اوایل ماه مه از مرکز فضایی وِنچانگ در جزیره گرمسیری هاینان (جنوب چین) به فضا پرتاب شده بود.
 
هوانگ وو، یکی از مسئولان شرکت علوم و فناوری فضایی چین در خصوص نحوه فرود کاوشگر گفت: «چانگ‌‌-ای۶» پس از جدا شدن از مدار خود در ارتفاع حدود ۲۰۰ کیلومتری ماه، به جستجوی مکانی مناسب برای فرود در سطح ماه پرداخت.
 
وی افزود: فرود به مدار پایین‌تر خطراتی را به همراه داشت، بنابراین ما به روش‌های کنترل دقیق‌تری برای قرار دادن (کاوشگر) در مسیر از پیش تعریف‌شده‌اش نیاز داشتیم.
 
این مسئول سازمان فضایی چین یادآور شد: ما سپس مجبور شدیم سرعت نسبی کاوشگر نسبت به ماه را به سرعت کاهش دهیم (...) تا در عرض ۱۵ دقیقه به صفر برسد. این کار به مقدار زیادی پیشرانه (مواد محرکه) معادل تقریباً نیمی از وزن کل کاوشگر نیاز داشت.
 
کاوشگر «چانگ‌‌-ای۶» برای حفاری و جمع‌آوری نمونه‌های مورد نیاز خاک و سنگ از سطح نیمه تاریک ماه، مجهز به دو ابزار مته و بازوی روباتیک است.
 
عملیات نمونه‌برداری قرار است طی دو روز پس از به ماه نشستن کاوشگر به انجام برسد و پس از آن «چانگ‌‌-ای۶» از نیمه تاریک و پنهان ماه خارج خواهد شد.
 
چین پیش‌تر در سال ۲۰۱۹ نیز یک کاوشگر را در بخش تاریک ماه فرود آورده اما نمونه‌ای از سطح آن را به زمین بازنگردانده بود.
 
دانشمندان بر این باورند که کاوش بر بخش تاریک ماه برای حصول یافته‌های تازه بسیار امیدوارکننده است زیرا دهانه‌های آن نسبت به دهانه‌های بخش نزدیک و قابل مشاهده ماه بکر‌تر و کمتر با گدازه‌های قدیمی پوشیده شده‌ است.
 
بخش تاریک ماه از آن جهت اینگونه نامگذاری شده که از زمین قابل مشاهده نیست بر خلاف این تصور که هرگز اشعه خورشید را دریافت نمی‌کند.
 
پکن قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ یک مأموریت فضایی سرنشین‌دار به ماه را عملیاتی کند و در همین راستا قصد برنامه‌ریزی برای ساخت پایگاهی در آنجا را دارد.
 
منبع: یورونیوز
لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما