شناسهٔ خبر: 66987007 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران مطرح کرد؛

گفتمان «امام قدس» شعار برنامه‌های فرهنگی در ارتحال امام خمینی(ره)/ برپایی ۵ پردیس فرهنگی و ادای دین به شهدای رفح

مصطفی زیبایی‌نژاد گفت: ۳ پردیس در محوطه حرم امام خمینی(ره) و ۲ پردیس در منطقه‌های یک و ۲۰ شهر تهران مستقر شده‌اند و پایگاه اصلی اجرای برنامه‌های فرهنگی در سالروز ارتحال امام خمینی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ دفاع‌پرس، «مصطفی زیبایی‌نژاد» مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران به تشریح برنامه‌های رحلت امام (ره) پرداخت و اظهار داشت: ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی رحمت الله علیه همه ساله در آستان امام خمینی شکل می‌گیرد و شهرداری تهران نیز اقدامات متعددی در این ستاد دارد. امسال با توجه به تدبیر آقای زاکانی، ستاد بزرگداشت ارتحال امام خمینی در معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شکل گرفت. البته همه بخش‌های مختلف شهرداری درگیر این برنامه هستند، اما بار اصلی مسئولیت به دوش معاونت اجتماعی و فرهنگی است. 

وی ادامه داد: با توجه به مسئولیت محوله، کمیته‌های مختلفی تشکیل شد که هر کدام مسئولیت‌های متعددی را برای برگزاری هر چه بهتر مراسم ارتحال امام خمینی برعهده داشتند. از جمله این کمیته‌ها می‌توان به کمیته فرهنگی اجتماعی، کمیته خدمات شهری، کمیته فنی و عمرانی، کمیته حمل و نقل و ترافیک و ... اشاره کرد. هر کدام از این کمیته‌ها زیرنظر یکی از معاونت‌های اصلی شهرداری مشغول فعالیت‌اند. 

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران ضمن تشریح فعالیت‌های مختلف این کمیته‌ها گفت: کمیته خدمات شهری فعالیت‌های مختلف حوزه شهری را انجام می‌دهد و از جمله فعالیت‌های اصلی آن می‌توان به آماده‌سازی پارکینگ‌ها، جمع‌آوری پسماند و پاکسازی معابر، سد معبر، تامین خودرو‌های برقی و آتش نشانی و ... اشاره کرد. این فعالیت‌ها به منظور پذیرایی هر چه بهتر از همه زائرانی است که خود را به حرم مطهر امام خمینی می‌رسانند. کمیته خدمات شهری یکی از پرفعالیت‌ترین کمیته‌های مراسم ارتحال امام خمینی است و وظایف مهمی را برعهده دارد. 

وی ادامه داد: سازمان زیباسازی نیز به صورت ویژه فعالیت خود را برای گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی آغاز کرده و به فضاسازی‌های شهری در اطراف حرم مطهر امام و دیگر مناطق شهر تهران می‌پردازد. کمیته فنی عمرانی نیز کار‌های زیرساختی و زیربنایی بسیار زیادی را برای میزبانی هر چه بهتر از زائران اجرا کرده است. کمیته حمل و نقل و ترافیک نیز با همراهی پلیس راهور وظیفه آماده سازی پارکینگ‌ها، ساماندهی اتوبوس‌های شهری و ناوگان حمل و نقل عمومی و مدیریت معابر ترافیکی اطراف حرم مطهر امام خمینی را برعهده دارد. 

زیبایی نژاد به فعالیت‌های کمیته فرهنگی در ایام ارتحال امام خمینی اشاره کرد و گفت: رویکرد گفتمانی کمیته فرهنگی، شعار «امام قدس» است. همانطور که می‌دانید رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود در جمع دست‌اندرکاران حج تمتع اشاره کردند که حج امسال، حج برائت است و باید برای نابودی اسرائیل تلاش کنیم. ما هم تصمیم گرفتیم در سالگرد امام خمینی که خود بنیانگذار روز قدس و آرمان فلسطین بودند به صورت ویژه به مسئله قدس بپردازیم و با گفتمان امام قدس برنامه‌های خود را طراحی و اجرا کنیم. 

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت پردیس‌های فرهنگی گفت: ۳ پردیس در محوطه حرم امام خمینی و ۲ پردیس در منطقه‌های یک و ۲۰ شهر تهران مستقر شده‌اند و پایگاه اصلی اجرای برنامه‌های فرهنگی در سالروز ارتحال امام خمینی هستند. منطقه ۱ به دلیل مجاورت آن با منزل امام خمینی مورد توجه قرار گرفته و پردیس مستقر در منطقه ۲۰ نیز برای پذیرایی از زائرانی است که از شهرستان‌های مختلف خود را برای شرکت در مراسم ارتحال امام خمینی به حرم حضرت عبدالعظیم حسنی می‌رسانند. ۳ پردیس دیگر نیز در حرم مطهر و در پارکینگ‌های غربی، شرقی و شمالی مستقر شده‌اند. 

وی اضافه کرد: در این پردیس‌ها استیج‌های فرهنگی با برنامه‌هایی نظیر شعرخوانی، سرود، نقالی، روایتگری و ... مستقر شده‌اند. همچنین «سینما انقلاب» را داریم که به نمایش فیلم سینمایی «آسمان غرب» برای زائران می‌پردازد. توزیع محصولات فرهنگی، برنامه‌های سرگرم‌کننده برای کودکان و نوجوانان با همراهی سازمان ورزش شهرداری، برنامه‌های حوزه سلامت، برپایی اتاق مادر و کودک، برنامه‌های ویژه برای بانوان، غرفه نمایشگاه اقوام، برپایی نماز جماعت و نشست‌های تبیینی و ... از دیگر برنامه‌های فرهنگی طراحی شده است که در سالروز ارتحال امام خمینی اجرا خواهند شد.

او از طراحی یک اقدام ویژه متناسب با حال و هوای این روز‌های مردم فلسطین خبر داد و گفت: در ضلع شرقی حرم امام خمینی و مابین مترو حرم و درب شماره ۳، محوطه بسیار بزرگی به نام پردیس «امام قدس» طراحی شده است و در آنجا قراراست ویژه برنامه‌ای برای گرامیداشت شهدای رفح برگزار کنیم. در این مکان برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود و می‌خواهیم به اتفاق دردناکی بپردازیم که این روز‌ها دل همه آزادی خواهان دنیا را داغدار کرده است. 

زیبایی‌نژاد تاکید کرد: برنامه‌های کمیته فرهنگی از شب قبل از ۱۴ خرداد آغاز می‌شود و در روز ارتحال نیز از ساعات ابتدایی صبح همزمان با سخنرانی رهبر معظم انقلاب ادامه خواهد داشت. 

مدیر کل فرهنگی شهرداری تهران درباره دیگر اقدامات فرهنگی طراحی شده به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی گفت: کتاب چند رسانه‌ای «سلام روح الله» برای کودکان و نوجوانان طراحی شده و با زبانی ساده و سرگرم‌کننده به معرفی امام خمینی به آنان می‌پردازد. علاوه بر این، سرود «امام قدس» آماده شده و این گروه سرود در روز ارتحال امام خمینی اجرا خواهد داشت. همچنین ۳ عنوان کتاب با همکاری ستاد ارتحال امام خمینی منتشر شده است که در اختیار زائران قرار می‌گیرد. همچنین مراسم شب شعری با حضور آقای مرتضی امیری اسفندقه و دیگر شاعران آیینی کشور به مناسبت ارتحال امام خمینی و شهادت آیت الله رییسی در ایوان شمس برگزار خواهد شد. 

زیبایی نژاد در بخش پایانی صحبت‌های خود به برنامه‌های آتی اداره کل فرهنگی شهرداری اشاره کرد و گفت: ویژه برنامه‌هایی برای نوجوانان داریم و با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته، این قشر را به عنوان مخاطب اصلی برنامه‌های خود درنظر گرفتیم. طرح آرمان یکی از همین برنامه‌هاست. همچنین با توجه به ایام فراغت فصل تابستان و مراجعه بیشتر مردم به بوستان‌ها در ساعات پایانی شب، ایستگاه‌های نشاط فرهنگی را در پارک‌ها، فرهنگسرا‌ها و مجموعه‌های شهری برپا خواهیم کرد. پروژه محرم شهر ۲، برنامه‌های اربعین و ... نیز در راه است. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما