شناسهٔ خبر: 66967820 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران در نشست خبری:

شش کمیته شهرداری تهران در سالگرد ارتحال امام(ره) حضور دارند

مصطفی زیبایی‌نژاد گفت: شش کمیته اصلی در ستاد شهرداری تهران فعالیت گسترده‌ای در مراسم ارتحال امام (ره) دارند که شامل خدمات فرهنگی و اجتماعی، شهری، فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، پشتیبانی و آی تی است.

صاحب‌خبر -

نشست شهرداریبه گزارش خبرنگار ایکنا، نشست خبری ارائه برنامه‌های شهرداری تهران در آیین سی و پنجمین سالگرد ارتحال ملکوتی امام خمینی (ره) و نیز آغاز مسابقات قهرمان‌شهر ۳ و برنامه‌های تابستانی طرح آرمان مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با عنوان آرمانی‌شو، امروز، ۱۲ خرداد در محل تالار ایوان شمس معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مصطفی زیبایی‌نژاد، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران طی سخنانی در رابطه با برنامه‌های ستاد شهرداری تهران در بزرگداشت سی و پنجمین سالگرد ارتحال امام (ره) بیان کرد: ستاد بزرگداشت ارتحال امام (ره) هر سال در آستان حضرت امام (ره) برگزار می‌شود. مجموعه شهرداری تهران نیز اقدامات گسترده‌ای در این مراسم خواهد داشت.

وی افزود: امسال ستاد بزرگداشت ارتحال امام (ره) در مجموعه شهرداری در معاونت اجتماعی، فرهنگی شکل گرفت. البته امسال نیز مانند سال‌های گذشته تمامی مجموعه‌های شهرداری در امر برگزاری مراسم فعالیت می‌کنند و هر کدام وظایفی را انجام خواهند داد.

زیبایی‌نژاد ادامه داد: در این راستا حدود شش کمیته اصلی در ستاد شهرداری تشکیل شد که شامل کمیته‌های فرهنگی و اجتماعی، خدمات شهری، فنی عمرانی، حمل و نقل و ترافیک، پشتیبانی و آی تی هستند. در هر کدام از این کمیته‌ها فعالیت‌های مختلفی برای بزرگداشت مراسم ارتحال امام (ره) طراحی شده است.

وی افزود: در معاونت خدمات شهری فعالیت‌هایی مانند آماده‌سازی پارکینگ‌ها، جمع‌آوری پسماندها، ارائه خدمات شهری، سد معبر، تامین خودرو‌های برقی، میزبانی سازمان بهشت زهرا (س)، آتش‌نشانی و ... انجام می‌شود. همچنین، سازمان زیباسازی نیز به صورت ویژه کارگاه طراحی آماده کرده و اکران‌های شهری در این زمینه از شب گذشته آغاز شده است. فضاسازی نمایشگاه‌های مختلف نیز از سوی این حوزه در مراسم برپا می‌شود.

زیبایی‌نژاد گفت: کمیته فنی، عمرانی نیز امسال کار‌های زیرساختی ویژه‌ای مد نظر دارد. کمیته ترافیک نیز با کمک پلیس راهور در حال آماده‌سازی زمینه‌ها برای برگزاری مراسم است. وسایل نقلیه عمومی، مترو، اتوبوس‌ها و ... نیز در این حوزه هماهنگ شده است. در حوزه فرهنگی، اجتماعی نیز رویکرد و گفتمان شهرداری در مراسم امسال، رویکرد امام قدس است؛ لذا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران حج تمتع، در مراسم سالگرد امام (ره) هشتک امام قدس و امام، وعده‌های صادق تشکیل شده و شعار‌های مختلفی مد نظر است. همچنین، سه پردیس فرهنگی در مجموعه محوطه حرم و دو پردیس در مناطق ۱ (منطقه جماران) و ۲۰ (حرم حضرت عبدالعظیم (ع)) در نظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه موکب‌های پذیرایی نیز برای شهروندان و زائران مرقد مطهر امام(ره) در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در پردیس‌های فرهنگی برنامه‌هایی مانند استیج‌های فرهنگی شامل گروه‌های سرود، نقالی‌خوانی، سینما انقلاب، نمایشگاه عکس، محصولات فرهنگی، برنامه‌های کودک و نوجوان، موضوعات سلامت و خدمات‌محور، نمایشگاه خانواده، اتاق مادر و کودک، غرفه نمایشگاه اقوام، برپایی نماز جماعت و نشست‌های تبیینی و ... اجرا می‌شود. همچنین، یک اقدام ویژه به نام پردیس امام قدس نیز در ضلع شرقی حرم مطهر امام (ره) طراحی شده است که به موضوع رفح و غزه می‌پردازد. استیج تلویزیونی ویژه مراسم نیز طراحی شده که از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: تولیدات ویژه‌ای نیز چون اولین کتاب چندرسانه‌ای سلام روح‌الله ویژه کودکان، سرود امام قدس، چاپ سه عنوان کتاب امام خمینی و معضل دین‌گریزی، فلسطین در دیدگاه امام (ره) و وصیتنامه امام (ره) در دستور کار قرار داشته است. همچنین، در سرای محلات، مجموعه مناطق و فرهنگسرا‌های مختلف نیز مراسم بزرگداشت رحلت امام (ره) برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن ایام تابستان نیز برخی ویژه‌برنامه‌ها برای نوجوانان و جوانان طراحی شده است که شامل طرح‌های مختلفی همچون طرح آرمان، ایجاد ایستگاه‌های نشاط اجتماعی و برنامه‌های فرهنگی، هنری جذاب و ... خواهد بود. همچنین، چند پروژه بزرگ مانند محرم شهر ۲ و اربعین نیز در دستور کار قرار دارد که در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در ادامه، حجت‌الاسلام علیرضا شیرنژاد، رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران نیز طی سخنانی بیان کرد: مجموعه قرارگاه تعلیم و تربیت در شهرداری تهران با هماهنگی برخی نهاد‌ها ذیل معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری شکل گرفته است که مجموعه امور مساجد تهران، حوزه‌های علمیه، اوقاف و ... در این زمینه فعالیت دارند.

وی افزود: امروز دو هزار و ۱۱۸ مسجد در تهران وجود دارد که با توجه به توسعه و افزایش جمعیت فراوان با کمبود حداقل دو هزار مسجد در شهر مواجه هستیم. شورای توسعه مساجد برای ساماندهی مساجد این فعالیت‌هایی در نظر دارد. در کنار این مسئله بخش نرم‌افزاری نیز در نظر گرفته شد که در این راستا قرارگاه تعلیم و تربیت شهید آرمان علیوردی ایجاد شد تا به واسطه کار‌های فرهنگی به جای اینکه مسائل را در هنگام بروز آسیب‌ها پیگیری کنیم، آنها را از طریق تعلیم و تربیت رفع کنیم.

وی تصریح کرد: اگر تعلیم و تربیت نسل نوجوان را عهده‌دار باشیم، بسیاری از آسیب‌های اجتماعی رخ نخواهد داد. البته مساجد در این زمینه ورود کرده‌اند تا با مقیاس هر محله یک مسجد فعالیت کنند که تاکنون ۴۴۰ مسجد به این طرح ملحق شده‌اند؛ لذا هماهنگی‌ها انجام شده و برای تابستان و با هماهنگی آموزش و پرورش، تعداد ۱۵۰ هزار دانش‌آموز در طرح شهید آرمان علیوردی حضور خواهند داشت.

شیرنژاد اظهار کرد: این طرح تاکنون با استقبال ۴۴۰ مسجد مواجه شده و تا یکم تیر سال جاری به ظرفیت ۵۰۰ مسجد و ۶۰۰ مدرسه خواهد رسید. همچنین، با اجرای این طرح مقدمات یکی از شاداب‌ترین تابستان‌ها با مشارکت ادارات آموزش و پروش فراهم خواهد شد.

در ادامه، حسین اوجاقی، رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران نیز در سخنانی اظهار کرد: برنامه‌های سازمان ورزش در سال جاری از لحاظ کیفی و کمی ابعاد متفاوتی نسبت به گذشته دارد. مهمترین موضوع رویدادی سازمان، رویداد قهرمان شهر ۲ است. در این مسابقات حدود یک میلیون نفر در سطح محلات در ۱۰ رشته ورزشی آقایان و ۱۰ رشته ورزشی بانوان شرکت کردند. البته رویداد امسال با محوریت مساجد اجرا می‌شود و در همکاری با مساجد نفرات بیشتری در محلات تهران در رویداد قهرمان شهر ۲ شرکت خواهند کرد.

اوجاقی بیان کرد: امسال ثبت نام‌ها و اجرای مسابقات با نظارت سازمان ورزش شهرداری تهران در مساجد انجام می‌شود. البته این مسئله نیازمند امکاناتی بود که در این زمینه با تایید مسئولان شهرداری، ۵۰۰ مرکز در شهر تهران جهت برگزاری مسابقات محلی درنظر گرفته شد.

اوجاقی با اشاره به اینکه افتتاحیه رویداد قهرمان شهر ۲ اوایل تیر سال جاری برگزار می‌شود، گفت: تابستان فرصت خوبی برای استعدادیابی از دانش‌آموزان است و ورزش در این زمینه بسیار موثر است. امسال به مناسبت دهه ولایت جشنواره بازی‌های دیجیتالی را برای اولین بار در تهران برگزار می‌کنیم.

وی افزود: همچنین، جشنواره فرهنگی، تفریحی تابستانی نیز امسال برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود. مسابقات فوتسال جام رسانه نیز در دستور کار سازمان ورزش شهرداری تهران قرار دارد که از یکم تا ۱۷ مرداد سال جاری در مجموعه یادگار امام برگزار خواهد شد. همچنین، همایش‌های کوهپیمایی نیز در دستور کار قرار دارد که در راستای احیای کانون‌های محلات کوهپیمایی در روز ۱۲ شهریور سال جاری اجرا می‌شود.

اوجاقی گفت: احیای ورزش‌های سنتی، آئینی و باستانی و ملی نیز از دیگر فعالیت‌های سازمان ورزش شهرداری تهران است که در این راستا همایش آئین پهلوانی را نیز در روز ولادت پیامبر (ص) برگزار می‌کنیم. همچنین، به دنبال برگزاری یک همایش بزرگ زورخانه‌ای و باستانی هستیم که با حضور هزار و ۲۰۰ ورزشکار برگزار خواهد شد.

وی بیان کرد: مسابقات دومیدانی بزرگ شهر تهران از دیگر فعالیت‌هایی است که در نظر گرفته شده است. این مسابقه روز ۲۷ مهر سال جاری برگزار می‌شود. در هفته تربیت بدنی نیز نمایشگاه ورزش شهروندی در بوستان گفت‌وگو برپا خواهد شد. در بخش جانبازان و معلولان یا همان پارا قهرمان شهر نیز چهار مجموعه اختصاصی در حال تجهیز است تا این عزیزان نیز بتوانند از امکانات ورزشی به خوبی بهره‌گیری کنند. مسابقات پارا قهرمان شهر نیز امسال برای دومین دوره در تهران برگزار خواهد شد.

رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران تصریح کرد: امسال مسابقات فوتسال جام رمضان نیز پیش از پایان سال و همزمان با آغاز ماه رمضان در شهر تهران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما