شناسهٔ خبر: 66983532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

گرما، باد و سهل‌انگاری، عامل آتش‌سوزی‌ مزارع کشاورزی گلستان

گنبدکاووس- ایرنا- گلستان به عنوان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور این روزها تحت تاثیر عواملی مانند گرما، وزش باد و سهل‌انگاری با چالش جدی آتش‌سوزی در مزارع کشاورزی و به طور عمده گندم مواجه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، استان مرزی و شمالی گلستان یکی از قطب‌های کشاورزی کشور به شمار می‌رود و سالانه بیش از ۹۰ نوع گیاه زراعی و باغی در این خطه تولید می‌شود که بیشترین آن با افزون بر یک میلیون تن به گندم اختصاص دارد که این روزها با افزایش گرمای هوا شاهد برداشت آن هستیم.

با وجود هشدارهای مکرر متولیان نسبت به آتش نزدن کاه و کلش در زمین‌های کشاورزی بعد از برداشت محصول و رعایت نکات ایمنی برای جلوگیری از ایجاد جرقه در اثر اتصالات برق و یا اگزوز خودروها در شرایطی که این روزها گلستان درگیر گرما و وزش باد است باز هم در چند روز گذشته چندین مورد وقوع آتش سوزی در شهرستان‌های گمیشان، کلاله، گنبدکاووس، بندرگز و گالیکش و همچنین امروز در آق‌قلا گزارش شد.

ممنوعیت آتش زدن نباتات در مزارع کشاورزی

بر اساس ماده ۴۵ قانون حفظ و احیای منابع طبیعی، آتش زدن نباتات در مزارع کشاورزی و باغات داخل یا مجاوز جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع اعلام شده است.

به اعتقاد کارشناسان سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی موجب تخریب زمین‌های کشاورزی، از بین رفتن ریزمغذی‌های موجود در خاک، آلودگی هوا، پراکندگی سموم شیمیایی در هوا و کاهش حاصلخیزی و افزایش درصد فرسایش خاک می‌شود.

کاه و کلش جزیی از محصولات کشاورزی است که باید برای مصارف تغذیه دام، منبع سوخت و تولید انرژی، تولید پروتئین، کودهای آلی و حاصلخیزی خاک از آن استفاده شود و آتش‌زدن آن علاوه بر هدر دادن ثروت ملی، عواقب تخریبی زیادی برای محیط زیست به همراه دارد.

آتش سوزی در بالغ بر ۱۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی آق‌قلا

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان گفت: با دریافت گزارش مبنی بر آتش سوزی در مزارع کشاورزی روستای «شور حیات» آق‌قلا تمام ظرفیت دستگاه‌های مرتبط از جمله آتش نشانی، نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست برای کمک به اطفای حریق به محل اعزام شدند.

نعمت‌الله حاجی‌زاده بر اساس برآورد اولیه، وسعت این آتش سوزی را افزون بر ۱۰۰ هکتار اعلام کرد و افزود: با وجود وزش باد شدید با تلاش نیروهای آتش نشانی، مردم محلی و نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست این حریق در کمترین زمان مهار شد.

وی ادامه داد: همچنین ۲ مورد آتش سوزی شب گذشته به وسعت ۱۵ و ۲ هکتار به ترتیب در زمین‌های کشاورزی بندرگز و گالیکش هم با تلاش نیروهای اعزامی خاموش شد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری گلستان یادآور شد: نیروهای آتش نشانی از جمعه هفته گذشته تا بعد از ظهر شنبه (دیروز) موفق به خاموش کردن آتش سوزی در ۶۹ هکتار از زمین‌های کشاورزی گمیشان، کلاله و گنبدکاووس شدند.

حاجی‌زاده، سهل انگاری انسانی را عامل اصلی آتش‌گرفتن مزارع کشاورزی دانست و گفت: با توجه به افزایش دما در منطقه و همزمانی آن با برداشت محصولات کشاورزی، از جهادکشاورزی استان خواسته شده به بهره‌برداران توصیه کنند کاه و کلش را آتش نزنند.

وی افزود: با توجه به صدور هشدار نارنجی هواشناسی مبنی بر وزش شدید باد در گلستان به ویژه نواحی شرق، دستگاه‌های خدمات‌رسان از روز گذشته به حالت آماده‌باش درآمدند.

وزش باد با سرعت ۹۰ کیلومتر در بندرترکمن

طبق آخرین اعلام هواشناسی، بیشترین سرعت وزش باد از بامداد امروز تاکنون با ۹۰ کیلومتر بر ساعت مربوط به بندرترکمن است.

کارشناس هواشناسی گلستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به تداوم وزش باد، گفت: وزش باد به نسبت شدید تا شدید همراه با خیزش گرد و خاک محلی تا عصر امروز به تناوب ادامه خواهد داشت.

سمیه ملاحی افزود: علاوه بر آن تا فردا رشد ابر، همراه با کاهش دما و در ساعات عصر و شب رگبار پراکنده برای استان گلستان دور از انتظار نیست.

وی گفت: از فردا تا اواخر هفته آسمان گلستان آفتابی و وضعیت جوی به نسبت پایدار پیش بینی می‌شود.

نظر شما