شناسهٔ خبر: 66982973 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هشدار به سیاست‌مداران انگلیسی؛

اخبار جعلی صوتی می‌تواند انتخابات انگلیس را از مسیر اصلی خارج کند

تولید اخبار جعلی (دیپ‌فیک) صوتی، ارزان‌تر از نمونه‌های ویدئویی و حذف و تکذیب آن سخت‌تر است. ، کارشناسان انگلیسی هشدار می‌دهند که سیاستمداران این کشور با توجه به در پیش بودن انتخابات، باید برای مواجهه با دیپ فیک ها آماده باشند.

صاحب‌خبر -
اخبار جعلی صوتی می‌تواند انتخابات را از مسیر اصلی خارج کند
 
صدایی که به دیپ‌فیک تبدیل شد
 
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از اسکای‌نیوز، هم اکنون روش‌های متعددی برای دخالت در انتخابات در سراسر جهان وجود دارد. از آنجایی که دیپ‌فیک‌های هوش مصنوعی می‌توانند در انتخابات آثار مخربی داشته باشند، کارشناسان هشدار می‌دهند که سیاستمداران انگلیسی باید برای مواجهه با آنها آماده باشند.
 
«مایک نارویی» یکی از سیاستمداران انگلیسی از نحوه عملکرد نرم‌افزار صوتی هوش مصنوعی «ControlAI» در حال ضبط روی لپ‌تاپ خود می‌گوید: من در پاسخ به این سوال که «برای صبحانه چه خورده‌اید؟» حدود ۱۵ ثانیه درباره نان تست، قهوه و حضور در یک دفتر اداری صحبت کردم، اما در عرض چند ثانیه، صدای خودم را شنیدم که چیزی کاملاً متفاوت می‌گوید.
 
او افزود: دیپ‌فیک‌ها می‌توانند بسیار شبیه واقعیت باشند. اخبار جعلی این توانایی را دارند که سیاست ما را مختل کنند و به اعتماد افراد به فرآیند دموکراتیک آسیب بزنند. «مایک نارویی» ادامه داد: در این آزمایش ما از نرم‌افزار رایگانی استفاده کرده‌ایم که هیچ مهارت فنی پیشرفته‌ای برای استفاده از آن لازم نیست و کل کار به زمان زیادی نیاز ندارد.
 
امسال (میلادی) که قرار است حدود دو میلیارد نفر از مردم در کشور‌های بسیاری از جمله هند، آمریکا و انگلیس برای شرکت در انتخابات پای صندوق‌های رای حاضر شوند، نگرانی‌های بسیاری درباره دیپ‌فیک‌ها و تأثیر آنها بر انتخابات مطرح می‌شود. «سر کر استارمر» یکی از اعضای حزب کارگر انگلیس در کنفرانس پارسال این حزب هدف همین اخبار جعلی قرار گرفت و متهم به اهانت به کارمندان شد.
 
«صادق خان» شهردار لندن هم هدف دیپ‌فیک‌ها قرار گرفته است. در این اتفاق صدا‌های جعلی از او منتشر شد که در آن اظهارات تحریک‌آمیزی مطرح می‌کرد. «سیاران مارتین» مدیر سابق مرکز ملی امنیت سایبری انگلیس در این زمینه می‌گوید: راستی‌آزمایی و حذف ویدئو‌های جعلی، از نمونه‌های صوتی راحت‌تر است.
 
او افزود: من به شدت درباره جعل صدا نگران هستم، زیرا دیپ‌فیک‌های صوتی به شکل شگفت‌انگیز و البته نگران‌کننده‌ای آسان ساخته می‌شوند و می‌توانند بر انتخابات اثر بگذارند. به نظر او، یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های اخبار جعلی، یک فایل صوتی از «جو بایدن» است که در جریان انتخابات مقدماتی ایالت «نیوهمپشایر» در آغاز سال میلادی منتشر شد. دراین فایل صوتی جعلی، بایدن از رأی‌دهندگان آمریکایی خواست در خانه بمانند و آرای خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری در ۵ نوامبر ۲۰۲۴ (۱۵ آبان ۱۴۰۳) ذخیره کنند.
 
مدتی بعد، یک مشاور سیاسی مسئولیت تولید این صوت جعلی را بر عهده گرفت و به پرداخت ۶ میلیون دلار جریمه محکوم شد.
 
اخبار جعلی صوتی می‌تواند انتخابات را از مسیر اصلی خارج کند
 
«سیاران مارتین» 
 
«مارتین» که استاد دانشگاه آکسفورد است، می‌گوید: این فایل جعلی صوتی یک تقلید بسیار معتبر از صدای بایدن بود و شواهد نشان می‌دهد که باعث گمراهی بسیاری شد. وی در ادامه افزود: تولید فایل صوتی هدفمند، احتمالاً بزرگترین تهدید انتخاباتی در حال حاضر است و فعلا هیچ راه‌حلی برای مقابله با آن وجود ندارد.
 
«مارتین» به قانونگذاران انگلیسی هشدار داده که هر چه زودتر قوانین مرتبط با این موضوع را تصویب و مشکل را برطرف کنند. وی تاکید کرده که آنچه انگلیس اکنون نیاز دارد، مجموعه‌ای از افراد مسئول و آگاه و نیز قوانین عملیاتی در بخش‌های مختلف نظام انتخاباتی برای کاهش آسیب‌های ناشی از اخبار جعلی است. در راستای مقابله با خبر‌های جعلی، جلسات منظمی با رسانه‌های اجتماعی در طول دوره قبل از انتخابات برگزار می‌شود چرا که بر اساس قانون ایمنی آنلاین، شرکت‌های فناوری ملزم هستند که چنین محتوایی را حذف کنند. 
 
صاحبنظران نگران هستند که دیپ‌فیک‌ها را نه تنها بازیگران خارجی بلکه خود احزاب سیاسی انگلیس هم استفاده کنند. «پولی کورتیس» مدیر اجرایی اندیشکده «دموس» بر لزوم تدوین مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی تاکید می‌کند. به گفته «پولی کورتیس»، این خطرناک است که بازیگران خارجی، احزاب سیاسی و حتی مردم عادی قادرند با استفاده از هوش مصنوعی محتوا تولید کنند؛ این شرایط یعنی همه چیز از راست گرفته تا دروغ با هم ترکیب می‌شود.
 
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم تولیدکنندگان ابزار‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و دولت موافقت کنند که محتوا‌های ساخته شده با هوش مصنوعی مولد را تقویت نکنند و زمانی که از آن استفاده می‌شود، آن را برچسب‌گذاری کنند. «پولی کورتیس» تاکید کرد: این فناوری بسیار جدید است و استفاده غیرقانون‌مدارانه آن ممکن است به نشر اطلاعات نادرست در انتخابات کمک کند و بر اعتماد مردم تأثیر بگذارد.
 
سال گذشته، چند ساعت قبل از پایان رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری اسلواکی، یک فایل جعلی صوتی از یکی از نامزد‌ها در فضای مجازی پخش شد که ادعا می‌کرد در انتخابات تقلب کرده است. بعد از انتشار این فایل جعلی، او به شدت شکست خورد و حریفش پیروز انتخابات شد.
 
دولت انگلیس در اوایل سال جاری میلادی برای مقابله با تهدیدات ناشی از اخبار جعلی هوش مصنوعی، در همکاری با پلیس و آژانس‌های امنیتی این کشور یک واحد امنیتی - انتخاباتی مشترک ایجاد کرد. سخنگوی دولت انگلیس در این زمینه گفت: امنیت بسیار مهم است و ما آماده‌ایم تا از یکپارچگی انتخابات و محافظت از آن در برابر هرگونه دخالت احتمالی حفاظت کنیم.به گفته او، قانون امنیت ملی انگلیس حاوی ابزار‌هایی برای مقابله با تهدیدات انتخاباتی جعلی است و شبکه‌های اجتماعی هم باید فعالانه علیه محتوا‌هایی با هدف تداخل در انتخابات اقدام کنند.
 
با این حال، سرعت پیشرفت فناوری هوش مصنوعی بیانگر این است که دولت‌ها باید همیشه یک قدم جلوتر از آنهایی باشند که قصد استفاده از اخبار جعلی و اطلاعات نادرست برای اثرگذاری بر انتخابات را دارند.
 
انتخابات عمومی انگلیس برای تعیین اعضای مجلس عوام، قرار است روز پنجشنبه ۴ جولای ۲۰۲۴ (۱۴ تیرماه) برگزار شود. این انتخابات، اولین انتخابات عمومی پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۰ است. 
 
رأی‌دهندگان در سراسر انگلیس، همه ۶۵۰ عضو مجلس عوام را برای یک دوره انتخاب خواهند کرد. حزبی که اکثریت را در عوام به دست آورد، دولت بعدی را تشکیل می‌دهد و رهبر آن، نخست‌وزیر خواهد بود.انتخابات در انگلیس هر پنج سال برگزار می‌شود.

نظر شما