شناسهٔ خبر: 66880085 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

همزمان با انتخابات مجلس اروپا، رقابت برای شناسایی اخبار جعلی آغاز شد

در دو هفته پایانی مبارزات انتخاباتی پارلمان اروپا، رسانه‌های خبریِ این قاره یک رقابت برای راستی‌آزمایی اظهارات سیاسی نامزد‌ها به راه انداختند.

صاحب‌خبر -
همزمان با انتخابات مجلس اروپا، رقابت بر سر شناسایی اخبار جعلی آغاز شد
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از داچ نیوز، این طرح برای شناسایی و مقابله با اطلاعات نادرست سازماندهی شده است.
رسانه‌های شرکت‌کننده در این طرح، از امروز (دوشنبه) تا روز برگزاری انتخابات پارلمان اروپا، در ۶ ژوئن (۱۷ خرداد) در هلند و ۹ ژوئن (۲۰ خرداد) در بلژیک، نتایج بررسی‌ها را به صورت روزانه منتشر خواهند کرد.
«گریت دی کرین» سردبیر VRT NEWS یکی از رسانه‌های شرکت‌کننده در این طرح گفت: پیوستن خبرنگاران از ۸ سازمان خبری مختلف برای بررسی واقعیت واقعاً بی‌سابقه است.
Benedmo بخشی از رصدخانه رسانه‌های دیجیتال اروپایی (Edmo) است؛ شبکه‌ای از سازمان‌هایی که بر انتشار اطلاعات نادرست در ۲۸ کشور نظارت و به مردم کمک می‌کنند محتوای قابل اعتماد را با کمپین #BeElectionSmart پیدا کنند.
رصدخانه رسانه‌های دیجیتال اروپایی (Edmo) قبل از برگزاری انتخابات اتحادیه اروپا، یک به‌روزرسانی روزانه منتشر و روند‌های فعلی اطلاعات نادرست را شناسایی می‌کند.
در ماه آوریل (فروردین-اردیبهشت)، سازمان‌های عضو این رصدخانه رسانه‌ای هزار و ۷۱۶ مقاله راستی‌آزمایی منتشر کردند که از این تعداد، ۱۶۷ مقاله (۱۰ درصد) به اطلاعات نادرست مربوط به اوکراین پرداختند.
همچنین ۱۸۸ مورد (۱۱ درصد) به اطلاعات نادرست مربوط به اتحادیه اروپا مربوط می‌شدند، ۱۸۵ مورد دیگر (۱۱ درصد) درباره تغییرات آب و هوایی، ۱۶۹ مورد (۱۰ درصد) درباره جنگ غزه و ۱۰۰ مورد (۶ درصد) از این آمار درباره ویروس کرونا بودند.
«انزو پانیزیو» که به‌روزرسانی‌های Edmo را مدیریت می‌کند، گفت: اطلاعات نادرست بر چرخه اخبار تاثیر می‌گذارد.
وی افزود: به نظر می‌رسد هلند کمتر از کشور‌هایی مانند اسپانیا تحت تأثیر اطلاعات نادرست قرار می‌گیرد، در حالیکه در معرض انتشار همان روایت‌ها درباره مهاجرت، تغییرات آب و هوایی و مسائل اتحادیه اروپاست.
«دلفین کولارد» معاون سخنگوی پارلمان اروپا هم عنوان کرد که انتشار اطلاعات نادرست از سه الگوی اصلی پیروی می‌کند:
یکی نشان می‌دهد که در انتخابات تقلب شده یا با تقلب به خطر افتاده است.
هدف دیگر، سرکوب رأی، ارائه دستورالعمل‌های گمراه‌کننده درباره نحوه رأی دادن یا دلسرد کردن گروه‌های خاص از مشارکت است.
و مورد سوم به دنبال دو قطبی‌کردن بحث و مصادره به نفع هر موضوع مهمی مانند کرونا، جنگ اوکراین یا مهاجرت شهروندان و ایجاد بی‌اعتمادی به پارلمان اروپاست.
دولت هلند در سال ۲۰۲۲ راهبرد خود را برای مقابله با اطلاعات نادرست ارائه کرد.
سخنگوی وزارت امور داخلی این کشور گفت: وظیفه اصلی دولت‌ها نیست که پیام‌ها را اطلاعات نادرست بدانند، اما رسانه‌های مستقل و محققان نقش مهمی در این زمینه دارند.
به گفته این مقام هلندی، هنگامی که انتشار اطلاعات نادرست خطر بزرگی ایجاد می‌کند، دولت می‌تواند فعالانه با آن مقابله کند، اما مهم است که شهروندان هم بدانند چگونه اطلاعات نادرست را خودشان تشخیص دهند.
«دلفین کولارد» معاون سخنگوی پارلمان اروپا می‌گوید انتخابات قطبی‌تر و محیط اطلاعاتی برای تضعیف دموکراسی پارلمانی پیچیده‌تر شده است. 
او می‌افزاید که اتحادیه اروپا اقدامات متعددی را برای رسیدگی به این مشکل انجام داده است.
بر اساس قانون خدمات دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی در حال حاضر برای مقابله با اطلاعات نادرست یا محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی باید برچسب‌گذاری شوند و منابع تبلیغات سیاسی هم باید شفاف‌تر باشند.
 
دخالت خارجی
ریاست شورای اتحادیه اروپا که در حال حاضر در اختیار بلژیک است، در این راستا یک طرح را به عنوان اقدامی واکنشی برای بهبود تبادل اطلاعات در زمینه مداخله خارجی در انتخابات اروپا بین کشور‌های عضو این اتحادیه ایجاد کرده است.
در سال‌های گذشته دو کمیته ویژه به مداخله خارجی در فرآیند انتخابات اتحادیه اروپا پرداختند و رویکرد کل جامعه را برای رسیدگی به اطلاعات نادرست بررسی کردند.
«دلفین کولارد» معاون سخنگوی پارلمان اروپا در پاسخ به این سوال که اگر سیاستمداران اطلاعات نادرست منتشر کنند چه؟ می‌گوید: مردم می‌توانند با یک موضع سیاسی واقعی موافق یا مخالف باشند، اما اقدامات ما مربوط به مواضع و نظرهای سیاسی نیست، بلکه مربوط به ایجاد کمپین‌ها یا اقداماتی است که اطلاعات را تحریف و برای مردم سردرگمی ایجاد می‌کنند.

نظر شما