شناسهٔ خبر: 67320643 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

قدیمی ترین قبرستان جهان، توسط انسان ها ساخته نشده است

دیرینه شناسان موفق شده‌اند قدیمی ترین قبرستان جهان را در آفریقای جنوبی کشف کنند. هرچند که این قبرستان توسط انسان ساخته نشده است. این اتفاق اسرار جدیدی را از گذشته زمین فاش می‌کند.

صاحب‌خبر -

برخی از دانشمندان تصور می‌کنند که ما اولین تمدن پیشرفته کره زمین نیستیم. به باور این افراد تمدن دیگری نیز پیشتر در زمین به‌وجود آمده و به‌دلایلی منقرض شده است. البته مدارک محکمی در این رابطه پیدا نشده بود. هرچند که اخیرا قدیمی ترین قبرستان جهان کشف شده است.

قدیمی ترین قبرستان جهان برخی از باورهای پیشین را رد می‌کند

قدیمی ترین قبرستان جهان، توسط انسان ها ساخته نشده است

اگر انتظار داشتید که قدیمی ترین قبرستان جهان مربوط به تمدن دیگری باشد و در انتها داستان به یوفو و موجودات فضایی برسد، باید شما را ناامید کنیم. این قبرستان به یکی از گونه‌های منقرض شده از سرده انسان‌تباران تعلق دارد. گونه‌ای که مغز نسبتا کوچکی داشته است و تصور می‌شد قادر به انجام رفتارهای پیچیده نباشد.

به گزارش گجت نیوز، ماجرا از سال ۲۰۲۳ شروع شد. زمانی که گروهی از دیرینه‌شناسان به‌ سرپرستی Lee Berger باقیمانده‌های انسان نالدی را در عمق ۳۰ متری زمین پیدا کردند. انسان نالدی یک گونه انسان‌تبار از عصر عجر بود که گاهی روی درختان زندگی می‌کرد. باقیمانده‌های آنها زیر یک مجموعه غار در منطقه گهواره نوع بشر کشف شد. این منطقه در آفریقای جنوبی قرار دارد و در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است.

پیشتر تصور می‌شد که قدیمی ترین قبرستان جهان با قدمت ۱۰۰ هزار سال به انسان خردمند (Homo Sapiens) تعلق دارد. هرچند که کشف جدید دیرینه‌شناسان بسیار قدیمی‌تر است. همچنین کشف جدید باورهای پیشین دانشمندان را در مورد تکامل انسان به چالش می‌کشد. آنها بر این باور بودند که پس از افزایش ابعاد مغز، انسان تباران توانسته‌اند فعالیت‌های معناداری همچون تدفین مردگان را انجام دهند.

قدیمی ترین قبرستان جهان، توسط انسان ها ساخته نشده است

هرچند حالا مشخص شده است که قدیمی ترین قبرستان جهان به انسان نالدی تعلق دارد و مربوط به ۲۰۰ هزار سال پیش است. انسان نالدی حدود ۱.۵ متر قد داشت و اندازه مغز آن نیز فراتر از یک پرتقال نمی‌رفت. این انسان‌تبار از انگشتانی خمیده بهره می‌برد و می‌توانست با دستان خود ابزارهای گوناگون را حمل کند. همچنین پاهای انسان نالدی برای راه‌ رفتن تکامل یافته بودند.

کشف قدیمی ترین قبرستان جهان مفهوم خطی بودن تکامل انسان را به‌طور کامل زیر سوال برده است. در این قبرستان باقیمانده‌های ۵ فرد وجود دارد. نشانه‌های مختلف نیز نشان می‌دهند که این گونه انسان‌تبار به‌صورت کاملا عامدانه چاله‌ای را کنده و سپس آن را پر کرده است. البته دفن مردگان تنها رفتار پیچیده انسان نالدی نیست.

دیرینه‌شناسان موفق شده‌اند در یکی از ستون‌های نزدیک نیز علامتی مشابه هشتگ را مشاهده کنند. این مورد نشان می‌دهد که انسان نالدی توانایی درک اشکال هندسی را داشته است. برای یادآوری باید گفت که انسان نالدی بین کپی یا همان میمون انسان‌نما (Ape) و انسان مدرن قرار می‌گیرد.

قدیمی ترین قبرستان جهان، توسط انسان ها ساخته نشده است

بدین‌ترتیب مي‌توان گفت که نه‌تنها انسان‌ها در انجام رفتارهای نمادین منحصر‌به‌فرد نیستند، بلکه شاید حتی برای اولین‌بار آنها را آغاز نکرده‌اند. دکتر Agustín Fuentes، استاد دیرینه‌شناسی دانشگاه پرینستن نیز باور مشابهی دارد.

وی تاکید می‌کند که اکثر دانشمندان تمایل ندارند باورهای پیشین خود در مورد نحوه تکامل انسان را تغییر دهند. به‌باور آنها انسان همزمان با افزایش ابعاد مغز پیشرفته‌تر شده است. هرچند که احتمال دارد تدفین، کارهای معنی‌دار و حتی هنر تاریخچه‌ای بسیار پیچیده‌تر، پویاتر و قدیمی‌تر از انسان مدرن داشته باشد.

با همه این توضیحات دکتر Carol Ward، استاد انسان‌شناسی دانشگاه میزوری باور دیگری دارد. به‌باور وی ممکن است خطوط و نقوش روی ستون‌های غار در زمان دیگری توسط انسان‌های خردمند ایجاد شده باشند. وی همچنین معتقد است که باید توضیحات احتمالی دیگری را برای قدیمی ترین قبرستان جهان جستجو کرد. شاید انسان نالدی صرفا در تلاش برای رهایی از اجساد بوده باشد.

نظر شما