شناسهٔ خبر: 67074540 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو رصدخانه رسانه‌های دیجیتال اروپایی:

انتشار خبر‌های جعلی باعث تضعیف اعتماد و کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود

با شروع انتخابات پارلمانی اروپا، رای‌دهندگان در معرض اخبار جعلی متعددی درباره قوانین رای‌گیری قرار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -
انتشار خبر‌های جعلی باعث تضعیف اعتماد و کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود
 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، دویچه‌وله به چهار ادعای رایج با هدف ایجاد اختلال در روند رای‌گیری از مردم در انتخابات پارلمانی اروپا پرداخته است.
 
بسیاری از رای‌دهندگان، از انبوه اطلاعات جعلی درباره انتخابات پارلمانی اروپا که از ششم تا نهم ژوئن (۱۷ تا ۲۰ خرداد) در حال برگزاری است، نگران هستند. 
 
«توماسو کانتا» از اعضای رصدخانه رسانه‌های دیجیتال اروپایی (EDMO) می‌گوید انتشار ادعا‌های نادرست باعث تضعیف اعتماد به نهاد‌های دولتی و کاهش مشارکت رای‌دهندگان می‌شود.
 
بیش از ۳۶۰ میلیون شهروند در ۲۷ کشور اروپایی واجد شرایط رای‌دادن در انتخابات پارلمان اروپا هستند. دویچه‌وله برای بررسی واقعیت، چهار ادعای نادرست درباره روند انتخابات را بررسی کرد.
 
*حفظ محرمانه‌بودن آرا
ادعا: «رای بدون امضا باطل است»
نتیجه بررسی: نادرست
 
اخیراً تصویری که به نظر می‌رسد بخشی از کمپین انتخاباتی حزب «آلترناتیو برای آلمان» یا همان (AfD) است در فضای مجازی دست به دست می‌شود که در آن عبارت «برای جلوگیری از تقلب در انتخابات، رای را امضا کنید» درج شده است.
 
هدف از انتشار این تصویر، به اشتباه انداختن رای‌دهندگان است چرا که یک برگه رای در واقع با امضا نامعتبر می‌شود.
 
اگرچه قانون انتخابات فدرال آلمان به صراحت به امضای برگه‌های رای اشاره نمی‌کند، اما به وضوح بیان می‌کند که هر برگه رای حاوی ضمیمه یا نشان، نامعتبر است.
 
دفتر افسر فدرال که مسئول نظارت بر سازماندهی و اجرای صحیح انتخابات در آلمان است، می‌گوید یک برگه رای نباید امضا شود، چرا که امضای برگه رای توسط فرد رای‌دهنده، محرمانگی را به خطر می‌اندازد و منجر به بی‌اعتبارشدن آن می‌شود.
 
*کمک به رای‌گیری از افراد کم‌بینا
 
ادعا: «برگه‌های رای سوراخ‌شده یا آسیب‌دیده باطل است»
بررسی واقعیت: نادرست
 
انتشار خبر‌های جعلی باعث تضعیف اعتماد و کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود
 
یکی از کاربران آلمانی در «تیک تاک» نوشت: من برای رای‌گیری پُستی درخواست دادم و اسناد را دیروز دریافت کردم. همانطور که می‌بینید، برگه سوراخ شده و از ابتدا نامعتبر است.
 
یک قانون بین‌المللی وجود دارد که بر اساس آن، اسناد رسمی نباید آسیب ببینند. این شامل سوراخ‌شدن یا گوشه‌های آسیب‌دیده است. 
 
این پست شامل تصاویری از برگه‌های رای مختلف است، اما هیچکدام ربطی به انتخابات کنونی اروپا ندارند و برای انتخاباتی که سال ۲۰۲۱ در ایالت «بادن-وورتمبرگ» آلمان برگزار شد، مورد استفاده قرار گرفتند.
 
این ادعا که سوراخ‌شدن یا آسیب‌دیدن، یک برگه رای را باطل می‌کند، نادرست است.
 
به گفته یک مسئول انتخاباتی، الگوی رای کمکی است که رای‌دهندگان نابینا و دارای اختلال بینایی شدید با آن می‌توانند محتوای برگه رای را با انگشتانشان بخوانند و به طور مستقل و مخفیانه در یک مرکز رای‌گیری یا از طریق پست رای دهند.
 
در مقررات انتخاباتی فدرال، تصریح شده که گوشه سمت راست بالای برگه رای باید بریده شود تا امکان استفاده از الگو‌های رای فراهم شود.
 
پس از تکمیل، برگه‌های رای نمونه باید بلافاصله در اختیار آن دسته از انجمن‌های نابینایان قرار گیرد که تمایل خود را برای تولید الگو‌های رأی ابراز کرده‌اند.
 
انتشار خبر‌های جعلی باعث تضعیف اعتماد و کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود
 
*دعوا بر سر برگه‌های رای که به درستی علامت‌گذاری شده‌اند
 
ادعا: اگر علامت‌ها به لبه‌های دایره برخورد کنند یا خارج شوند، برگه رای باطل اعلام می‌شود.
بررسی واقعیت: گیج‌کننده
 
تعداد زیادی پست در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که چگونه رای‌دهندگان می‌توانند برگه‌های رای خود را به درستی علامت‌گذاری کنند.
 
اینها نشان می‌دهند که اگر علامت ضربدر از لبه‌های کادر در برگه رأی‌گیری یا دایره‌ای خارج شود، رأی نامعتبر تلقی می‌شود. اما این ادعا نادرست است.
 
بند ۱۶ قانون انتخابات اروپا تصریح می‌کند که رای‌دهنده، رای خود را به گونه‌ای به صندوق می‌اندازد که با درج صلیب در برگه رای یا به طریق دیگری به وضوح مشخص کند که رأیش برای کدام نامزدی در نظر گرفته شده است.
 
معمولاً سایر نماد‌ها نیز قابل قبول در نظر گرفته می‌شوند و علامت‌گذاری فراتر از لبه دایره نیز لزوماً رأی را باطل نمی‌کند.
 
* بیان نظر شخصی ممنوع
 
این قانون خاطرنشان می‌کند که فقط آن برگه‌هایی که قصد رأی‌دهنده را با قطعیت نشان نمی‌دهند، یا حاوی ضمیمه یا علامت رأی‌دهنده هستند، باطلند.
 
ضمایم یا علامت‌های غیرمجاز شامل اظهارات انتقادی با ماهیت کلی در کنار علامت‌گذاری، دلایل رأی‌دادن، نظرات و احساسات درباره انتخابات است.
 
ادعای دیگر، مبنی بر اینکه به مقامات انتخاباتی دستور داده شده که در صورت علامت‌گذاری دایره‌ها با علامت صلیب، آرای AfD (حزب آلترناتیو برای آلمان) را باطل اعلام کنند، هم بار‌ها رد شده است؛ چه قبل از انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ و چه انتخابات فدرال این کشور در سال ۲۰۱۷.
 
*حزب راست افراطی آلمان (AfD) از گروه پارلمانی اتحادیه اروپا اخراج شد؟
 
ادعا: "AfD از انتخابات اروپا کنار گذاشته شده است.
بررسی واقعیت: نادرست
 
در ۲۴ ماه مه (چهارم خرداد) پستی در فیسبوک منتشر شد که مدعی شد حزب راست افراطی AfD از رقابت در انتخابات اروپا کنار گذاشته شده است.
 
در حقیقت، AfD اخیراً از گروه هویت و دموکراسی پارلمان اروپا که گفته بود می‌خواهد از رادیکال‌ترین عناصر حزبی آلمان فاصله بگیرد، اخراج شد، اما از شرکت در انتخابات منع نشده است.

نظر شما