شناسهٔ خبر: 66977216 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

شیرین‌ترین جشنواره چهارمحال و بختیاری در راه است

شهرکرد- ایرنا- گز یکی از شیرینی‌های مخصوص ایرانیان است که در بلداجی چهارمحال و بختیاری بخش عمده‌ای از این شیرینی ایرانی تولید و روانه بازار می‌شود و به دلیل وجود کارگاه‌های متعدد و فعالان تولیدکننده به عنوان پایتخت گز ایران شناخته می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، مرور صحفه‌های مجازی برخی از مغازه‌های بزرگ در کشورهای همسایه به ویژه در قسمت شیرینی و شکلات آنها، نشان می‌دهد که گز ایرانی در ویترین و قفسه‌های این مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها جا خوش کرده است یعنی این شیرینی در این کشورها مشتری خود را دارد.

به دلیل همین ویژگی شهر بلداجی در تولید انبوه شیرینی گز، قرار است یکی از شیرین‌ترین روزها و جشنواره‌های امسال در شهرستان بروجن برگزار شود.

شیرین‌ترین جشنواره چهارمحال و بختیاری در راه است

فرماندار بروجن در این زمینه می‌گوید: نخستین جشنواره ملی گز بلداجی نیمه دوم شهریورماه سال‌جاری در شهر بلداجی چهارمحال و بختیاری برگزار می‌شود که برگزاری این نوع جشنواره در تقویت صنعت گردشگری در رونق حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار است.

به‌گزارش خبرنگار ایرنا، فتاح کرمی شامگاه شنبه در نشست برنامه‌ریزی برگزاری نخستین جشنواره ملی گز بلداجی شهرستان بروجن تاکید کرد: در این راستا سنگ‌اندازی‌ها در حوزه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در بخش گردشگری باید برداشته شود که در این زمینه همکاری بخش خصوصی و دولتی باعث تسریع در روند توسعه می‌شود.

کرمی گز بلداجی را یک ویژند(برند) و کالای اقتصادی اعلام و تصریح کرد: برگزاری جشنواره‌ها باید خروجی مشخص داشته باشد تا بتوان به موفقیت دست یافت و مشکلات را رفع کرد.

امام‌ جمعه بلداجی نیز گفت: معرفی تولیدات و محصولات و کمک به تولیدکنندگان برای فروش محصول، کمک به ارتقای تولید و رفع موانع موجود، معرفی محصولات برتر و ایجاد رقابت بین تولیدکنندگان و شناساندن بیشتر گز بلداجی در این جشنواره مورد توجه قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محسن زمانی تاکید کرد: در این جشنواره تمامی تولیدکنندگان گز بلداجی حضور داشتند و مکان آن در شهر یا بخش بلداجی فراهم شود و از سوی دیگر تقویت زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری در بخش بلداجی در دستور کار قرار گیرد تا بتوان در حوزه گردشگری رونق ایجاد کرد.

شیرین‌ترین جشنواره چهارمحال و بختیاری در راه است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز کمک بخش خصوصی در راه‌اندازی بوم‌گردی‌ها، مجتمع‌ها و اردوگاه‌های گردشگری را ضروری دانست و افزود: ورود گردشگران به هر منطقه باعث تحول و رونق اقتصادی مناطق مختلف می‌شود به همین دلیل برگزاری جشنواره گز بلداجی در جذب گردشگر موثر است.

علیرضا جیلان تصریح کرد: هم‌اکنون ۷۰ بوم‌گردی فعال در چهارمحال و بختیاری وجود دارد و به همین تعداد موافقت اصولی صادر شده است که تا دو سال آینده تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

شیرین‌ترین جشنواره چهارمحال و بختیاری در راه است

رییس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این کمیسیون به‌منظور تسریع در رونق گردشگری استان همراهی مطلوبی با اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد و برای جشنواره گز نیز اعلام آمادگی می‌کند.

سید سعید فیاضی تاکید کرد: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی مشکلات حوزه گردشگری را بررسی، پیگیری و رفع می‌کند.

سید احمد علوی از مشاوران اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: این اتاق به‌دنبال تحقق اهداف توسعه‌ای استان است و دعوت از بزرگان، تجار و پیشکسوتان گز و سفرای کشورهای مقصد صادراتیدر جشنواره ملی گز بلداجی نقش مهمی در معرفی این محصول دارد.

وی افزود: تشکیل انجمن گز در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به تسریع در روند رفع مشکلات این حوزه کمک می‌کند و تشکیل زنجیره غذایی گز در دستور کار قرار گیرد تا درآمدزایی فعالان این حوزه رونق یابد.

مشاور اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: زنجیره گردشگری در هر شهر و شهرستان تشکیل می‌شود و در این راستا تاکنون نشست‌های فارسان و کوهرنگ برگزار شده است و در بقیه شهرستان‌ها هم انجام خواهد شد.

مسعود آگشته تاکید کرد: نتیجه و خروجی جشنواره ملی گز بلداجی باید مطلوب و خوشایند تولیدکنندگان و در راستای رفع مشکلات آنان باشد.

وی افزود: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری به‌دنبال ملی بودن جشنواره‌هایی مانند گز بلداجی در قالب رویدادهای سالانه با دبیرخانه دائمی است که باعث افزایش ورود گردشگران می‌شود و رسانه‌ها به اخبار کیفیت گز بلداجی توجه کنند.

بخشدار بلداجی نیز گفت: هم‌اکنون ۱۲۰ کارگاه تولید گز در این شهر پروانه فعالیت دارد که تنها ۲۰ کارگاه فعال است.

حمیدرضا شعبانی‌نژاد تاکید کرد: کمک برای فعال شدن بقیه کارگاه‌ها به تولید بیشتر، اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی کمک می‌کند.

شیرین‌ترین جشنواره چهارمحال و بختیاری در راه است

شهردار بلداجی نیز گفت: پیشنهاد نام‌گذاری میدان یا خیابان در تهران به‌نام گز بلداجی داده شده است که آمادگی رونمایی هم‌زمان با رویداد گز وجود دارد.

فریبرز غیبی تاکید کرد: گردشگری صنعتی گز و بازدید از کارگاه‌ها و همچنین دعوت از صادرکنندگان برتر گز، پسته و گلاب کشور برای جشنواره ملی گز بلداجی در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: پایگاه ثابت برای رویداد گز پیش‌بینی ظود و درج جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد گز روی بسته‌های گردشگری در دستور کار است و ۱۵ شهریورماه به‌عنوان روز برگزاری جشنواره و رویداد ملی گز بلداجی پیشنهاد می‌شود.

به گزارش ایرنا، گز از تنقلات شیرین و فراورده‌های سنتی ایران به شمار می‌رود که تولید آن به دوره قاجاریه بازمی‌گردد و در زمان آقامحمدخان قاجار به عنوان کالای صادراتی به جهان عرضه شد و گز دارای معنای بسیاری است که مشهورترین آن نام درختچه‌ای است که در حدود ۳۰ گونه از آن تاکنون شناخته شده است.

گزانگبین معروف‌ترین گونه این درختچه است و در مناطق کویری در اطراف اصفهان و خوانسار و در برخی مناطق استان چهارمحال و بختیاری از جمله شهر بلداجی رشد می‌کند.

از عصاره درخت انگبین برای تولید گز استفاده می‌شود. این شرینی از قدیم با استفاده از مواد اولیه که بیشتر طبیعی بوده‌ با وسایل و روش‌های سنتی تولید می‌شده اما امروزه صادرات این محصول به خارج کشور منجر به درنظر گرفتن استانداردهایی برای تولید آن شده است.

گز برای نخستین بار در اصفهان از طریق مخلوط کردن شکر، گزانگبین، سفیده تخم‌مرغ و مغز پسته و بادام در دهه ۲۰ هجری شمسی تولید شد اما از آن زمان تاکنون یکی از مناطقی که توانسته نام و شهرت ویژه‌ای در تولید گز پیدا کند و بسیاری از بازارهای داخلی و حتی خارجی را به دست آورد، گز بلداجی است.

گز بلداجی سال‌ها است که به نام آشنایی در بین گزهای تولیدی کشور تبدیل شده و در سال ۱۳۹۱ موفق به کسب برند پدیده بلداجی شد و با شکل‌گیری خوشه گز صنعتی به جایگاه مهمی در کشور دست پیدا کرده است.

در سال‌های اخیر با کسب برند، گز بلداجی و توسعه کارگاه تولیدی گز و شکل‌گیری خوشه کسب و کار در این منطقه، برند گز بلداجی به برند معتبری در کشور تبدیل شده و امروز بسیاری از طرفداران این خوردنی خوشمزه پایتخت گز و بهترین نمونه‌های آن را با نام بلداجی می‌شناسند.

بلداجی از شهرهای شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری است و در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی بروجن قرار دارد.

نظر شما