شناسهٔ خبر: 66974440 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اولین گروه از نظامیان فرانسه در راه اوکراین

روزنامه جوان

خبر اعزام نظامیان فرانسوی به اوکراین از سوی مقامات روسی هم تأیید شده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اسناد امضا شده توسط الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین اشاره کرد که به مربیان فرانسوی حق قانونی برای بازدید از مراکز آموزشی ارتش اوکراین را می‌دهد

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: به رغم اظهارات مکرر دبیرکل ناتو درباره عدم اعزام نیرو به اوکراین، فرانسه از ائتلاف نظامی غرب جلو زده و یکجانبه تعدادی از نظامیان خود را برای آموزش راهی اوکراین کرده است؛ اقدامی که با هشدار‌های تند رهبران روسیه، می‌تواند تنش بین مسکو و غرب را تشدید کرده و جهان را وارد فضای جدیدی از ناامنی کند. 
به رغم هشدار‌های مسکو به غرب درباره دخالت‌های فزاینده در جنگ اوکراین، اعزام نظامیان فرانسوی برای کمک به جنگ با روسیه خبرساز شده است. الکسی گونچارنکو، عضو پارلمان اوکراین در صفحه ایکس به نقل از منابع مطلع نوشت که «اولین گروه از مربیان نظامی فرانسوی در راه اوکراین هستند.» وی توضیح بیشتری درباره تعداد نظامیان فرانسوی اعزامی به اوکراین و مأموریت آن‌ها ارائه نداد. هرچند اوکراین و فرانسه رسماً خبر اعزام نظامیان فرانسوی را تأیید نکرده‌اند، اما طی ماه‌های اخیر مقامات ارشد غربی از قبیل امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه بر لزوم حمایت همه‌جانبه برای پیروز نشدن روسیه در جنگ تأکید داشته‌اند. این خبر پس از آن منتشر شد که چند روز پیش وزرای دفاع فرانسه و اوکراین درباره اعزام کادر آموزشی فرانسوی رایزنی کردند. امانوئل ماکرون هم هفته گذشته گفت که به اوکراین اجازه می‌دهد از سلاح‌های فرانسوی برای حمله به داخل روسیه استفاده کند. 
خبر اعزام نظامیان فرانسوی به اوکراین از سوی مقامات روسی هم تأیید شده است. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اسناد امضا شده توسط الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیرو‌های مسلح اوکراین اشاره کرد که به مربیان فرانسوی حق قانونی برای بازدید از مراکز آموزشی ارتش اوکراین را می‌دهد. به گزارش خبرگزاری تاس، زاخارووا گفت: «گزارش‌هایی مبنی بر اینکه فرانسه در حال آماده شدن برای اعزام نیرو‌های خود به اوکراین است، در حال تأیید است. مایلم به این نکته اشاره کنم که ما چنین گزارش‌هایی را در ۳ آوریل اعلام کردیم. حتی اگر پاریس تلاش کند دخالت سربازان حرفه‌ای خود را در درگیری پنهان کند». 
علاوه بر فرانسه، سایر اعضای ائتلاف ناتو هم به دنبال اعزام نیرو‌های آموزشی به اوکراین هستند. اینگریدا سیمونیت، نخست‌وزیر لیتوانی دیروز اعلام کرد که این کشور آمادگی دارد در صورت لزوم، برای آموزش نظامیان ارتش اوکراین به این کشور نیرو بفرستد. سیمونیت به شبکه بلومبرگ گفت: «ما قبل از تجاوز، به نظامیان اوکراینی آموزش می‌دادیم و این یک همکاری طولانی است. ما به آن‌ها در کشور‌های طرف ثالث آموزش می‌دهیم و در لیتوانی هم این کار را می‌کنیم. اگر لازم باشد در مشارکت با دیگر کشور‌ها شاید به آن‌ها در اوکراین هم آموزش بدهیم.» در روز‌های اخیر برخی رسانه‌ها گزارش دادند که دولت امریکا نیز به اوکراین مجوز داده از تسلیحات این کشور برای حمله به روسیه استفاده کند و این مسئله خشم روس‌ها را برانگیخته است. 

 تشدید تنش با روسیه 
تلاش کشور‌های اروپایی برای اعزام نیروی نظامی به اوکراین درحالی است که کمک‌های صد‌ها میلیارد دلاری غرب به این کشور در سه سال گذشته نه‌تن‌ها موفقیتی در عرصه میدانی نداشته است بلکه حدود ۱۵ درصد از قلمرو اوکراین نیز به تصرف روس‌ها درآمده است. دولت‌های غربی تصور می‌کنند که با اعزام نیرو‌های آموزشی به اوکراین می‌توانند مسیر پیشروی روس‌ها را سد کنند، اما این اقدامات تنش‌زا می‌تواند آتش جنگ را بین دو طرف شعله‌ور کرده و به گفته روس‌ها جنگ جهانی سوم را کلید بزند. 
دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هشدار داد که ظهور نیرو‌های نظامی خارجی در اوکراین مملو از پیامد‌های بسیار منفی خواهد بود که ممکن است جبران‌ناپذیر باشد. پیش‌تر دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه هشدار داده بود که در صورت اعزام نظامیان ناتو به اوکراین، روسیه انتقام آن را در پایتخت‌های اروپایی و امریکا خواهد گرفت. رهبران اروپا مدعی‌اند که اگر روسیه اوکراین را تصرف کند پس از آن به سرزمین‌های دیگر این قاره متمرکز خواهد شد و این تهدید موجودیتی برای آن‌ها به شمار می‌رود و لذا تلاش می‌کنند به هر نحوی شده، روسیه را شکست دهند، اما مقامات کرملین تهدید کرده‌اند که تلاش برای تضعیف روسیه، عاقبت خوشی برای غربی‌ها نخواهد داشت و اگر تمامیت ارضی آن به خطر بیفتد ناگزیر برای دفاع از خود به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متوسل خواهند شد.

نظر شما