شناسهٔ خبر: 66973933 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیروزی حزب نارندرا مودی در انتخابات محلی هند در نظرسنجی های اولیه

تهران-ایرنا- بر اساس یک نظرسنجی اولیه توسط شبکه خبری ان دی تی وی، ائتلاف حزب حاکم بهاراتیا جاناتا پارتی (BJP) به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر هند، در انتخابات محلی که روز شنبه به پایان رسید، اکثریت را به دست آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شنبه شب ایرنا از "ان دی تی وی", این نظرسنجی اولیه پیش بینی کرد که ائتلاف ملی دموکراتیک حاکم (NDA) می تواند بیش از ۳۵۰ کرسی در مجلس ۵۴۳ عضوی را به دست آورد. این درحالی است که برای کسب اکثریت یک حزب به ۲۷۲ کرسی نیاز دارد.

ائتلاف ان دی ای در انتخابات محلی سال ۲۰۱۹ هند, ۳۵۳ کرسی به دست آورد.

این درحالی است که پیش بینی ها حاکی از کسب ۱۲۰ کرسی توسط ائتلاف مخالف «هند» به رهبری حزب کنگره راهول گاندی است.

نظرسنجی‌های اولیه انتخابات در کشور در هند سابقه دقیقی ندارند, زیرا اغلب نتایج انتخابات را اشتباه پیش بینی کرده اند و تحلیلگران می‌گویند که پیشبینی صحیح آنها در این کشور بزرگ و متنوع با چالش های خاص خود مواجه است.

احزاب مخالف نظرسنجی‌های اولیه را رد کرده و نتیجه آن‌ها را «غیر قابل استناد» خوانده است.

قرار است چند شبکه تلویزیونی دیگر هند آمار اولیه خود از انتخابات را در روز شنبه اعلام کنند.

به گزارش ایرنا, پس از ۴۳ روز از آغاز انتخابات مجلس عوام هند، صبح امروز (شنبه) به وقت محلی، مرحله هفتم و نهایی طولانی‌ترین انتخابات جهان موسوم به «لوک سابا» آغاز شد.

انتخابات هفت مرحله ای در بزرگترین دموکراسی جهان با رای گیری برای تعیین تکلیف ۵۷ کرسی، امروز به پایان می‌رسد و روز سه شنبه نتایج آرا اعلام می شود. تا ساعت ۱۳ به وقت محلی بیش از ۳۹ درصد مشارکت در میان رای دهندگان ثبت شده است.

اهمیت آخرین مرحله، در نامزدی نارندرا مودی نخست وزیر هند است که به دنبال رکورد سومین دوره متوالی نخست وزیری از بنارس (واراناسی) در اوتار پرادش نامزد شده است. در این مرحله، رای گیری برای تعیین تکلیف ۱۳ در این ایالت صورت می گیرد.

پیش از آغاز رای گیری از شب گذشته، بخش‌هایی از بنگال از جمله کلکته شاهد درگیری و خشونت بود. بمب‌های دستی در برخی مناطق منفجر شدند و خودروی نورخان نامزد جبهه سکولار هند (ISF) در روز جمعه مورد هجوم قرار گرفت. هرج و مرج صبح امروز نیز ادامه یافت زیرا پلیس برای عقب راندن تجمعات در غرفه جودپور، از گاز اشک آور استفاده کرد.

مودی از رای‌دهندگان هندی خواسته است که در انتخابات شرکت کنند و «دموکراسی هند را پویاتر و مشارکت‌کننده‌تر» سازند.

با وجود خشونت‌ها در بنگال، این ایالت شاهد یکی از بالاترین میزان مشارکت در میان رای دهندگان در مرحله نهایی تا ساعت ۱۳ بود. تا کنون، هیماچال پرادش با ۴۸.۶۳ درصد بیشترین مشارکت را به خود اختصاص داده است و پس از آن جارکند با ۴۶.۸۰ درصد، بنگال با ۴۵.۰۷ درصد و چندیگر با ۴۰.۱۴ درصد قرار دارند. اوریسا کمترین میزان مشارکت را تا ساعت ۱۳ با ۳۷.۶۴ درصد ثبت کرده است.

در انتخابات هفت مرحله ای که از ۱۹ آوریل آغاز شد و در بسیاری از مناطق در گرمای سوزان تابستان برگزار شد، نزدیک به یک میلیارد نفر از شهروندان هند واجد شرایط رای دادن بودند.

رای گیری در انتخابات سراسری مجلس عوام هند موسوم به لوک سابا از ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) آغاز شده است.

حزب بهارتیا جنتا (BJP) به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، امیدوار است که اکثریت پارلمانی لازم را به دست آورد، این در حالی است که انتقادهایی مبنی بر تضعیف دموکراسی در هند از زمان به قدرت رسیدن این حزب در ۱۰ سال گذشته افزایش یافته است.

انتخابات هند با بیش از ۹۶۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، بزرگترین تمرین دموکراسی در جهان خوانده می‌شود.

‌نامزدهای این انتخابات برای کسب ۵۴۳ کرسی و در هفت مرحله با یکدیگر رقابت می‌کنند و شمارش آرا در چهارم ژوئن (۱۵ خرداد) پس از رای‌گیری در ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین)، ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت)، ۷ می (۱۸ اردیبهشت)، ۱۳ می (۲۴ اردیبهشت)، ۲۰ می (۳۱ اردیبهشت)، ۲۵ می (۵ خرداد) و اول ژوئن (۱۲ خرداد) صورت می‌گیرد.

سن رای دادن ۱۸ سال است و نامزدها باید دست‌کم ۲۵ سال سن داشته باشند.

نظر شما