شناسهٔ خبر: 66966657 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

ناگفته‌های سه نامزد اصلی انتخابات تا این لحظه

ثبت نام از نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری از روز پنجشنبه با ورود سه چهره سیاسی همراه بود .

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 ثبت نام از نامزدهای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری از روز پنجشنبه با ورود سه چهره سیاسی همراه بود . 

 

ابتدا سعید جلیلی با حضور در ستاد انتخابات کشور برای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد. چهره ای که به «مخالفت با برجام» شهره است و مجموع مذاکرات هسته‌ای‌اش  با طرف‌های غربی طی سال های  ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ به عنوان دبیری شورای عالی امنیت ملی به باور بسیاری بیشتر به «خطابه» شباهت داشت.

ناگفته‌های سه نامزد اصلی انتخابات تا این لحظه

همچنانکه درمناظرات انتخاباتی سال 92 علی اکبر ولایتی خطاب به جلیلی گفت: دیپلماسی این نیست که در مقابل کشورهای دیگر خطابه بخوانیم و مطلبی را بیان کنیم. بحث دیپلماسی کلاس فلسفه نیست، آنچه مردم می‌بینند این است که شما چند سال است مسوول پرونده هسته‌ای هستید، یک قدم هم پیش نرفته‌ایم، تحریم ها بیشتر شده و هر روز فشارش بر روی مردم می‌آید. 

جلیلی از نظر پایگاه سیاسی به تفکر «جبهه پایداری» تعلق دارد .جلیلی هنگام ثبت نام گفت که" ایران برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر به تصمیم‌های نقطه‌زن نیاز دارد."

دومین چهره معروف سیاسی که در دومین روز ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد، علی لاریجانی است. 

سابقه 10 ساله ریاست صدا‌وسیما، دبیری شورایعالی امنیت ملی،  ریاست بر مجالس هشتم، نهم و دهم را درکارنامه خود دارد. 

این اولین باری نیست که او نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود. لاریجانی در انتخابات نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز کاندیدا شد اما از رقبای خود شکست خورد. اما شاید جنجالی‌ترین  نامزدی او به سال 1400 باز می‌گردد که از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

نامه های او به شورای نگهبان برای اعلام دلایل رد صلاحیتش و پاسخ های شورا به وی و در نهایت ورود مقام معظم رهبری به این ماجرا مبنی بر جبران این موضوع از نکات مهم نامزدی او در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری است. 

برخی بر این نظرند که نامزدی مجدد او احتمالا بدون دریافت سیگنال مبنی بر جبران مسائل قبل نبوده است. 

او پیش از رفتن به وزارت کشور در شبکه اجتماعی ایکس با انتشار تصویری از نقشه تپسی که در آن مبدا وزارت کشور و مقصد نهاد ریاست جمهوری را نشان می داد، نوشت: «بدون شما به مقصد نمی‌رسیم... .» 

لاریجانی پس از ثبت نام هم در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «برای عبور از موانع، باید از روشهای منسوخ، ارتفاع بگیریم. «ملت قوی، دولت زمینه‌ساز»

ناگفته‌های سه نامزد اصلی انتخابات تا این لحظه

او همچنین بر لزوم وحدت ملی تاکید کرده است. تصویب برجام یکی از اقدامات مهم او در زمان ریاستش بر مجلس نهم است که بارها منتقدین او از آن به عنوان «تصویب 20دقیقه‌ای برجام» یاد کرده‌اند. 

لاریجانی به اردوگاه اصولگرایان  تعلق دارد اما پس از انتخابات سال 84 به تدریج از آنان فاصله گرفت و به جریان میانه‌روها پیوست.

عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی نیز با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور بطور رسمی وارد گود انتخابات ریاست جمهوری شد.

او یکبار دیگر نیز در سال 1400 بخت خود را برای پاستور آزموده بود. 

ناگفته‌های سه نامزد اصلی انتخابات تا این لحظه

پیش از حضور در وزارت کشور نیز رییس پیشین بانک مرکزی در توئیتر و با انتشار عکسی از عدد ۱۴ که به چهاردهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری اشاره دارد نوشت: آینده روشن است. این نامزد انتخابات پس از ثبت‌نام نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد: «امروز دیگر زمان آزمون و خطا نیست. مردم انتظار دارند که مسئولان بدون شعارزدگی و بازی با الفاظ امورات اقتصادی آنها را ساماندهی کنند. امروز دیگر زمان شعارهای بی‌حاصل و وعده‌های تو خالی نیست. امروز شما و من می‌دانیم که تنها راه اصلاح امور مشارکت فعال شما در انتخابات و رأی قاطع شما به توقف روندهایی است که اوضاع اقتصادی کشور را به مرزهای بحرانی رسانده است.»

همتی در انتخابات 1400 با وجود حمایت برخی احزاب و چهره‌های اصلاح طلب و داغ کردن مناظره های تلویزیونی نتوانست مجوز ورود به نهاد ریاست جمهوری را بیاید.

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما