شناسهٔ خبر: 66966440 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

توسعه بیمه سلامت اقدام ارزشمند شهید جمهور

یکی از اقدامات مهم دولت سیزدهم، پوشش بیمه‌ای رایگان ۱۲ میلیون نفر افراد فاقد هرگونه بیمه پایه سلامت در پنج دهک اول درآمدی بوده است.

صاحب‌خبر -


 شهریار شهرکی مدیرکل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان بیان کرد: بعد از انقلاب قانون بیمه همگانی پوشش مردمی در سال ۷۳ مصوب شد؛ سازمان بیمه سلامت در حال حاضر با چهار صندوق کارکنان دولت، سایر اقشار «مددجویان کمیته و بهزیستی ایثارگران و دانشجویان»، بیمه روستاییان و صندوق بیمه سلامت همگی ایرانیان است که شامل افرادی می‌شود که در سه صندوق دیگر جایی نداشتند.
 
 وی تصریح کرد: اداره کل بیمه سلامت استان در سه سال اخیر دولت شهید آیت‌الله رئیسی با گسترش چتر بیمه‌ای بیش از ۲۰ طرح بزرگ و اقدامات کلیدی انجام داده است که از جمله، گسترش چتر پوشش بیمه همگانی «دهک‌های یک تا پنج» و صندوق روستاییان و عشایر «به‌صورت رایگان» و بیمه سلامت همگانی، تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ و اخذ رتبه اول در پوشش درمان رایگان در کشور، ارائه خدمات در قالب صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج و نادر در استان، اشاره کرد.
 
 مدیرکل بیمه سلامت استان ادامه داد: صفر کردن فرانشیز دریافتی از بیمه‌شدگان تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و ارائه رایگان کلیه خدمات و همچنین درمان رایگان سه دهک ابتدایی جامعه و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت، با جمعیتی بالغ بر ۳۳ میلیون در قالب نظام ارجاع و ابلاغ آیین‌نامه حفاظت مالی از بیماران در شهریور ۱۴۰۲ از دستاوردهای دولت سیزدهم در بیمه سلامت بوده است.
 
 شهرکی اظهار کرد: کاهش پرداخت از جیب مردم، ارائه خدمات متنوع بیمه‌ای و گسترش تعهدات و حمایت‌های بیمه‌ای در حوزه‌های دارویی و بستری، پوشش کامل پرداخت هزینه‌های بیماران خاص، پوشش بیمه‌ای اقشار کم‌برخوردار و حاشیه شهرها، و تداوم و توسعه پوشش بیمه اتباع خارجی، پوشش بیمه بستری و سرپایی افراد مجهول‌الهویه نیز از دیگر اقدامات دولت شهید رئیسی در زمینه بیمه‌های درمانی بوده است.
 
 وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح جدید صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در استان و پرداخت مستقیم هزینه درمان بیماران صعب‌العلاج و کاهش هزینه‌های کمرشکن در استان از دو سال گذشته، افزایش و ارتقای سهم سازمان در بخش خصوصی از طریق نظام ارجاع در سطح ۱ و ۲ و کاهش پرداخت از جیب و دسترسی بیمه‌شدگان روستایی به خدمات در بخش خصوصی، اجرای برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع شهری در کلیه شهرستان‌ها «۸ شهر» با احتساب اداره کل «با ۴۶ پزشک فعال شهری»، از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه بیمه سلامت بوده است.
 
 شهرکی یکی از اقدامات دولت سیزدهم را پوشش ۹۰ درصدی بیمه سلامت برای درمان زوج‌های ناباروری بیان کرد و گفت: همچنین پوشش بیمه‌ای مادران باردار و فرزندان شیرخوار تا ۵ سالگی طبق ماده ۷۰ و بند د ماده ۱۰۹ مادر فاقد بیمه در زمان بارداری و تا پایان شیردهی و فرزندانشان تا سن ۵ سالگی بدون ارزیابی وسع در استان صورت می‌گیرد.
 
 مدیرکل بیمه سلامت استان اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات دولت در حوزه‌های بیمه‌های درمانی اجرای برنامه نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک در استان، اجرای تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی در سال ۱۴۰۱ استان و ارائه خدمت به توان‌خواهان سازمان بهزیستی، پوشش بیمه درمانی معتادان به مواد مخدر در بخش سرپایی «دولتی - خصوصی» سامانه پابا و ارتقای آن از دو مرکز در سال ۱۴۰۰ به ۶۹ مرکز در سال ۱۴۰۱ و ۷۸ مرکز در سال ۱۴۰۲، عقد قرارداد و توسعه خدمات توان‌بخشی از ۹ خدمت ستاره‌دار به ۵۹ خدمت ستاره‌دار و غیره نام برد.
 
 شهرکی با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم در خصوص افزایش رشد جمعیت و حمایت از خانواده و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت خدمات درمان ناباروری در تعهد بیمه سلامت بوده است، بیان کرد:۹۰ درصد هزینه این خدمات در مراکز درمان ناباروری بخش دولتی و همچنین در مراکز عمومی غیردولتی بر اساس تعرفه این بخش انجام می‌گیرد.
وی ادامه داد: خدمات دیگر دولت سیزدهم در حوزه جوانی جمعیت، رایگان شدن کلیه خدمات درمانی برای کودکان زیر هفت سال در مراکز دولتی دانشگاهی به جز داروی سرپایی است و اجرای این طرح از اسفند ۱۴۰۲ شروع شده است.
  
 حسین سرحدی، معاونت بیمه سلامت سیستان و بلوچستان نیز   بیان کرد: یکی از امکاناتی که دولت سیزدهم برای تمدید خودکار بیمه‌شدگان سلامت انجام داده این بوده که بیمه‌شدگان روستایی و عشایر و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و دهک‌های یک تا پنج درآمدی، به‌صورت سیستمی و متمرکز به‌صورت رایگان به مدت یک سال تمدید می‌شود.
 
 سرحدی تصریح کرد: بیمه‌شدگان مذکور نیاز به مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت و ادارات بیمه سلامت جهت تمدید پوشش بیمه خود ندارند و در مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت صرفاً با ارائه کد ملی می‌توانند خدمات موردنیاز خود را دریافت نمایند.
 
معاون بیمه سلامت استان تصریح کرد: دهک‌های یک تا پنج درآمدی به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند و دهک‌های ۶ تا ۹ در آمدی مشمول تخفیف ۵۰ تا ۸۰ درصد سرانه از پوشش بیمه برخوردار می‌گردند و همچنین دهک یک تا سه درآمدی خدمات بستری را در بیمارستان‌های دولتی دانشگاهی به‌صورت رایگان دریافت می‌کنند.
 
وی با بیان اینکه بیمه‌شدگان صندوق روستاییان و عشایر به‌صورت رایگان تحت پوشش بیمه هستند، اظهار کرد: این افراد می‌توانند با رعایت نظام ارجاع از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی در سطح دو و سه در شهرها بهره‌مند شوند که هر نوبت ارجاع تا یک ماه معتبر است و بیمه‌شدگان می‌توانند با هر نوبت ارجاع به دو یا سه پزشک متخصص دارای تخصص‌های متفاوت مراجعه نمایند.

نظر شما