شناسهٔ خبر: 66966282 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرکل بیمه سلامت استان:

بالغ بر ۱۲ میلیون نفر در سراسر کشور از پوشش بیمه سلامت برخوردار شدند

اکرم مقدسی

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی افزود: این اقدام مهم با تلاش مستمر تمامی دست‌اندرکاران و سیاست‌گذاران عرصه بهداشت و سلامت کشور در دولت سیزدهم عملیاتی شد و بالغ بر ۱۲ میلیون نفر در سراسر کشور از پوشش بیمه سلامت برخوردار شدند. در همین راستا از تیرماه سال ۱۴۰۱ و با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و طبق مصوبه هیات وزیران و برابر آیین‌نامه اجرایی بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، میزان پرداختی دهک‌های درآمدی یک تا پنج کاملا رایگان شده و بیمه‌شدگان مذکور می‌توانند با مراجعه به مراکز درمانی از خدمات بیمه سلامت برخوردار شوند.

صاحب‌خبر -

محمد وجدانی در گفت‌وگو با ایسنا به تشریح مهمترین اقدامات و عملکرد اداره کل بیمه سلامت استان در دولت سیزدهم در یک سال اخیر پرداخت و اظهار کرد: یکی از مهمترین دغدغه‌های کشور در حوزه سلامت که همواره مورد نظر دولت‌های ادوار گذشته بود اما به آن جامه عمل پوشانده نشد، پوشش همگانی بیمه سلامت آحاد مختلف کشور بود. 

وی با بیان اینکه تاکنون ۲۰ هزار و ۱۷۵ نفر از اتباع خارجی استان تحت پوشش خدمات اداره کل بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۸۵ نفر آسیب‌پذیر و ۲۴۹۰ نفر غیر آسیب‌پذیر هستند.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی ادامه داد: همچنین دولت برای پرداخت حق بیمه دهک‌های درآمدی ۶ تا ۹ نیز تخفیف در نظر گرفته؛ به این صورت که بیمه‌شدگان دهک ۶ با ۸۰ درصد، دهک ۷ با ۷۰ درصد، دهک ۸ با ۶۰ درصد و دهک ۹ با ۵۰ درصد تخفیف حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند. به علاوه از دیگر اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران با هدف گسترش پوشش بیمه همگانی، پوشش بیمه ساکنان محلات کم‌برخوردار و حاشیه شهرها به صورت کاملا رایگان است. 

وجدانی با اشاره به آمار جمعیت تحت پوشش اداره کل بیمه سلامت استان، بیان کرد: از جمعیت ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری استان تعداد ۳ میلیون و ۶۹۵ هزار و ۸۶۱ نفر تحت پوشش بیمه سلامت هستند. از این تعداد، یک میلیون و ۶۵ هزار نفر جزو ۵ دهک اولند و جمعیت بیمه‌شدگان روستایی نیز یک میلیون و ۸۳۱ هزار و ۶۷۸ نفر است، یعنی در مجموع ۲ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۶۷۸ نفر در خراسان رضوی تحت پوشش بیمه رایگان قرار دارند.  

وی اضافه کرد: پیاده‌سازی طرح نظام ارجاع و پزشک خانواده شهری یکی دیگر از اقدامات دولت در حوزه سلامت بود که به منظور تسهیل و تسریع در ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تحت پوشش این سازمان اجرایی شده است. بر این اساس، این اداره کل با ۴۱۷ پزشک خانواده قرارداد همکاری منعقد کرده و جمعیتی بالغ بر ۵۱۷ هزار نفر از بیمه‌شدگان مشمول، درمان مورد نیاز خود را در این قالب در مراکز درمانی دولتی دریافت خواهند کرد. 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی با اشاره به ارائه خدمات توانبخشی به توان‌خواهان تحت پوشش، عنوان کرد: گستره خدمات سازمان بیمه سلامت ایران برای توان‌خواهان و مددجویان بهزیستی استمرار پیدا کرده و پوشش خدمات توانبخشی برای معلولان با افزایش تعداد کد خدمتی از ۹ به ۹۹ و همچنین تحت پوشش قرار گرفتن ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات درمانی در بخش دولتی، غیردولتی و خیریه صورت گرفته است. همچنین ارائه خدمات درمانی به بیماران اوتیسم به تعداد ۹۰۲ بیمار شناسایی‌شده نیز در حال انجام بوده و پوشش هزینه درمان کاشت حلزون شنوایی نیز از خدمات جدید این سازمان برای توان‌خواهان تحت پوشش است. 

وجدانی در خصوص ارائه خدمات به بیماران خاص، صعب‌العلاج و دارای بیماری‌های نادر، اظهارکرد: از ابتدای تشکیل صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج، هزینه‌های درمانی ۱۰۷ نوع بیماری در قالب صندوق مذکور برای ۹۶ هزار و ۳۹۷ نفر نشاندار و مبلغی بالغ بر ۱۵۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در استان پرداخت شده است. 

وی ادامه داد: در خصوص افزایش خدمات دندانپزشکی نیز فلورایدتراپی تا ۱۰ سالگی، ترمیم دندان ۶ با کامپوزیت و آمالگام و فیشور سیلانت دندان‌های ۷ تا ۱۴ سالگی، کشیدن دندان‌های رویش‌یافته با ریشه آشکار، رادیوگرافی ساده و خدمات پیشگیری دهان و دندان، جرم‌گیری و ویزیت دندانپزشکی برای بیمه‌شدگان در حال انجام است. 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تشکیل پرونده برای بیماران خاص و صعب‌العلاج و نشان‌دار کردن آنان به منظور تسهیل در دریافت خدمات از مراکز و موسسات درمانی طرف قرارداد، یکی از اقدامات شاخص این اداره کل در ارائه خدمات به بیماران خاص و صعب‌العلاج است. در خصوص بیماران خاصی همچون تالاسمی، هموفیلی، دیالیز صفاقی، همودیالیز و پیوند کلیه ۷۴۳۳ نفر تحت پوشش خدمات اداره کل قرار دارند. 

وجدانی در خصوص اقدامات مهم اداره کل بیمه سلامت استان در راستای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گفت: ارائه خدمات ناباروری به زوجین نابارور در ۱۱ مرکز ناباروری طرف قرارداد در استان انجام می‌شود و تا کنون ۱۵ هزار و ۱۲۸ نفر نشاندار شده‌اند و از این تعداد برای ۳۶۸۱ بیمار پرونده تشکیل و هزینه‌ای بالغ بر ۷۳ میلیارد تومان پرداخت شده است. خراسان رضوی رتبه اول کشوری در خدمات ناباروری را داراست و ‌‏پوشش بیمه مادران باردار و فرزندان خردسال آنان تا ۵ سالگی نیز از دیگر اقدامات شاخص ما در این حوزه است. 

وی بیان کرد: بر اساس قوانین و مقررات کشور تمامی پزشکان و مراکز ارائه‌دهنده خدمات سلامت باید با سازمان بیمه سلامت ایران قرارداد همکاری منعقد کنند. در این راستا اداره کل بیمه سلامت استان با بیش از  ۵۷۳۱ موسسه و مرکز ارائه‌دهنده خدمات درمانی شامل پزشک عمومی، متخصص، درمانگاه، تصویربرداری و توانبخشی و همچنین با ۱۰۴ مرکز ترک اعتیاد قرارداد همکاری منعقد کرده است. 

مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی در خصوص پرداخت مطالبات اداره کل بیمه سلامت استان اظهار کرد: در بخش دانشگاهی تا دی‌ماه ۱۴۰۲ تمامی مطالبات موسسات طرف قرارداد و در بخش غیردانشگاهی از جمله مراکز دیالیز، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها تا بهمن‌ماه ۱۴۰۲ و پزشکان و داروخانه‌ها تا اسفند ۱۴۰۲ و بخشی از فروردین ۱۴۰۳ پرداخت شده است. در مجموع مبلغ ۳۶۹۴ میلیارد تومان اعتبار دریافت و به حساب موسسات طرف قرارداد با این اداره کل در سطح استان واریز شده است. 

وجدانی افزود: از دیگر اقدامات اساسی در حوزه سلامت کشور که در دولت سیزدهم اجرایی شد و به اتمام رسید، اجرای کامل طرح‌های نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک و به تبع آن حذف کامل دفترچه‌های درمان بود که این اقدام توانست تاثیر بسزایی در کاهش مصرف کاغذ و کاهش انتقال آلودگی اسناد کاغذی به ویژه در دوران شیوع بیماری کرونا داشته باشد. 

وی همچنین با بیان اینکه تاکنون ۲۰ هزار و ۱۷۵ نفر از اتباع خارجی استان تحت پوشش خدمات اداره کل بیمه سلامت قرار گرفته‌اند، عنوان کرد: از این تعداد ۱۷ هزار و ۶۸۵ نفر آسیب‌پذیر و ۲۴۹۰ نفر غیر آسیب‌پذیر هستند. 
  
مدیرکل بیمه سلامت خراسان رضوی بیان کرد: ارائه خدمات غیرحضوری از طریق سامانه شهروندی به آدرس www.bimehsalamatiranian.ir و همچنین راه‌اندازی سامانه پاسخگوئی ۱۶۶۶ به صورت ۲۴ ساعته و حتی روزهای تعطیل و افزایش ظرفیت خدمت‌رسانی به بیمه‌شدگان، مراجعین، موسسات و مراکز درمانی طرف قرارداد از دیگر اقدامات سازمان بیمه سلامت ایران در یک سال گذشته است. 

انتهای پیام

نظر شما