شناسهٔ خبر: 66965142 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آغاز طرح ملی غربالگری تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت: طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در راستای ارتقای سلامت چشم کودکان و پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از تنبلی چشم، در کودکان ۳ تا ۶ سال در این استان آغاز شد.

صاحب‌خبر -

عباسعلی اویسی امروز شنبه در جلسه هماهنگی این طرح اظهار کرد: تنبلی چشم یا آمبلیوپی یک نوع اختلال در بینایی‌ است که باعث کاهش دید یک چشم و گاهی ۲ چشم می‌شود به طوریکه حتی با اصلاح عیب انکساری و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نخواهد شد.

وی افزود: در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود، به همین جهت تنها راه پیشگیری از تنبلی چشم، تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است چشم همه کودکان باید در سنین سه تا ۶ سال، قبل از ورود به دبستان غربال شود.

مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری از بروز معلولیت های بینایی و تداوم گسترش دسترسی خدمات سلامت محور به تمام مناطق شهری و روستایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و ستاد اجرایی فرمان امام ( ره ) نسبت به غربال بینایی کودکان به صورت فراگیر اقدام می کند.

وی تصریح کرد: ۶۴ پایگاه ثابت و ۳۷ پایگاه سیار در مهدهای کودک، مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی و خانه های بهداشت آماده اجرای طرح غربال بینایی کودکان سه تا ۶ سال هستند که مراجعان می‌توانند با در دست داشتن شناسنامه از خدمات رایگان غربال بینایی بهره مند شوند.

اویسی بیان کرد: در سال گذشته ۲۳۸ هزار و ۲۸۱ کودک سه تا ۶ سال مورد غربال بینایی قرار گرفته‌اند که از این میزان هفت هزار و ۶۴۵ کودک به سطوح بالاتر درمانی ارجاع داده شدند.

وی خاطرنشان کرد: کودکان نیازمند عینک و خدمات درمانی سطح سه، در صورتی که از نظر مالی توان خرید عینک و هزینه های جراحی و بیمارستانی را نداشته باشند با تایید واحد مددکاری بهزیستی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام( ره ) و سازمان بهزیستی نسبت به تامین هزینه اقدام خواهند کرد.

انتهای پیام

نظر شما