شناسهٔ خبر: 66965360 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سازمان بهزیستی | لینک خبر

طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان آغاز شد

در راستای ارتقای سلامت چشم کودکان و پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از تنبلی چشم، طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در کودکان ۳ تا ۶ سال در سیستان و بلوچستان به طور رسمی آغاز به کار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی سیستان و بلوچستان ، آیین آغاز رسمی طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم کودکان ۳ الی ۶ سال در پیش دبستانی ثقلین شهرستان زاهدان و با حضور مسئولان استانی برگزار شد .

دکتر عباسعلی اویسی مدیرکل بهزیستی سیستان و بلوچستان گفت : تنبلی چشم یا آمبلیوپی یک نوع اختلال در بینایی است که باعث کاهش دید یک چشم و گاهی دو چشم می شود به طوری که حتی با اصلاح عیب انکساری و رفع مشکلات ساختمانی چشم نیز برطرف نخواهد شد . 
مدیرکل بهزیستی استان افزود : در بیشتر موارد ظاهر چشم تنبل کاملا طبیعی است و هیچ نشانه ای از بیماری در آن دیده نمی شود به همین جهت تنها راه پیشگیری از " تنبلی چشم  " تشخیص به موقع عوامل ایجاد کننده آن است و از آنجا که بسیاری از این عوامل برای خانواده ها ناشناخته است چشم همه کودکان باید در سنین ۳ الی ۶ سال ، قبل از دبستان غربال شود .
وی ادامه داد : سازمان بهزیستی در راستای پیشگیری از بروز معلولیت های بینایی و تداوم گسترش دسترسی خدمات سلامت محور به کلیه مناطق شهری و روستایی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و ستاد اجرایی فرمان امام ره نسبت به غربال بینایی کودکان به صورت فراگیر اقدام می نماید  .

این مقام مسئول تصریح کرد : ۶۴ پایگاه ثابت و ۳۷ پایگاه سیار در مهد های کودک ، مراکز مثبت زندگی سازمان بهزیستی و خانه های بهداشت آماده اجرای طرح غربال بینایی کودکان ۳ الی ۶ سال می باشند ، که مراجعین میتوانند با در دست داشتن شناسنامه از خدمات رایگان غربال بینایی بهره مند شوند .
اویسی بیان کرد : در سال گذشته ۲۳۸۲۸۱ کودک ۳ الی ۶ سال مورد غربال بینایی قرار گرفته اند که از این میزان ۷۶۴۵ کودک ا به سطوح بالاتر درمانی ارجاع داده شده اند .
وی خاطر نشان کرد : در صورتی که کودکان نیازمند عینک و خدمات درمانی سطح ۳ ، از نظر مالی توان خرید عینک و هزینه های جراحی و بیمارستانی را نداشته باشند با تایید واحد مددکاری بهزیستی ، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ره وسازمان بهزیستی نسبت به تامین هزینه اقدام خواهند کرد .

طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان طرح ملی غربال بینایی و پیشگیری از تنبلی چشم در سیستان و بلوچستان

نظر شما