شناسهٔ خبر: 66946602 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

«مشارکت اجتماعی» روزآمدترین روش برای مدیریت بهینه منابع آب است

تسهیلگر شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: فرایند جلب مشارکت اجتماعی، روزآمدترین روش برای مدیریت مسائل کلان و چندوجهی همچون منابع آب است.

صاحب‌خبر -

تسهیلگر شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: برپایی کارگاه‌های تسهیلگری با هدف کمک و هم‌اندیشی جوامع محلی در راستای بهبود برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه منابع آب می‌تواند راهگشا باشد.

فیروزه سعادتی با اشاره به تشکیل نخستین کارگاه از سلسه کارگاه‌های پیش‌بینی شده برای مدیریت منابع آب در شهرستان سمیرم افزود: این کارگاه با تمرکز بر مدیریت بهینه منابع آب حوضه آبریز رودخانه ماربُر و به‌منظور احصاء نظرات شرکت‌کنندگان در ارائه راهکار‌های جلب مشارکت جوامع محلی، معرفی ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان منابع آب این رودخانه و تعیین و اولویت‌بندی مناطق اثرپذیر از منابع و مصارف این حوضه برگزار شد.

جامعه محلی، دارای حوزه جغرافیایی مشخصی است و نیاز‌های کمابیش مشترکی دارند و از منابع به نسبت مشترکی بهره می‌برند.

سعادتی ادامه داد: در این کارگاه، مسوولان سمیرم بر لزوم مشارکت گروه‌های مردمی با دستگاه‌های دولتی برای کاهش معضلات مردم فرهنگ مدار این شهرستان تاکید داشتند و با توجه به اثربخشی جوامع محلی، مشارکت‌کنندگان در این فرایند را به ادامه همکاری‌ها تا حصول نتیجه فراخواندند.

به گفته تسهیلگر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، با تجمیع نظرات شرکت‌کنندگان در نخستین کارگاه مشارکت جوامع محلی در مدیریت منابع آب شهرستان سمیرم با تمرکز بر حوضه آبریز رودخانه «ماربُر» در باره چگونگی ادامه روند این کارگاه‌ها هم‌اندیشی شد.

رودخانه ماربر از رودخانه‌های دائمی ایران در شهرستان سمیرم در استان اصفهان است.

 این رودخانه از ارتفاعات منطقه پادنای شهرستان سمیرم سرچشمه می‌گیرد و به همراه ۲ رودخانه دیگر یعنی «حنا» و «سمیرم» در نزدیک روستای «رودآباد» به هم وصل می‌شود. این رودخانه از محدوده ی شمال غربی سمیرم در روستای «آب ملخ» خارج شده و پس از این منطقه، نام رودخانه از ماربر به رودخانه «خِرسان» تغییر می‌یابد. این رود پس از عبور از تنگ خرسان به رودخانه «بشار» استان کهگیلویه و بویر احمد وصل می‌شود و یکی از سرشاخه‌های اصلی رود کارون را تشکیل می‌دهد.

شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوهپایه‌های شرقی رشته کوه‌های زاگرس واقع شده است.

نظر شما