شناسهٔ خبر: 64584337 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ذخیره ۹.۳ میلیون مترمکعب آب با انسداد ۷۵۲ حلقه چاه در قزوین

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: با مسدود کردن ۷۵۲ حلقه چاه غیرمجاز، ۹.۳ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی ذخیره شده است.

صاحب‌خبر -

منصور ستوده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین گفت: بازتخصیص پساب یکی از مهمترین تکالیف قانون بودجه سال ۱۴۰۲ می‌باشد که هدف آن آزادسازی بخشی از منابع آب زیرزمینی مصرفی در رشته فعالیت‌های صنایع و معادن با هدف مصرف در حوزه شرب، تعادل بخشی آبخوان دشت و محیط زیست می‌باشد.

ستوده با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی گفت: از ابتدای سال جدید تاکنون با اخذ دستورات قضایی و با همکاری نیروی انتظامی ۷۵۲ حلقه چاه غیرمجاز توسط همکاران گروه انسداد این شرکت پر و مسلوب المنفعه شده که این اقدام باعث حفظ و حراست از ۹.۳ میلیون مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین با اشاره به آخرین وضعیت چاه‌های غیرمجاز فرم ۵ که بعد از سال ۸۵ حفر شده، افزود: از مجموع هزار و ۷۰۳ حلقه چاه فرم ۵ تاکنون ۹۶۹ حلقه چاه مسدود، ۷۰ حلقه چاه تبدیل به فرم یک شده است و ۳۳۰ حلقه از مجموع این چاه‌ها باقی مانده که اقدامات لازم در خصوص آن‌ها نیز در دست پیگیری می‌باشد.

ستوده همچنین درخصوص چاه‌های فرم یک نیز بیان کرد: از مجموع هزار و ۱۸۸ حلقه چاه فرم یک ۹۵۲ حلقه تعیین تکلیف شده و فقط ۲۳۶ حلقه از مجموع چاه‌های فرم یک باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین گفت: طی یک ماه و نیم گذشته در این محدوده ۵۱۰ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه، ۵ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف و ۱۲۷ دستگاه کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نصب شده است.

مهدی رجحانی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هم گفت: امروز بدلیل تغییرات اقلیمی و کاهش میزان بارندگی ها، دیگر جایی برای صحبت از ضرورت و اهمیت مدیریت مصرف نیست بلکه باید با یک نگاه حل مسئله به دنبال اقدامات اجرایی در این خصوص باشیم که بازتخصیص پساب و استفاده از آب‌های نامتعارف یکی از این اقدامات است.

رحجانی افزود: در خصوص بازتخصیص پساب، قانون تکلیف را مشخص کرده و باید در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی و نظام نامه‌های موجود بازتخصیص از رشته فعالیت‌های صنایع و معادن آغاز شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اضافه کرد: ما باید نگاه کلان ملی - استانی نسبت به مشکلات داشته باشیم و با ارائه راهکار‌های عملی و قابل اجرا گامی موثر در مسیر حل چالش‌ها و مشکلات موجود برداریم.

نظر شما