شناسهٔ خبر: 66945996 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

«مشارکت اجتماعی» روزآمدترین روش برای مدیریت بهینه منابع آب است

اصفهان- ایرنا- تسهیلگر شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: فرایند جلب مشارکت اجتماعی، روزآمدترین روش برای مدیریت مسائل کلانِ و چندوجهی همچون منابع آب است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، فیروزه سعادتی افزود: برپایی کارگاه‌های تسهیلگری با هدف کمک و هم‌اندیشی جوامع محلی در راستای بهبود برنامه‌ریزی و مدیریت بهینه منابع آب می‌تواند راهگشا باشد.

وی با اشاره به تشکیل نخستین کارگاه از سلسه کارگاه‌های پیش‌بینی شده برای مدیریت منابع آب در شهرستان سمیرم گفت: این کارگاه با تمرکز بر مدیریت بهینه منابع آب حوضه آبریز رودخانه ماربُر و به‌منظور احصاء نظرات شرکت‌کنندگان در ارائه راهکارهای جلب مشارکت جوامع محلی، معرفی ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان منابع آب این رودخانه و تعیین و اولویت‌بندی مناطق اثرپذیر از منابع و مصارف این حوضه برگزار شد.

جامعه محلی دارای حوزه جغرافیایی مشخصی است و نیازهای کمابیش مشترکی دارند و از منابع به نسبت مشترکی بهره می‌برند.

سعادتی ادامه داد: در این کارگاه، مسوولان سمیرم بر لزوم مشارکت گروه‌های مردمی با دستگاه‌های دولتی برای کاهش معضلات مردم فرهنگ مدار این شهرستان تاکید داشتند و با توجه به اثربخشی جوامع محلی، مشارکت‌کنندگان در این فرایند را به ادامه همکاری‌ها تا حصول نتیجه فراخواندند.

به گفته تسهیلگر شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، با تجمیع نظرات شرکت‌کنندگان در نخستین کارگاه مشارکت جوامع محلی در مدیریت منابع آب شهرستان سمیرم با تمرکز بر حوضه آبریز رودخانه «ماربُر» در باره چگونگی ادامه روند این کارگاه‌ها هم‌اندیشی شد.

به گزارش ایرنا، این کارگاه یک‌روزه در اجرای منویات مقام معظم رهبری در سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، با تسهیلگری شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان، همکاری فرمانداری و حضور اعضای شوراها و دهیاری‌ها و نمایندگان صنف کشاورزی و بخشداران سمیرم در سالن اجتماعات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

رودخانه ماربُر از رودخانه‌های دائمی ایران در شهرستان سمیرم از توابع استان اصفهان است.این رودخانه از ارتفاعات منطقه پادنای سمیرم سرچشمه می‌گیرد و به همراه ۲ رودخانه‌ دیگر یعنی «حنا» و «سمیرم» در نزدیک روستای «رودآباد» به هم وصل می‌شود.

شهرستان سمیرم در ۱۶۵ کیلومتری جنوب شهر اصفهان و در کوهپایه‌های شرقی رشته کوه‌های زاگرس قرار دارد.

به اعتقاد کارشناسان، پیش‌شرط مدیریت منابع آب توجه به مبانی مشارکتی آن است و یکی از کلیدهای اساسی برای برنامه‌ریزی و مدیریت مصارف آب، در نظرگرفتن و مشارکت‌دادن بخش‌های مختلف مردمی و خصوصی در این عرصه است و بدون نقش‌آفرینی مردم، ذی‌نفعان و ذی‌مدخلان امکان بهینه‌سازی مدیریت مصارف آب ممکن نیست.

پویاسازی، ظرفیت‌سازی و کاراسازی در مدل مشارکتی شکل می‌گیرد و با استفاده از این مدل می‌توان بهترین تصمیم را در حساس‌ترین زمان ممکن اتخاذ کرد.

نظر شما