شناسهٔ خبر: 66945223 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فتحی آشتیانی در پاسخ به دانشجو:

منعی برای فعالیت روانشناسان در فضای مجازی و انجام ویزیت آنلاین وجود ندارد+فیلم

رئیس سازمان نظام روانشاسی و مشاوره گفت: وشش بیمه ای خدمات روانشناسی راهکاری برای پیشگیری از فعالیت‌های نابجای روانشناس نما‌ها است.

صاحب‌خبر -

علی فتحی آشتیانی، رئیس سازمان نظام روانشاسی و مشاوره در پاسخ به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ فاطمه قدیری، در رابطه انتشار لیست روانشناس نما‌ها اظهار داشت: در دور گذشته، در سه نوبت اسامی روانشناس نماها توسط سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور شناسایی و منتشر شد؛ این اتفاق در ظاهر خوب بود، اما نتیجه نداشت. اگرچه این روانشناس نما‌ها معرفی شدند، اما اتفاق خاصی درخصوص توقف فعالیت آن‌ها نیفتاده است.

وی افزود: همانطور که گفتم روشی که می‌تواند بر توقف فعالیت روانشناس‌نما‌ها اثرگذار باشد، ارتقای سواد سلامت روانی و سطح آگاهی جامعه است. به عبارتی دیگر مردم باید به قدری آگاهی‌شان افزایش پیدا کند تا بتوانند روانشناسان واقعی را از روانشناس نما‌ها تشخیص دهند.

وی تاکید کرد: موضوع مهم دیگری که می‌تواند کمک کننده باشد بیمه است. چراکه طبیعتا روانشناس نما‌ها نمی‌توانند مشمول بیمه باشند و همین راهکاری برای پیشگیری از فعالیت‌های نابجای روانشناس نما‌ها است. همچنین مردم می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، روانشناسان دارای پروانه را شناسایی کنند.

رئیس سازمان نظام روانشاسی و مشاوره در رابطه با فعالیت مجازی روان شناس‌ها گفت: شبکه‌های مجازی یک ابزار هستند که مثل بسیاری از ابزار‌های دیگر در اختیار ما قرار دارند. همین شبکه‌ها می‌توانند در راه ارتقای سلامت روانی جامعه که من بسیار بر آن تاکید می‌کنم کمک کننده باشند.

وی افزود: البته فعالیت در شبکه‌های مجازی به شریط قابل قبول است که محتوای درستی در آن منتشر شود؛ بنابراین اگر توصیه‌های روان‌شناسان در فضای مجازی به جا و درست و محتوای مطالبشان علمی و متناسب با فرهنگ جامعه باشد، مشکلی در این مورد وجود ندارد، اما اگر مطالبی را انتشار دهند که با مسائل علمی، فرهنگی و دینی مغایرت داشته باشد و غیر اخلاقی باشد، معاونت انتظامی ما با آن‌ها برخورد می‌کند.

فتحی آشتیانی درباره جلسه‌های مشاوره که به صورت تلفنی و آنلاین برگزار می‌شود گفت: اصل این موضوع درست است. چراکه بسیاری از افراد شاید نتوانند به صورت حضوری مشاوره بگیرند. اگر چه بهتر است جلسه‌های مشاوره به صورت رو در رو برگزار شود چراکه لازم است بازخورد‌های ظاهری و واکنش مراجعان از نزدیک مشاهده شود، اما می‌توان از مشاوره تلفنی به عنوان یک روش استفاده کرد و ما ممنوعیتی در این مورد نداریم و حتی می‌توان جلسه مشاوره را به صورت آنلاین نیز برگزار کرد.


وی در انتها گفت: ولی به طور کلی با وجود اینکه هیچ منعی در رابطه با مشاوره‌های آنلاین و تلفنی وجود ندارد، اما این جلسه‌ها کیفیت و کارآمدی مشاوره‌های حضوری را ندارند. اما افرادی که در خارج کشور حضور دارند و به دلیل تفاوت‌های فرهنگی امکان استفاده از مشاوران خارجی را ندارند، می‌توانند از روانشناسان داخل کشور بهره‌مند شوند.

 

<div id="video-display-embed-code_2280505" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1147316/2280505?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما