شناسهٔ خبر: 68361252 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بخش اول

بحران چاقی در آمریکا؛ ۲ روی سکه هزینه ۴۰۰ میلیارد دلاری دولت و سود چند صد میلیاردی صنعت غذا و درمان

بیش از ۷۴ درصد از جمعیت بزرگسال در آمریکا، اضافه وزن دارند و چاقی در کودکان در پنج دهه اخیر چند برابر شده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - چاقی بزرگترین معضل حوزه سلامت در آمریکا است. با اینکه این بحران، هزینه چند صد میلیارد دلاری برای دولت دارد، اما برخی از صنایع تمامی تلاش خود را می‌کنند تا این مشکل حل نشود.

تعریف چاقی بر اساس جدول سازمان ملی بهداشت در آمریکا

جدول زیر، افراد بالای بیست سال را بر اساس درصد چربی بدن، طبقه‌بندی می‌کند. درصد چربی بین ۱۸.۵ تا ۲۵ در گروه سالم و نرمال قرار می‌گیرد؛ ۲۵ تا ۳۰ اضافه وزن دارد؛ ۳۰ درصد به بالا چاق محسوب می‌شود؛ ۴۰ درصد به بالا خیلی چاق است.
بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

دو نکته درباره نمودار بالا مطرح است، اول اینکه نوع سنجش، شامل افراد ورزشکار نشده و درصد چربی پایین‌تر از ۱۸، لزوما ناسالم محسوب نمی‌شود؛ یک کشتی‌گیر وزن ۶۶ کیلوگرم در زمان مسابقه، زیر ۱۲ درصد چربی بدن دارد و برای نمونه بدنساز‌ها در روز مسابقه، زیر ۵ درصد چربی بدن دارند.

آمار چاقی در آمریکا

بیش از ۳۰ درصد از جمعیت بزرگسال در آمریکا، اضافه وزن دارند؛ ۳۳ درصد در گروه چاق قرار گرفته و ۹ درصد بسیار چاق هستند.

۱۶ درصد از کودکان و نوجوانان، اضافه وزن دارند؛ ۱۹ درصد در گروه چاق قرار گرفته و ۶ درصد بسیار چاق هستند.

درصد اضافه وزن و چاقی در مردان بیشتر است، اما از طرفی دیگر زنان بیشتری در گروه بسیار چاق قرار می‌گیرند.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

میزان چاقی بر اساس سن و سال در آمریکا

رنگ خاکستری نشانگر گروه سنی ۲۰ تا ۳۹ سال است؛ رنگ سبز برای گروه سنی ۴۰ تا ۵۹ سال و رنگ سبز کمرنگ برای گروه سنی ۶۰ سال به بالا است.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

میزان چاقی بر اساس نژاد در آمریکا

آسیایی‌ها بهترین وضعیت جسمانی را میان نژادهای پرجمعیت در آمریکا دارند، اما بیشترین آمار چاقی میان زنان سیاه‌پوست مشاهده می‌شود.

در این آمار، درصد افرادی که فقط اضافه وزن دارند، محاسبه نشده است و این امکان وجود دارد که اگر این میزان را هم در نظر بگیریم، میزان زنان سیاه‌پوست با وزن بالا از ۸۰ درصد هم فراتر برود.

رنگ آبی تیره نشانگر درصد چاقی در سفیدپوستان است؛ رنگ خاکستری برای سیاه‌پوستان؛ رنگ سبز برای آسیایی‌ها و رنگ سبز کمرنگ برای لاتینوها است.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

میزان چاقی مفرط بر اساس نژاد و جنسیت در آمریکا

رنگ سبز نشانگر جنسیت بوده و مشاهده می‌شود که ۶.۹ درصد از مردان در مقابل ۱۱.۵ درصد از زنان، بسیار چاق هستند.

رنگ خاکستری نشانگر سن بوده و مشاهده می‌شود که چاقی مفرط در گروه سنی ۴۰ تا ۵۹ سال بیشتر است.

آبی تیره نشانگر نژاد افراد بوده و مشاهده می‌شود که سیاه‌پوستان با ۱۳.۸ درصد، بالاترین آمار چاقی مفرط را دارند؛ با توجه به اینکه مردان سیاه‌پوست، وضعیت بهتری نسبت به مردان سفیدپوست و لاتینو دارند، آمار بالای چاقی سیاه‌پوستان به علت زنان این گروه است.

تنها ۲ درصد از آسیایی‌ها، بسیار چاق هستند.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

میزان چاقی در کودکان و نوجوانان در آمریکا

۱۶ درصد از این گروه سنی، اضافه وزن دارند. ۱۹ درصد چاق هستند و ۶.۱ درصد بسیار چاق هستند.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

میزان چاقی در کودکان بر اساس نژاد و جنسیت در آمریکا

دختران و پسران آسیایی در بهترین وضعیت قرار دارند و به ترتیب تنها ۵.۱ و ۱۲.۴ درصد از آن‌ها چاق هستند.

دختران سیاه‌پوست و پسران مکزیکی، در بدترین وضعیت قرار دارند و به ترتیب ۲۹.۱ و ۲۹.۲ درصد از آن‌ها چاق هستند.

پسران لاتینو و دختران مکزیکی در رتبه سوم و چهارم چاق‌ترین‌ها قرار دارند و به ترتیب ۲۸.۱ و ۲۴.۹ درصد از آن‌ها چاق هستند.

رنگ مشکی نشانگر سفیدپوستان و ردیف اول هر رنگ پسران هستند؛ رنگ سبز برای سیاه‌پوستان؛ رنگ خاکستری برای آسیایی‌ها؛ رنگ آبی تیره برای لاتینوها و رنگ سبز روشن نشانگر مکزیکی‌ها است.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

افزایش آمار چاقی در بزرگسالان در آمریکا

۳۰ درصد از افراد در سال ۱۹۹۹، چاق بوده‌اند و این آمار در سال ۲۰۱۸ به ۴۲.۴ درصد رسیده است.

۴.۷ درصد از افراد در سال ۱۹۹۹، بسیار چاق بوده‌اند و این آمار در سال ۲۰۱۸ به ۹.۲ درصد رسیده است.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

افزایش چند برابری آمار چاقی در کودکان و نوجوانان در آمریکا

شاید تعدادی از ویدیو‌ها را از ورزش‌های اجباری برای کودکان در دهه ۶۰ میلادی دیده باشید. اغلب کودکان بدن‌های ورزیده و ورزشکاری دارند؛ اما به مرور زمان، ورزش کردن جای خود را به فعالیت‌های غیر فیزیکی داده و آمار چاقی در کودکان نسبت به دهه ۶۰، بیش از چهار برابر شده است. البته فقط کنسول‌های بازی و موبایل‌ها مقصر این معضل نیستند و دسترسی آسان به غذا‌های ناسالم، علت دیگر این مسئله است.

رنگ سبز نشانگر گروه سنی ۶ تا ۱۱ سال است؛ سبز روشن برای ۱۲ تا ۱۹ سال و رنگ آبی تیره نشانگر گروه سنی ۲ تا ۵ سال است.

بحران چاقی در آمریکا؛ دو روی سکه هزینه برای دولت و سود برای صنعت درمان

علل چاقی بر اساس تعریف سازمان بهداشت آمریکا

فاکتورهای مختلفی می‌تواند به چاقی در افراد ختم شود نظیر: ژنتیک؛ نوع و میزان غذایی که خورده می‌شود؛ میزان فعالیت جسمانی؛ میزان بی‌تحرکی نظیر پای تلویزیون و موبایل و کامپیوتر نشستن؛ میزان و کیفیت خواب؛ بیماری و داروهایی که مصرف می‌شود؛ محل و سبک زندگی افراد نظیر عدم دسترسی آسان و ارزان به غذای با کیفیت.

عوارض چاقی بر اساس تعریف سازمان بهداشت آمریکا

چاقی ریسک ابتلا به بیماری‌های فراوانی را در افراد ایجاد می‌کند، نظیر: دیابت؛ فشار خون بالا؛ بیماری‌های قلبی؛ سکته؛ مشکلات مفاصل و تاندون‌ها؛ مشکلات کبدی و کلیوی؛ سرطان؛ مشکلات تنفسی؛ مشکلات جنسی؛ مشکلات روانی؛ بی‌خوابی و بیماری‌های دیگر.

هزینه‌های چاقی برای آمریکا

سازمان بهداشت آمریکا، چاقی را یک بحران ملی خطاب کرده و می‌گوید که این معضل ارتباط مستقیم با افزایش هزینه‌های درمان دارد.

سازمان بهداشت این کشور با بررسی هزینه‌های شخصی و هزینه‌های بیمه در بازه سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶، به این نتیجه رسید که افراد چاق، ۱۰۰ درصد بیشتر از افراد با وزن نرمال، هزینه پزشکی پرداخت می‌کنند. هرچه قدر یک فرد چاق‌تر باشد، هزینه‌های بیشتری را هر سال پرداخت می‌کند و یک فرد بسیار چاق، ۲۳۳ درصد بیشتر از یک فرد با وزن نرمال، هزینه درمان می‌کند.

جالب است افرادی که تحت پوشش بیمه عمومی قرار می‌گیرند، هزینه‌های درمانی بیشتری نسبت به افرادی که تحت پوشش بیمه خصوصی دارند پرداخت می‌کنند. گروه اول سالانه ۲۸۶۸ دلار بابت چاقی هزینه درمان دارد و گروه دوم سالانه ۲۰۵۸ دلار هزینه می‌کند.

در مجموع معضل چاقی، هزینه ۲۶۰ میلیارد دلاری برای ایالات متحده در سال ۲۰۱۶ داشته است. قطعا این هزینه در سال ۲۰۲۴، با توجه به چاق‌تر شدن مردم و تورم و افزایش نرخ درمان، افزایش داشته است و ممکن است بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار در سال باشد. هزینه مستقیم درمانی افراد به‌علت چاقی، در هر ایالت متفاوت است؛ برای مثال شخصی چاق در ایالت فلوریدا، ۲۴ درصد بیشتر نسبت به یک فرد نرمال هزینه درمان می‌کند، شخصی چاق در تگزاس نیز، ۱۰۴ درصد بیشتر از یک فرد نرمال برای درمان هزینه می‌کند.

برای مقایسه، معروف است که دولت آمریکا، بالاترین بودجه نظامی را در جهان دارد؛ آن‌ها در سال ۲۰۲۳، ۸۶۰ میلیارد دلار برای بودجه «دفاعی» در نظر گرفته بودند. حالا فقط یک معضل چاقی، تقریبا نصف بودجه نظامی، برای دولت آمریکا هزینه دارد.

جدای از هزینه چاقی برای دولت و مردم، دو جریان مختلف، به چاقی دامن می‌زند. اول صنعت تریلیون دلاری غذا‌های آماده که نمی‌خواهد مردم دست از استفاده از این محصولات بردارند و دوم کمپانی‌های دارویی و بیمه‌ای که از هزینه‌های مازاد به‌علت چاقی، بهره ۴۰۰ میلیارد دلاری می‌برند.

در بخش دوم و در آینده به «داروی جادویی لاغری GLP 1» می‌پردازیم؛ این دارو به‌قدری صنعت غذا را نگران کرده است که خواستار محدودیت استفاده از این دارو شده‌اند!

از طرفی آمریکایی‌ها به‌قدری از این دارو استقبال کرده‌اند که، اقتصاد کشور اروپایی تولیدکننده این دارو را دگرگون کرده که نرخ تورم در این کشور پایین آمده است.

انتهای پیام/

نظر شما