شناسهٔ خبر: 66943425 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

همسریابی با هوش مصنوعی برای تنهاترین درخت جهان

دانشمندان با استفاده از هوش مصنوعی به دنبال جفتی مناسب برای درخت نری هستند که در آستانه انقرض است. قدمت این گیاه به زمان دایناسورها برمی‌گردد و تمام گونه‌های آن نر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ براساس گزارش دیجیاتو، دانشمندان «دانشگاه ساوتهمپتون» در یک پروژه تحقیقاتی با کمک هوش مصنوعی به‌دنبال یک جفت برای یک گیاه نر در حال انقراض هستند که از آن به‌عنوان «تنهاترین گیاه جهان» یاد می‌شود.

به گفته دانشمندان، تمام اعضای موجود در این گونه گیاهی خاص که Encephalartos woodii نام دارد، نر هستند و نمی‌توانند به‌طور طبیعی تکثیر پیدا کنند. همچنین دوران قدمت آن‌ها به زمان دایناسورها برمی‌گردد و اعتقاد بر این است که در بین تمام موجودات کره زمین، خطر زیادی برای انقراض آن وجود دارد.

دکتر «لورا سینتی»، محقق دانشگاه ساوتهمپتون که این پروژه را رهبری می‌کند، در حال استفاده از پهپاد و هوش مصنوعی برای پیدا کردن یک گونه ماده E. woodii است. او می‌گوید: «داستان E. woodii  الهام‌بخش من بوده و داستانی کلاسیک از عشق نافرجام را منعکس می‌کند. امیدوارم یک گونه ماده در جایی وجود داشته باشد. بسیار شگفت‌انگیز خواهد بود اگر بتوانیم این گیاه را که تا این حد به انقراض نزدیک است، از طریق تولیدمثل طبیعی احیا کنیم.»

کشف تنهاترین گیاه جهان در سال ۱۸۹۵ 


در حال حاضر تنها نمونه شناخته‌شده از E. woodii، سال ۱۸۹۵ ( ۱۴ سال پیش از انقلاب مشروطه در ایران) در آفریقای جنوبی و جنگل Ngoye کشف شده است. با توجه به اینکه فقط یک گونه نر پیدا شده، دانشمندان بر این باورند که تمام نمونه‌های تکثیرشده بعدی نیز کلون‌های نر هستند، به این معنی که گیاه به‌طور طبیعی نمی‌تواند تکثیر پیدا کند.

کمک هوش مصنوعی به جفت‌یابی برای «تنهاترین گیاه جهان»


تصاویر گرفته‌شده توسط پهپاد از جنگل توسط هوش مصنوعی تجزیه‌وتحلیل می‌شود و در حال حاضر کمتر از ۲درصد از مساحت ۱۰هزار هکتاری آن بررسی شده است. دکتر سینیتی می‌گوید: «با هوش مصنوعی، ما از یک الگوریتم برای تشخیص گیاهان براساس شکل آن‌ها استفاده می‌کنیم. ما تصاویری از گیاهان تولید کرده‌ایم و آن‌ها را در محیط‌های مختلف اکولوژیکی قرار دادیم تا مدل آن‌ها را بشناسد.»

جنگل Ngoye هرگز به‌طور کامل کاوش نشده است، بنابراین احتمال کشف یک گونه ماده از این گیاه همچنان وجود دارد.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما