شناسهٔ خبر: 66939025 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سیتنا | لینک خبر

هوش مصنوعی به یافتن زوج برای «تنهاترین گیاه جهان» کمک می‌کند

در یک طرح تحقیقاتی زیر نظر دانشگاه ساوتمپتون در بریتانی، در جستجو برای یافتن جفت برای یک گیاه نر در حال انقراض که تنهاترین گیاه جهان توصیف شده است از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، یک طرح تحقیقاتی زیر نظر دانشگاه ساوتمپتون در بریتانیا به جستجو در چند هزار هکتار مناطق جنگلی آفریقای جنوبی ادامه می‌دهد. این جنگل‌ تنها منطقه در جهان است که گیاه انکفاالاتروس وودیی (ئی وودیی) در آن یافت شده است.

تمام نمونه‌های موجود این گیاه در جهان از شبیه‌سازی این گیاه نر تولید شده و گیاه ماده‌ای وجود ندارد. در نتیجه، این گیاه قادر به تولید مثل طبیعی نیست.

سابقه این گیاه دیرین‌سال به قبل از عصر دایناسورها باز می‌گردد و نظر بر این است که در حال انقراض‌ترین موجودات جاندار در کره زمین است.

دکتر لورا سینتی، پژوهشگر دانشگاه ساوتمپتون، هدایت اولین طرحی را برعهده دارد که در همسریابی برای ئی وودیی از هواپیماهای بدون سرنشین و هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

او گفت: «داستان زندگی ئی وودی بسیار تاثیرگذار است. زندگی او نمونه‌ای کلاسیک از داستان یک عشق نافرجام است.»

دکتر ستنتی افزود: «امیدوارم یک گیاه ماده در جایی وجود داشته باشد، چون به هر حال، بالاخره زمانی یک چنین موجودی وجود داشته است. و اگر ما بتوانیم این گیاه در حال انقراض را بار دیگر از طریق تولید مثل طبیعی به کره زمین بازگردانیم، دستاوری شگفت‌انگیز خواهد بود.»

تا کنون تنها نمونه شناخته شده از گیاه ئی وودی در جنگل نگویه Ngoye در سال ۱۸۹۵ کشف شده است.

این کشف شامل تنها یک گیاه نر بود و تمام نمونه‌های تکثیر شده بعدی کلون‌های نر هستند - به‌این معنی که در حال حاضر، امکان آن وجود ندارد که ‌ئی وودی به طور طبیعی تولید مثل کند.

تصویرهای پهپادی گرفته شده از جنگل محل یافت شدن این گیاه در حال تجزیه و تحلیل توسط هوش مصنوعی است.

البته تا کنون کمتر از ۲ درصد از مساحت این جنگل تصویربرداری شده در حالیکه این جنگل حدود ۱۰۰۰۰ جریب (بیش از ۴۰۰۰ هکتار) وسعت دارد.

دکتر سینیتی گفته است: «با هوش مصنوعی، ما از یک الگوریتم تشخیص تصویری برای تشخیص گیاهان بر اساس شکل آنها استفاده می‌کنیم.»

او گفته است که «ما تصاویری از گیاهان مختلف را تولید کردیم و آن‌ها را در محیط‌های مختلف اکولوژیکی قرار دادیم تا به مدل آموزش دهیم آنها را شناسایی کند.»

این جنگل تاکنون هرگز به طور کامل کاوش نشده است تا مشخص شود که آیا یک گیاه ماده هم وجود دارد یا نه.

این گونه گیاهی هنوز هم در باغ گیاه‌شناسی سلطنتی در کیو در لندن رشد و تکثیر می‌شود و در اینجا به «تنهاترین گیاه جهان» شهرت دارد.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما