شناسهٔ خبر: 65594533 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

ماه گذشته میلادی به عنوان «گرم‌ترین» فوریه تاریخ ثبت شد

دیده‌بان اقلیمی اروپا روز پنج‌شنبه خبر داد که ماه گذشته میلادی «گرم‌ترین» ماه فوریه در جهان در طول تاریخ ثبت دمای هوا بوده است. بر اساس پژوهش‌های این سازمان، ماه فوریه سال ۲۰۲۴ همچنین نهمین ماه مداوم بوده است که کره زمین افزایش دمای تاریخی را تجربه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دیده‌بان اقلیمی اروپا روز پنج‌شنبه خبر داد که ماه گذشته میلادی «گرم‌ترین» ماه فوریه در جهان در طول تاریخ ثبت دمای هوا بوده است.

بر اساس پژوهش‌های این سازمان، ماه فوریه سال ۲۰۲۴ همچنین نهمین ماه مداوم بوده است که کره زمین افزایش دمای تاریخی را تجربه کرد.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۱۷ اسفندماه، به نقل از کوپرنیک، مرکز پژوهشی و دیده‌بان اقلیمی اتحادیه اروپا، گزارش داد که ماه فوریه گذشته حدود ۱.۷ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از دمای همین ماه در دوره زمانی ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بوده است.

همین سازمان در دی‌ماه سال جاری خبر داد که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت شده در تاریخ بود و دمای سطح کرهٔ زمین به عبور از حد نصاب حساس ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نزدیک شده است.

سال ۲۰۲۳ شاهد گرمای بی‌سابقه، طوفان، خشکسالی و آتش‌سوزی در جنگل‌ها بود که به گفته دانشمندان از عواقب گرمایش زمین است که بشر خود با دست خود ایجاد کرده است.

به این عوامل باید پدیده جویِ طبیعی ال نینو را هم افزود که در ماه‌های گذشته به گرمای بی‌سابقه هوا کمک کرده است.

در این میان اروپا در ماه‌های جاری شاهد زمستانی گرم بوده که از نظر تاریخی گرمای آن در مقام دوم قرار گرفته است.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند که متوسط دمای آب دریاها و اقیانوس‌ها در طول سال میلادی گذشته در دوره‌ای طولانی و کم‌سابقه بالاتر از حد معمول بود و در ماه آوریل تمامی رکوردهای قبلی برای این فصل از سال را شکست.

پیامد مهم گرم‌شدن آب اقیانوس‌ها به خطر افتادن حیات آبزیان و تشدید و طولانی شدن طوفان‌ها در نواحی ساحلی و آسیب‌پذیر است.

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما