شناسهٔ خبر: 66921335 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انجام ۱.۲ میلیون ماموریت از سوی اورژانس تهران در سال گذشته/ کاهش ۵۰ درصدی مزاحمت‌ تلفنی

مهدی بابایی

رئیس مرکز اورژانس استان تهران از انجام یک میلیون و ۲۰۰ هزار ماموریت از سوی اورژانس استان تهران در سال گذشته خبر داد و گفت که میزان تماس‌های مزاحمت‌آمیز با سامانه ۱۱۵ در این استان نیز کاهشی ۵۰ درصدی داشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، محمد اسماعیل توکلی در  نشست خبری که بعد از ظهر امروز در ستاد اورژانس استان تهران برگزار شد، با گرامیداشت یاد شهید آیت‌الله رئیسی و دیگر شهدای خدمت گفت: رئیس جمهور شهید همواره توجه ویژه‌ای به اورژانس و تجهیز و تکمیل ناوگان اورژانس کشور داشت به‌طوریه که از همان نخستین روزهای آغاز دولت همراهی خوبی با مجموعه اورژانس داشتند و در نتیجه این اقدامات نیز میانگین زمان حضور  اورژانس در محل حادثه کاهش چشمگیری داشت.

وی با بیان اینکه در این دولت اتفاقات موثر زیادی برای اورژانس پیش بیمارستانی افتاد، گفت: برای اولین بار مجوز خرید سه هزار دستگاه آمبولانس صادر شد و تخصیص یک درصد از فروش موتورسیکلت و خودرو برای به روزرسانی اورژانس کشور هم در این دولت محقق شد. ما شاهد توسعه اورژانس در مناطق محروم نیز بودیم به‌طوریکه در روستاهای حاشیه استان تهران بعد از ۱۷ سال پایگاه اورژانس افتتاح شد.

توکلی ادامه داد: امروز با پیگیری‌های رئیس‌جمهور فقید شهید آیت‌الله رئیسی، میانگین زمان حضور آمبولانس‌ها در محل حادثه به  ۱۵ دقیقه و زمان حضور موتورلانس‌ها هم به ۹ دقیقه کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز اورژانس تهران اضافه کرد: اقدام دیگری که با پیگیری رئیس جمهور شهید انجام شد، تکمیل ناوگان موتورلانس در استان تهران بود. به‌طوریکه امروز ۲۶۰ دستگاه موتورلانس را در این ناوگان داریم و به جرات می‌توانم بگویم که بزرگترین ناوگان موتورلانس خاورمیانه را در  استان تهران داریم.

توکلی همچنین به ماموریت‌های اورژانس استان تهران در سال گذشته پرداخت و گفت: اورژانس تهران در سال گذشته یک میلیون و  ۲۰۰ هزار ماموریت را انجام داده است. همچنین مجموع تماس‌ها با اورژانس نیز دو میلیون و ۶۰۰ هزار تماس بوده است.

وی با اشاره به مزاحمت‌های تلفنی با مرکز ۱۱۵ اورژانس استان تهران نیز گفت: با همراهی خوب اصحاب رسانه آمار مزاحمان تلفنی کاهش پیدا کرد و ما شاهد کاهش ۵۰ درصدی تماس‌های مزاحمت‌آمیز در سال گذشته بودیم. البته همچنان روزانه حدود 700 تماس مزاحمت‌آمیز با اورژانس تهران برقرار می‌شود.

رئیس اورژانس استان تهران درباره تمهیدات مراسم بزرگداشت ارتحال حضرت امام خمینی نیز گفت: اورژانس تهران مسئولیت کمیته بهداشت و درمان ستاد بزرگداشت سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) را نیز بر عهده دارد و بر این اساس ۲۸۰۰ نفر از همکاران ما در این ایام در محدوده حرم مطهر امام خمینی (ره) مستقر بوده و به مردم خدمات ارائه می‌دهند. همچنین تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز در آماده‌باش قرار دارند و در این میان دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران، شهید بهشتی، البرز، اهواز، جهرم و اصفهان نیز حضور مستقیم در این مراسم دارند. ضمن اینکه کاروان‌های اعزامی از شهرهای دیگر نیز توسط آمبولانس‌ها اسکورت می‌شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۳۰۰ دستگاه آمبولانس سه بیمارستان صحرایی، ۱۰ درمانگاه سیار و دو درمانگاه ثابت در  این ایام به مردم خدمات ارایه می‌دهد. ۱۰۰ دستگاه آمبولانس هم از سراسر کشور در ایام به استان تهران کمک می‌کنند. همچنین دو بالگرد ثابت استان تهران؛ دو هواپیمایی بال ثابت نیز در این ماموریت به‌کار گرفته شده و ۵۲ پایگاه اورژانس هوایی نیز در آماده‌باش کامل قرار دارند.

رئیس سازمان اورژانس استان تهران خاطرنشان کرد: همچنین ۲۰ دستگاه اتوبوس آمبولانس که به عنوان بیمارستان سیار محسوب می‌شوند در نزدیکی حرم در اتوبان تهران قم مستقر خواهند شد. سه خودروی پشتیبان نیز در این مراسم حضور خواهند داشت. تمهیدات اورژانس از روز 13 خردادماه آغاز شده و تا پایان مراسم و تخلیه کامل جمعیت ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت اورژانس بانوان نیز گفت: یکی از افتخاراتی که در این دولت توسعه پیدا کرد، همین اورژانس بانوان بود. ما در حال حاضر هفت پایگاه اورژانس بانوان داریم که برای هدفگذاری انجام شده شده بود تا پایان دولت و پایان سال ۱۴۰۳، تعداد آن باید به ۲۰ پایگاه در سطح استان تهران برسد که امیدواریم محقق شود.

توکلی درباره راه‌اندازی آمبولانس دوستدار کودک نیز گفت: الزامات این کار در حال فراهم شدن است و اگر جانمایی آن مشخص شود این کار انجام خواهد شد. ما در این خصوص باید داده‌ها را بررسی کنیم و ببینیم که در کدام مناطق تماس‌های مرتبط با کودکان بیشتر است. داخل این آمبولانس‌ها به گونه‌ای است که فضای آن برای کودکان مناسب سازی شده است.

رئیس مرکز اورژانس استان تهران با اشاره به وضعیت اعتبارات اورژانس استان تهران نیز گفت: در سال گذشته ۴هزار میلیارد ریال کمبود اعتبار داشتیم که خوشبختانه با پیگیری شهید آیت‌الله رئیسی و همچنین همراهی خوب سازمان برنامه و بودجه و رئیس دفتر ریاست جمهوری بخشی از این کمبودها جبران شد. اما همچنان علیرغم اینکه رشد خوبی در اعتبارات داشتیم با مشکل اعتبار مواجه هستیم‌ چرا که فرآیند اختصاص بودجه به اورژانس از سال‌ها پیش دچار مشکل است و باید تغییر کند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از ناوگان ما بیش از ۱۵ سال عمر دارد و چالش بسیار زیادی را برای ما ایجاد کرده است. ما به دنبال نوسازی ناوگان امدادی هستیم و تاکنون نیز اقدامات خوبی در این حوزه انجام شده است.

توکلی در پاسخ به پرسشی درباره ادعای سوءاستفاده برخی از آمبولانس‌های اورژانس در هنگام زایمان گفت: اورژانس پیش بیمارستانی در همه جای کشور به مردم خارج از هر گونه نژاد و قومیتی خدمت ارائه می کند تبعه بودن یا هموطن بودن برای ما در اولویت نیست و هر کسی از ما درخواست کمک کند حتما کمک ارائه خواهد شد. در طول هفته به صورت غیر مستمر به ۱۰ مادر باردار که در معرض زایمان هستند کمک ارایه می‌شود و عمده این موارد نیز در آمبولانس است.

رئیس مرکز اورژانس استان تهران ادامه داد: با این وجود اگر مواردی نظیر سوءاستفاده و ... وجود داشته باشد، وظیفه رسیدگی به آن با نهادهای دیگر است. ما به مردم امدادرسانی می‌کنیم و دیتاها و داده‌های خود از ماموریت‌ را نیز در اختیار داریم و اگر ببینیم که در مواردی چنین موضوعی مطرح شده، حتما به آن رسیدگی خواهد شد.

وی درباره اینکه بیشتر تماس‌های اورژانس تهران مربوط به کدام موارد فوریتی و کدام منطقه از تهران است، گفت:  ۵۰ درصد ماموریت‌های ما اعم از حوادث ترافیکی و غیرترافیکی است. افزایش تصادفات منجر به افزایش بار مالی به  نظام سلامت می‌شود. در تمام نقاط شهر تهران تماس ها به یک میزان است اما در شرق، جنوب و مرکز شهر تهران تماس ها بیشتر است. در مورد تصادفات نیز یکی از جدی‌ترین نگرانی‌های ما تصادف موتورسیکلت سواران است.

توکلی درباره استاندارد تعداد پایگاه و پرسنل اورژانس در تهران نیز گفت: باید به ازای هر ۲۰ هزار نفر یک پایگاه اورژانس داشته باشیم. این موضوعی که برنامه ششم به آن تاکید کرده و بر این اساس ما حدود ۴۰۰ پایگاه در تهران کم داریم. در حال حاضر تعداد پایگاه‌های اورژانس در تهران بیش از 300 پایگاه است. همچنین ۱۴۰۰ نیرو هم کم داریم.

وی درباره فعالیت اورژانس هوایی نیز گفت: اورژانس هوایی استان تهران در سال گذشته ۵۰۰ سورتی پرواز انجام داده است. امروز هم یک مورد انتقال قلب توسط ناوگان هوایی استان تهران انجام شده است هدف گذاری ما این است که بالگرد سوم را نیز راه اندازی کنیم آشیانه آن آماده شده است.

انتهای پیام

نظر شما