شناسهٔ خبر: 66918395 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

تلاش برای کشاندن روسیه به مذاکره

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل:پیشروی نیروهای روسیه در منطقه خارکیف باعث شده تا ارتش اوکراین بیش از پیش تحت فشار قرار گیرد. ‌همزمان متحدان اروپایی کی‌یف، تلاش‌ها برای کمک‌رسانی به اوکراین را افزایش دادند. همچنین، زلنسکی به دنبال همسو کردن هر چه بیشتر کشورها برای تعیین شرایط لازم برای پایان دادن به تهاجم روسیه بنا به میل خود است.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، از جو بایدن، رئیس ‌جمهوری ایالات متحده آمریکا خواست تا در نشست صلح سوئیس در ماه ژوئن شرکت کند، زلنسکی همزمان ولادیمیر پوتین را به تلاش برای منحرف کردن این گردهمایی متهم کرد.
این درخواست زلنسکی در حالی مطرح شد که وی در جریان تور فشرده و سریع خود برای جلب حمایت کشورهای غربی، روز سه‌شنبه از بلژیک قول گرفت که تا سال ۲۰۲۸ تعداد ۳۰ جت جنگنده اف-۱۶ را در اختیار کی‌یف قرار دهد.
اوکراین در تلاش است تا تعداد کشورهای حاضر در کنفرانس صلح ماه آینده را افزایش دهد. زلنسکی امیدوار است تا از این طریق بتواند حمایت بین‌المللی گسترده‌ای را برای دیدگاه خود در مورد شرایط لازم برای پایان دادن به جنگ روسیه به دست آورد.اما اگر بایدن  که خودش سرگرم مبارزات انتخاباتی علیه دونالد ترامپ است، به عنوان حامی اصلی اوکراین در نهایت تصمیم بگیرد که در این کنفرانس صلح غایب باشد، این نشست تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.زلنسکی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با الکساندر دی کرو از بلژیک گفت: «اگر (بایدن) حضور نداشته باشد، مثل این می‌ماند که او پوتین را تشویق کرده است: مثل اینکه شخصا برای او کف بزند و این کار را ایستاده انجام دهد.»رئیس جمهوری اوکراین گفت که پوتین از این نشست صلح که قرار است در ۱۵ تا ۱۶ ژوئن (۲۶ تا ۲۷ خرداد) برگزار شود، «خیلی می‌ترسد» و تلاش می‌کند آن را از مسیر خارج کند.
زلنسکی، حضور روسیه در این نشست را رد کرده است. در همین حال، مسکو نیز این اجلاس پیشنهادی را بدون حضور روسیه «پوچ» خواند.
تعهد بلژیک برای تحویل جت‌های جنگنده به اوکراین- که امیدوار است تحویل آن‌ها از اواخر سال جاری میلادی سال آغاز شود - یک روز پس از آن صورت گرفت که اسپانیا قول حمایت یک میلیارد یورویی مادرید را به زلنسکی داد. زلنسکی اواخر روز سه‌شنبه نیز به پرتغال رفته است.زلنسکی در بروکسل گفت که توافقنامه امنیتی جدید بین اوکراین و بلژیک «شامل دست‌کم ۹۷۷ میلیون یورو کمک نظامی در سال جاری» علاوه بر تعهد حمایت در ۱۰ سال آینده است.اوکراین به حامیان خود - به ویژه ایالات متحده - فشار می آورد تا به آن اجازه دهند از سلاح های دوربردی که از سوی غرب در اختیار کی‌یف قرار داده شده است، برای حمله به اهدافی در داخل روسیه استفاده کند.با این حال، جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا در ۲۶ مه (۶ خرداد) با اعطای اختیارات بیشتر به اوکراین برای هدف قرار دادن روسیه مخالفت کرد. او به تلویزیون ایتالیا گفت: «من فکر می کنم ما باید بسیار مراقب باشیم.»
تازه‌ترین سفر برون‌مرزی زلنسکی در حالی انجام می‌شود که اوکراین در تلاش برای جلوگیری از حمله زمینی روسیه در منطقه خارکیف است، جایی که مسکو اخیراً بزرگترین دستاوردهای ارضی خود را در ۱۸ ماه گذشته داشته است.روسیه  اعلام کرد که کنترل دو شهرک در مناطق خارکیف و دونتسک اوکراین را به دست گرفته است. وزارت دفاع روسیه گزارش داد که نیروهای این کشور توانستند عملیات نیروهای اوکراینی را در مناطق خارکیف، آودیئیفکا، دونتسک، زاپوریژیا و خرسون دفع کنند.
در همین حال اوکراین  تاکید کرد که وضعیت در خط مقدم تحت کنترل است. به این ترتیب، بر اساس آخرین گزارش ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته، ۹۷ نبرد در خط مقدم رخ داده است که در آن اوکراینی‌ها موفق شدند ده‌ها حمله نیروهای روسی را دفع کرده، تعدادی تانک و تسلیحات زرهی را منهدم کنند.

 

برچسب‌ها:

نظر شما