شناسهٔ خبر: 66993071 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

عملكرد چین جنگ اوكراین را طولانی می‌کند

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل:  رئیس جمهور اوکراین در نشست سالانه امنیتی آسیا در سنگاپور گفت حمایت چین از روسیه جنگ را طولانی می‌کند. ولودمیر زلنسکی از کارشکنی دیپلمات‌های چینی انتقاد کرد و مدعی شد چین به ابزاری در دست پوتین تبدیل شده است.
ولودیمیر زلنسکی، در سفری از قبل اعلام نشده برای شرکت در نشست سالانه امنیتی آسیا موسوم به "شانگری-لا" وارد سنگاپور شد.
در این نشست از جمله وزرای دفاع آمریکا، چین، ژاپن ، استرالیا، کره جنوبی شرکت دارند. زلنسکی در حاشیه این نشست با لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا دیدار و درباره وضعیت کنونی جنگ در اوکراین گفتگو کرد.سفر زلنسکی به سنگاپور بیشتر به منظور بسیج حمایت‌های جهانی از اوکراین انجام گرفته که بیش از دو سال است در برابر تهاجم نظامی روسیه از خود دفاع می‌کند.
او در نشست سنگاپور تاکید کرد اوکراین روی مشارکت هر چه بیشتر کشورها برای شرکت در کنفرانس صلح در سوئیس حساب می‌کند.زلنسکی گفت تاکنون ۱۰۶ کشور و سازمان مشارکت خود را در نشست سوئیس در اواسط ژوئن اعلام کرده‌اند.رئیس جمهور اوکراین در نشست سنگاپور همچنین گفت روسیه نمی‌خواهد جنگ را پایان دهد، به همین دلیل اوکراین با تمام جهان برای نزدیک شدن به صلح همکاری می‌کند.زلنسکی در سنگاپور تاکید کرد، حمایت چین از روسیه جنگ در اوکراین را طولانی‌تر می‌کند.
او در کنفرانس خبری بعد از سخنرانی خود در سنگاپور هم گفت چین به رهبران دیگر کشورها فشار می‌آورد تا در کنفرانس صلح اوکراین در سوئیس شرکت نکنند. او روسیه را متهم کرد که با استفاده از نفوذ چین در منطقه، با استفاده از چین برای برهم زدن نشست صلح سوئیس اقدام می‌کند.زلنسکی افزود: «این مایه تاسف است که کشور قدرتمند، مستقل و بزرگی مثل چین تبدیل به ابزاری در دست پوتین شده است.»
به درخواست اوکراین، سوئیس در روزهای ۱۵ و ۱۶ ژوئن نشستی را در نزدیکی لوسرن مرکز کانتون لوتسرن سازماندهی کرده است. این نشست قرار است حمایت‌های بین‌المللی بیشتری را برای کشور مورد حمله بسیج کند. اوکراین امیدوار است کشورهای بی‌طرف جنوبی یا حتی آنهایی که با روسیه دوست هستند را در مورد موضع خود قانع کند. روسیه به این کنفرانس دعوت نشده است؛ اما در هر صورت از شرکت در آن خودداری می‌کرد.

 

برچسب‌ها:

نظر شما