شناسهٔ خبر: 67360050 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بلایی که در جنگ گسترده با حزب‌الله بر سر اسرائیل می‌آید

عملکرد اخیر مقاومت لبنان ثابت کرد اگر صهیونیست‌ها به دنبال ماجراجویی احمقانه‌ای با گسترش جنگ باشند، هیچ یک از مواضع اشغالگران در داخل فلسطین اشغالی، از آتش موشک‌ها و پهپادهای حزب‌الله در امان نخواهد ماند.

صاحب‌خبر -

 «اگر جنگی به لبنان تحمیل شود، مقاومت بدون ضوابط، بدون قواعد و بدون سقف خواهد جنگید. ما بانک اهداف کامل و واقعی در داخل اراضی اشغالی داریم و می‌توانیم به همه این مواضع برسیم که پایه‌های موجودیت رژیم اشغالگر را متزلزل خواهد کرد. مسئله تنها محدود به کمیت نیست و در هر حال آنها می‌فهمند که من چه می‌گویم»؛ این عبارات در سخنرانی اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله از زبان ایشان بیان شد و در قالب پیام‌هایی بود که طبق آن مقاومت می‌خواهد به دشمن صهیونیستی و شهرک نشینان آن بگوید که در صورت وقوع یک جنگ تمام عیار، امور برای اسرائیلی‌ها چگونه خواهد بود.

تاکتیک حزب‌الله که صهیونیست‌ها را سردرگم کرده است

تاکتیکی که امروز مقاومت لبنان در نبرد با دشمن صهیونیستی از خود به نمایش گذاشته، تاکتیکی است که بعد از بررسی تجارب جنگ جولای 2006 آن را ابداع کرد؛ به طوری که حزب الله عمدتاً بر عنصر غافل‌گیری برای آشفته کردن دشمن تمرکز دارد. به این صورت که به شکل تدریجی قدرت نظامی خود را به نمایش می‌گذارد اما از قدرت واقعی خود رونمایی نمی‌کند؛ مسئله‌ای که موجب سردرگمی صهیونیست‌ها می‌شود و آنها نمی‌توانند پیش‌بینی کنند در مرحله بعدی حزب الله چه غافلگیری جدیدی برای اسرائیل دارد.

از طرف دیگر حزب الله در عین حال که تاکید می‌کند به دنبال جنگ نیست، با نشان دادن قدرت خود به دشمن هشدار می‌دهد که اگر در پی اقدام احمقانه‌ای باشد چه عاقبتی در انتظارش خواهد بود. همین موضوع موجب شده تا اسرائیلی‌ها از 8 ماه گذشته تاکنون همچنان در وضعیت نیم خیز قرار داشته باشند و بیشترین کاری که برای آرام کردن افکار عمومی و کاهش هرج و مرج در شمال فلسطین اشغالی انجام داده‌اند، به راه انداختن یک جنگ روانیِ نخ‌نما شده و تهدیدات توخالی مبنی بر گسترش جنگ علیه لبنان بوده است.

در حالی که نزدیک به 9 ماه از جنگ غزه و پیوستن مقاومت لبنان به نبرد طوفان الاقصی برای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین می‌گذرد و با وجود تشدید تنش‌ها در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی و نیز عملیات‌های پیشرفته و چشمگیری که حزب الله طی این مدت انجام داده، اما قواعد درگیری در این جبهه همچنان حفظ شده است.

بلایی که در جنگ گسترده با حزب‌الله بر سر اسرائیل می‌آید

در اینجا باید توجه داشته باشیم که رژیم صهیونیستی در جبهه لبنان با احتیاط بسیار بالایی عمل می‌کند و بر قواعدی که مقاومت به آن تحمیل کرده بود پایبند مانده و جرات نقض این قواعد را نداشت و هر بار هم که تصمیم به زیر پا گذاشتن قواعد مذکور می‌گرفت، مقاومت قواعد جدیدی به صهیونیست‌ها تحمیل می‌کرد.

دست و پا زدن اسرائیل برای فرار از باتلاق غزه

امروز نکته جدید این است که دشمن صهیونیستی تلویحا به ناتوانی خود در رسیدن به اهداف تعیین شده در جنگ غزه که مهمترین آنها نابودی مقاومت فلسطین بود اعتراف می‌کند و متقاعد شده که تحقق این اهداف ممکن نیست. بر همین اساس صهیونیست‌ها به دنبال سازوکارهایی هستند که به آنها اجازه دهد بدون پرداخت بهای گزاف، وارد مرحله جدیدی از جنگ شوند.

در این مرحله، تنها چیزی که رژیم صهیونیستی به آن فکر می‌کند ایجاد یک چارچوب سیاسی نظامی است که به آن اجازه دهد نیروهای خود را در داخل غزه نگه دارد و محاصره را از همه طرف بر غزه تحمیل کند، سپس مدعی شود که توانسته گردان‌های عزالدین القسام و سرایاالقدس را شکست دهد و بعد از آن به سمت تشکیل یک اداره سیاسی جدید در نوار غزه و خارج کردن این منطقه از سیطره حماس حرکت کند. همه این‌ها اهدافی هستند که اسرائیل هنوز هیچ چشم اندازی برای تحقق آنها ندارد و کاملاً کورکورانه و بی‌هدف به جنگ فرسایشی غزه ادامه می‌دهد.

پشت پرده مانورهای اسرائیل برای گسترش جنگ ضد لبنان

اما نگرانی صهیونیست‌ها تنها محدود به باتلاق بزرگی که در غزه گرفتار آن شده‌اند نیست. اسرائیل تصور می‌کرد که آمریکا و اروپا می‌توانند در ازای جنگی که این رژیم در غزه به راه انداخته و پیروزی‌های ادعایی آن در این جنگ، جبهه‌های حامی غزه در لبنان، یمن و عراق را مجبور به توقف عملیات‌های آنها ضد اسرائیل کنند.

این همان کاری است که «آموس هوکشتاین» فرستاده جنجالی آمریکا و مشاور «جو بایدن» رئیس جمهوری این کشور در سفرهای مکرر خود به لبنان و فلسطین اشغالی می‌خواست انجام دهد و به هر ترتیبی که شده عملیات‌های حزب الله در شمال فلسطین اشغالی را متوقف سازد، اما موفق نشد. همچنین تهدیدات آمریکا با هدف متوقف کردن عملیات‌های مقاومت عراق ضد اشغالگران هم نتیجه نداشت و این عملیات‌ها با سرعت فزاینده‌ای ادامه دارد.

در جبهه یمن هم آمریکا و متحدان آن نتوانستند در تشکیل یک ائتلاف بزرگ علیه یمن موفق شوند و تجاوزات جنایتکارانه آمریکا و انگلیس ضد یمن هم نتوانست مانع ادامه حمایت قاطع این کشور از مردم غزه و عملیات‌های نظامی بزرگ آن ضد صهیونیست‌ها شود.

زمانی که صهیونیست‌ها متوجه شدند اوضاع به این شکل پیش نمی‌رود، یک مانور جدید در قالب تهدید برای گسترش جنگ علیه لبنان به راه انداختند و خطاب به میانجی‌ها گفتند: بروید و راهی پیدا کنید که حزب الله از حمله به ما در شمال دست بردارد، در غیر این صورت خودمان رسیدگی می‌کنیم.

در این زمینه اشغالگران با به راه انداختن یک جنگ روانی سعی در تحریک افکار عمومی لبنان علیه مقاومت دارند و در این راه از برخی طرف‌های غربگرا که در دوره‌های مختلف به همکاری با دشمن اشغالگر و خیانت به مردم لبنان معروف بوده‌اند، استفاده می‌کنند. درواقع صهیونیست‌ها به دنبال آشوب کردن فضای داخلی لبنان هستند و می‌خواهند این تصور را القا کنند که در جنگ گسترده، لبنان تبدیل به غزه دوم خواهد شد.

جدا از دلایل مختلفی که موجب می‌شود صهیونیست‌ها جرات آغاز جنگ گسترده علیه لبنان را نداشته باشند و یکی از مهم‌ترین آنها قدرت آتش بالای حزب الله است که می‌تواند شمال فلسطین اشغالی را با خاک یکسان کند و با عملیات‌های اخیر خود به خوبی این مسئله را ثابت کرده است، باید به این موضوع توجه کنیم که آمریکا به شدت نگران گسترش جنگ در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی است.

بعد از گذشت نزدیک به 9 ماه از جنگ غزه، برای همه جهان ثابت شده آمریکا طرفی بود که دستور آغاز این جنگ را به اسرائیل داد و همه جانبه از آن حمایت کرده است. اما درباره جبهه لبنان، آمریکا از ماه ابتدایی جنگ غزه به مقامات صهیونیست درباره هر اقدامی که می‌تواند منجر به گسترش جنگ با لبنان شود هشدار داد و سفرهای مکرر هوکشتاین به بیروت و تل آویو هم مربوط به همین مسئله بود؛ همانطور که دیدیم بعد از تشدید حملات موشکی و پهپادی حزب الله به شمال فلسطین اشغالی، هوکشتاین در سفری ناگهانی به منطقه آمد و خواستار جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در این جبهه شد.

منابع آگاه گزارش می‌دهند با وجود اینکه کاخ سفید اعلام کرده، در صورت جنگ گسترده با لبنان، آمریکا به حمایت از اسرائیل پایبند است؛ اما مقامات آمریکایی به شکل پنهانی صهیونیست‌ها را تحت فشار گذاشته‌اند تا از رفتن به سمت جنگ گسترده با لبنان خودداری کنند. این بدان معناست که واشنگتن از گسترش جنگ اسرائیل با لبنان حمایت نمی‌کند.

روزنامه الاخبار لبنان در یادداشتی به قلم «ابراهیم امین» تحلیلگر معروف لبنانی و سردبیر این روزنامه اعلام کرد: اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی، سطح سیاسی این رژیم را متقاعد کرده‌ بودند که بانک اهداف بزرگی در لبنان وجود دارد و اسرائیل طی یک عملیات برق آسا و غافلگیر کننده می‌تواند ضربه موثری به توانمندی‌های نظامی حزب الله بزند و بعد از آن بین گزینه حل و فصل با تحمیل شروط جدید خود، یا رفتن به سمت جنگی بزرگ، یکی را انتخاب می‌کند.

بلایی که در جنگ گسترده با حزب‌الله بر سر اسرائیل می‌آید

اما عملیات‌هایی که حزب الله اخیراً انجام داد، به ویژه بعد از انتشار تصاویر دقیق از مواضع حساس صهیونیست‌ها در حیفا و همچنین تصاویر دیگری که دیروز مقاومت لبنان از اهداف جدید در داخل فلسطین اشغالی منتشر کرد، محاسبات صهیونیست‌ها را به هم ریخت و بار دیگر به آنها هشدار داد که جنگ گسترده با لبنان به هیچ وجه آسان نخواهد بود.

انتشار این تصاویر و همچنین پیام‌های تهدید آمیزی که سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود برای اسرائیل و حامیانش فرستاد چند نکته را روشن می‌کند:

- اول اینکه مقاومت لبنان هرگونه حمله نظامی غیر عادی و بزرگ از سوی دشمن صهیونیستی را به معنای اعلان جنگ گسترده می‌داند و بر همین اساس با صهیونیست‌ها برخورد خواهد کرد.

- ضوابط و قواعدی که مقاومت، یگان‌های نظامی خود را به آنها ملزم کرده و تاکنون مانع از آتش گسترده علیه رژیم اشغالگر و شهرک نشینان شده است، به یکباره کنار گذاشته می‌شود و در جنگ گسترده هیچ موضعی اعم از نظامی و غیرنظامی در فلسطین اشغالی از آتش حزب الله در امان نخواهد بود.

- حزب الله عملاً نشان داد که اطلاعات لازم درباره مواضع استراتژیک دشمن را دارد و در صورتی که صهیونیست‌ها مرتکب حماقتی شوند همه این مواضع در تیررس موشک‌های مقاومت قرار دارند.

- ورود صهیونیست‌ها به یک ماجراجویی نظامی گسترده با لبنان به این معناست که جبهه لبنان از جبهه حامی غزه به جبهه جنگ بزرگ با رژیم اشغالگر برای دفاع از لبنان و مجازات صهیونیست‌ها تبدیل خواهد شد؛ جنگی که اولین سناریوی آن ورود نیروهای حزب الله به الجلیل در شمال فلسطین اشغالی و سیطره کامل بر آن خواهد بود.

- مقاومت در لبنان بعد از همه تجاربی که کسب کرده به هیچ وجه حاضر نیست یک دشمن جنایتکار را در مرزها تحمل کند و در نتیجه در جنگ گسترده به گونه‌ای عمل خواهد کرد که بیشترین خسارت ممکن را در همه سطوح به صهیونیست‌ها وارد کند.

 

نظر شما