شناسهٔ خبر: 66914612 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

با حمایت ویژه رئیس‌جمهور شهید؛

ایران به رتبه دوازدهم تولید علم پزشکی بازساختی صعود کرد

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی از توجه ویژه و ارتقای وضعیت فناوری در دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی خبر داد.

صاحب‌خبر -

احسان عارفیان، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، گفت: توجه به پیشرفت علم و فناوری در کشور از مهم‌ترین دغدغه‌های شهید آیت الله ابراهیم رئیسی بود. از آغاز دوره ریاست جمهوری آیت‌الله رئیسی شاهد نگاه ویژه وی به این حوزه و تحقق شعار‌های سال بوده‌ایم؛ همچنین طبق ارزیابی‌های انجام شده در حوزه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، در سال ۱۴۰۲، شاهد تحولات اساسی در زمینه دانش‌بنیان‌ها بودیم که این مهم نیز ناشی از نگاه رئیس جمهور به این حوزه بود و پس از مقام معظم رهبری بیشترین اهتمام به حوزه علم و فناوری در زمان ریاست‌جمهوری ایشان وجود داشت.

حوزه پزشکی بازساختی نیز به عنوان یکی از حوزه‌های جدید علم و فناوری در دولت سیزدهم رشد پرشتابی داشته است؛ پزشکی بازساختی پنجره‌ای جدید در درمان بیماری‌ها گشوده است و با کمک یافته‌های جدید به دنبال درمان بیماری‌هایی است که پیش از آن جزو بیماری‌های صعب العلاج یا لاعلاج قرار می‌گرفتند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه از ابتدای دولت مردمی سیزدهم، همت و تاکید بارز شخص رئیس جمهور شهید و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر استفاده از توان داخلی و بهره‌مندی ۱۰۰ درصدی از توان دانشمندان، پژوهشگران و شرکت‌های دانش‌بنیان را شاهد بودیم، اظهار کرد: در این مسیر نگاه ویژه شخص آیت‌الله رئیسی و دکتر دهقانی در توسعه فناوری‌های نوین پزشکی به شدت راهگشا بوده است؛ دولت سیزدهم در ۱۴مرداد ۱۴۰۰ مستقر شد و در جلسه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ تعرفه خدمات سلول درمانی و پزشکی بازساختی در هیات دولت مصوب شد.

وی ادامه داد: تصویب و ابلاغ این تعرفه‌ها به‌شدت در ترغیب و ایجاد اهتمام هسته‌های فناور در جهت توسعه فناوری‌های مرتبط نقش مهمی داشته است.

عارفیان از تلاش مضاعف شرکت‌های دانش بنیان با تمرکز به توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی در زمینه ژن درمانی، سلول درمانی، ایمونوسل تراپی و مهندسی بافت در توسعه این فناوری نیز سخن گفت و اشاره کرد: اینکه در حال حاضر تعداد زیادی از این فناوری‌ها در مسیر اولیه پرونده فنی محصولات خود به سازمان غذا و دارو جهت ارائه محصول به بازار و رفع مشکلات بیماران دارای بیماری‌های صعب العلاج هستند؛ نتیجه همین حمایت‌ها است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی یک پله ارتقا میزان تولید علم در حوزه پزشکی بازساختی را دستاوردی دیگر از دولت آیت الله رئیسی خواند و افزود: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده پیرامون میزان تولید علم در حوزه پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی، رتبه ایران در این حوزه طی دولت مردمی سیزدهم به جایگاه ۱۲ در جهان رسیده است.

به گفته او، در دهه ۱۳۶۰ مساله پزشکی ما جراحی‌های نوین بود و اکثر سفر‌های پزشکی به خارج برای دریافت این نوع خدمات بوده است؛ لذا امروز با تلاش پزشکان و دانش‌بنیان‌های ایرانی، بیمارستان و امکانات خوبی در زمینه چشم، قلب و ... داریم که این امر نشاندهنده پیشرفت فناوری ایرانی است.

وی این مهم را نتیجه توجه شهید رئیسی به حوزه علم و فناوری دانست و افزود: مضاف بر آن با توجه به وجود تحریم‌ها و سختی‌های فراوان، همت بالای پژوهشگران و محققان کشور برای این دستاورد قابل تقدیر است؛ در این راستا همواره دستاورد‌های دانشمندان کشور در حوزه پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی مورد عنایت ویژه رئیس جمهور شهید بوده است.

عارفیان در سخنان پایانی خود تصریح کرد: رئیس جمهور شهید به دفعات در نشست‌های ملی، بین‌المللی و حتی در صحن علنی سازمان ملل از دستاورد‌های درخشان کشور در زمینه توسعه فناوری‌های پزشکی بازساختی و سلول‌های بنیادی به نیکی و افتخار یاد کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما