شناسهٔ خبر: 66908015 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

سنگ تمام خیرین برای ابرپروژه‌های رویان

در همایش تکریم از خیرین پژوهش سلامت و پیشکسوتان درمان ناباروری رویان، خیرین برای کمک به تحقق سه پروژه بزرگ رویان و تهیه دستگاه‌های مورد نیاز این پژوهشکده اعلام آمادگی کردند.

صاحب‌خبر -

سنگ تمام خیرین برای ابر پروژه‌های رویانبه گزارش خبرنگار ایکنا، امروز سه‌شنبه هشتم خرداد ماه همزمان با سی و سومین سال تأسیس پژوهشگاه رویان همایش تکریم از خیرین پژوهش سلامت و پیشکسوتان درمان ناباروری رویان در این پژوهشکده برگزار شد.

در ابتدای این همایش عبدالحسین شاهوردی، رئیس پژوهشگاه رویان به نمایندگی از هیئت رئیسه رویان به خیرین خوشامد گفت و اظهار کرد: هشتم خرداد سالروز افتتاح رویان است. این ۳۳ سال خاطرات تلخ و شیرین زیادی داشته است و با توجه به بحث پیشکسوتان و تغییر و تحولی که در بحث خیرین رخ داد، مقرر شد این جلسه برگزار شود تا از پیشکسوتان و خیرین که دو بال رویان هستند تشکر کنیم که حضورشان مایه خیر و برکت در رویان است.

وی از زنده‌یاد کاظمی آشتیانی یاد کرد و گفت: وی با متخصصانی که حتی خارج از کشور بودند ارتباط برقرار کرد تا فعالیت‌های این پژوهشگاه آغار شود. ما همیشه یاد آقای روزبهانی را نیز به عنوان یک رویانی مطرح می‌کنیم.

شاهوردی افزود: تولد ۵۰ هزار فرزند در مجموعه رویان و روشن شدن چراغ خانه مردم از بهترین خاطرات ۳۳ فعالیت رویان است. کسانی بودند که با برگه دادگاه به رویان آمدند اما وقتی صاحب فرزند شدند زندگی آن‌ها تداوم پیدا کرد و این شیرینی فعالیت در رویان است.

خیرین همراه با رویان همراه هستند

وی اعلام کرد: مستندات خیرین در رویان جمع‌آوری و به صورت کتابچه و کلیپی تهیه شده که نشان می‌دهد خیرین همراه با رویان همراه هستند و این مجموعه به لطف خدا قدم‌هایی را برداشت که در سطح جهانی و ملی صاحب نام شد. امیدواریم در 33 سالگی رویان شاهد شروع یک برنامه جدید باشیم و امیدواریم نیت خیر شما و تلاش متخصصان پرچم امید را در کشور برافراشته نگه‌ دارد.

در این همایش همچنین اعلام شد که به کمک خیرین مرکز جامع حفظ باروری رویان آغاز به کار می‌کند.

در ادامه حسن مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی با اشاره اینکه رهبر معظم انقلاب با هوشمندی سال جاری را به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام‌گذاری کرده‌اند، گفت: ما در جهاددانشگاهی و رویان برای جهش تولید در کالا، پژوهش و در خدمات سلامت نیاز به مشارکت مردمی داریم و این را اصل می‌دانیم که با حضور خیرین تحول و جهشی در حوزه‌های مختلف در پژوهشگاه رویان ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: خوشحال هستیم که در 33 سالگی تأسیس پژوهشگاه افتخارآمیز رویان، روزی اختصاص یافته به تقدیر از پیشکسوتان درمان ناباروری پژوهشگاه رویان و بزرگداشت شما خیرینی که در کنار رویان به بالندگی آن کمک کرده‌اید و همچنان ناشناخته و گمنام هستید.

حسین بهاروند، مؤسس و رئیس پژوهشکده زیست‌شناسی و فناوری سلول‌های بنیادی پژوهشگاه رویان نیز عنوان کرد: امروز برای سپاس از دو قشر همکارانی که سبب شدند رویان، رویان شود پزشکان، پرستاران، ماماها و سایر همکارانی که در این فرایند نقش دارند اینجا هستیم. آن‌ها «سلام» را از زبان به حرفه خود آوردند و خواستند که ما سلامت باشیم.

همکاران رویان شغلشان را به کار خیر تبدیل کردند

وی ادامه داد: کار خیر باید اصل زندگی آدمی باشد و انسان شغلش را به کار خیر تبدیل کند همانطور که همکاران ما در رویان شغلشان را به کار خیر تبدیل کرده‌اند.

سنگ تمام خیرین برای ابر پروژه‌های رویان

بهاروند ضمن تشکر از همکاران خود که زندگیشان را برای کمک به مردم صرف کرده‌اند، گفت: با اجرای طرحی به صورت پایلوت در استان فارس می‌خواهیم به بهورزان بهداشت جنسی را آموزش دهیم تا آن‌ها این آموزش‌ها را به مردم ارائه کنند و جلوی ابتلا زنان به ناباروری، عفونت و ... گرفته شود. 

701 هزار درصد سود با انفاق

وی ادامه داد: از نظر من چند سه سطح سرمایه‌گذاری وجود دارد. اول اینکه پولم را در بانک سرمایه‌گذاری کنم یا طلا، ارز، مسکن و ... بخرم و سود‌ کنم. سطح بعدی سرمایه‌گذاری بر روی شخصیت است؛ اگر روی شخصیت خود و فرزندانمان سرمایه‌گذاری کنیم سود بالایی می‌بریم. اما می‌خواهم آیه 261 سوره بقره را یادآوری کنم که می‌فرماید اگر در راه من انفاق کنید، ا۷۰ هزار درصد سود می‌کنید. هیچ بانک و سرمایه‌گذاری چنین سودی ندارد.

بهاروند اضافه کرد: بخشش علت ثروت است نه نتیجه ثروت. آدم‌هایی را می‌شناسیم که پول دارند اما ثروتمند نیستند. وقتی در درگاه الهی خیری می‌کنیم حتماً در قبال پاداش آن همان خیر را به ما پس نمی‌دهد گاهی یک دوست، همسر، فرزند یا کتاب را در قبال کار خیرمان به ما می‌هد. یک روز در سال ۸۸ کتابی به من هدیه شد و تمام مسیر تحقیقاتی من را تغییر داد.

وی در ادامه گفت: کار خیر باید اصل زندگی باشد اگر آنچه علم دارم را بتوانم منتقل کنم کار خیر کرده‌ام. کار خیر یعنی عمل به وظیفه که شادی‌آفرین است. یادمان باشد کار خیر توفیق الهی است که هر کسی امکان آن را ندارد. محبتی است که خداوند در حق ما می‌کند و هر چه کار خیر بیشتر کنیم، بیشتر باید منت‌دار خدا باشیم.

این محقق پژوهشگاه رویان اضافه کرد: به عنوان محقق سپاسگذار شما خیرین هستیم و از شما خواهش می‌کنیم در این شرایط مالی سخت برای همه، بدانید که اگر این چرخ بایستد، امید از بین می‌رود‌. چه بسا با کاری که می‌کنیم سبب کاهش دردی و ایجاد امیدی شویم و پرچم کشورمان را بالا ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود جزئیات پروژه‌های در دست اجرای رویان را تشریح و اعلام کرد که به 100 میلیارد تومان بودجه برای تحقق این پروژه‌های مهم درمانی نیاز است. 

سید حسن شهرستانی، استاد زبان و ادبیات فارسی دیگر سخنران این مراسم بود که یاد و خاطره مرحوم کاظمی آشتیانی را گرامیداشت و با استناد به قرآن کریم، اشعار و سخنان ادبا، فضلا و شعرا به بیان اهمیت کار خیر و ثواب آن پرداخت.

دو دهه تلاش برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج

محمدحسین سالاریان‌زاده، مدیرعامل مؤسسه خیرین پژوهش سلامت رویان نیز به عنوان دیگر سخنران این همایش با اشاره به اینکه همه رویان را به عنوان مرکز درمان ناباروری می‌شناسند اما بیش از دو دهه است که بر روی درمان بیماری‌های صعب‌العلاج نیز کار می‌کنیم، گفت: روش کار رویان از ابتدا این بوده که ریشه علم را خودش به وجود بیاورد و اگر دیگران آن را دارند، به کسب آن بپردازد و از مرحله تولید دانش تا آزمون کردن آن علم و به کارآزمایی بالینی و ... رساندن تمام فضاها را به وجود آورد که تهیه این زیرساخت با همکاری خیرین محقق شده است.

وی با تأکید بر تنوع محورهای فعالیت رویان، گفت: در پنج محور اصلی اولویت کار رویان در دستور کار است؛ درمان ناباروری، سرطان، ام اس و als، دیابت و کلیه پلی کیستیک.

سالاریان در ادامه وضعیت هر یک از این پنج محور را تشریح کرد و گفت: با فعالیت رویان ۵۰ هزار نوزاد متولد شده‌است. اکنون سه و نیم میلیون زوج در کشور ما نابارور هستند و فقط برای درمان در رویان بین هشت تا ۳۰ میلیون هزینه می‌کنند و در مراکز درمان دیگر هزینه درمان آن‌ها تا پنج برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: بیماری ام اس بانوان را در جوانی گرفتار می‌کند و ما جزو سه کشور بزرگ دنیا در ابتلا به این بیماری هستیم. ابتلا به بیماری ای ال اس بین مردان بیشتر است و ۲۰ هزار بیمار در ایران داریم که محورهای متعدد پژوهشی در ایران برای درمان آن شکل گرفته است. در درمان دیابت هم به مرحله تزریق سلول رسیده‌ایم که نتیجه بالینی آن به هفت میلیون مبتلا کمک خواهد کرد. بیماری کلیه پلی کیستیک نیز ۸۵ هزار مبتلا در کشور دارد. سالانه ۱۱۲ هزار نفر نیز به مبتلایان به سرطان اضافه می‌شود که پژوهش بر روی این بیماری‌ها می‌تواند امیدبخش باشد.

سنگ تمام خیرین برای ابر پروژه‌های رویان

سالاریان اعلام کرد: بیش از سه هزار میلیارد تومان توسط خیرین به ما کمک شده است. برای خیرینی که بخواهند به هر میزانی به ما کمک کنند نیز صندوق نیکوکاری لوتوس شکل گرفت که در نهاد بورس فعال است و خیری اگر خواست به هر مقدار کمک کند، این امکان فراهم شده است و 62 پروژه از سال ۹۸ خروجی این صندوق بوده است.

علی تیموری، مدیرعامل گروه مالی کاریزما نیز راهکارها و مدل‌های حمایت از فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی پژوهشگاه رویان را تشریح کرد.

محمدحسین رضایی، یکی از نیکوکاران سلامت‌محور رویان نیز قول همکاری برای تأمین مالی سه پروژه بزرگ رویان با همکاری یک خیر دیگر را مطرح و از تأمین مالی تهیه دستگاه‌های مورد نیاز رویان توسط خیرین حاضر خبر داد. 

در پایان این مراسم نیز از پیشکسوتان حوزه درمان ناباروری محمدعلی صدیقی گیلانی، سید جلیل حسینی، فرامرز فرهی، فرید دادخواه، مهناز اشرفی، طاهره معدنی، اشرف معینی، انسیه شاهرخ تهرانی‌نژاد، احمد حسینی و مجتبی رضازاده ولوجردی تقدیر شد. 

انتهای پیام

نظر شما